<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ratene snur ned etter ny topp

Tørrlastratene har denne uken nådd det høyeste nivået på et halvannet år – men tirsdag snur de ned igjen.

Publisert 23. mars 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 171 ord
Article lead
lead
NED FRA TOPP: Tørrlastindeksen Baltic Dry har nådd høyeste nivå siden høsten 2019 – men peker nå ned igjen. Foto: Dreamstime
NED FRA TOPP: Tørrlastindeksen Baltic Dry har nådd høyeste nivå siden høsten 2019 – men peker nå ned igjen. Foto: Dreamstime

Etter seks strake handelsdager med rateoppgang, har utviklingen i tørrlastmarkedet snudd ned tirsdag. Baltic Dry-indeksen er ned 2,1 prosent til 2.271 poeng, ifølge The Baltic Exchange.

Mandag steg indeksen 1,7 prosent til 2.319 poeng, det høyeste nivået siden september 2019.

Fallet tirsdag drives av ratenedgang innen samtlige segmenter:

  • Innen capesize-segmentet er det nedgang på 3,2 prosent. Inntjeningen for skipene i dette segmentet ligger i snitt på 19.114 dollar pr. dag.
  • Panamax-ratene faller 2,6 prosent. Gjennomsnittlig dagrate her ligger på 25.510 dollar.
  • Innen handysize er det nedgang på 0,8 prosent, til 22.262 dollar pr. dag i snitt.
  • Supramax-ratene er ned 0,3 prosent. Her rapporteres det om et snitt på 23.381 dollar dagen.

På Oslo Børs er det blandede utslag for tørrlastaksjene:

  • Golden Ocean: GOGL
  • 2020 Bulkers: 2020
  • Belships: BELCO
  • Jinhui Shipping and Transportation: JIN

Gamle rekorder

Baltic Dry-indeksen utarbeides av London-baserte Baltic Exchange. Den dekker ratene for frakt av tørrlast som jernmalm, korn og kull.

Indeksen var oppe i all-time high 20. mai 2008, da den nådde 11.793 poeng. All-time low fant sted 10. februar 2016, da den var nede i 290 poeng.