<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kinesisk gigant knuser forventningene

Xiaomi slår i bordet med 70 prosents inntektsvekst for smarttelefonene. Totalt var både topp- og bunnlinje mye bedre enn ventet på forhånd.

Publisert 26. mai 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
TREDJE STØRST PÅ SMARTTELEFONER: Kinesiske Xiaomi. Her fra en av selskapets butikker i Hong Kong tirsdag denne uken. Foto: Bloomberg
TREDJE STØRST PÅ SMARTTELEFONER: Kinesiske Xiaomi. Her fra en av selskapets butikker i Hong Kong tirsdag denne uken. Foto: Bloomberg

Kinesiske Xiaomi oppnådde rekordresultater med sine smarttelefoner og annen smartelektronikk i første kvartal i år.

Inntektene endte på 76,9 milliarder kinesiske renminbi (RMB), som utgjør en 54,7 prosents økning fra samme periode i fjor – og tilsvarer cirka 100 milliarder kroner. Utenlandske markeder utgjorde 37,4 milliarder RMB, og var opp drøyt 50 prosent for perioden.

Ifølge Reuters hadde analytikere ventet en topplinje på 74,5 milliarder RMB.

Justert resultat etter skatt endte på 6,1 milliarder RMB, drøyt 7,9 milliarder kroner og opp 163,8 prosent fra første kvartal 2020. Her var det ifølge Reuters ventet 3,97 milliarder RMB.

Både inntektene og det justerte resultater representerer nye rekorder for Xiaomi for dette kvartalet.

Smarttelefoninntekter opp 70 prosent

Selskapet er ifølge Canalys-tall verdens tredje største smarttelefonprodusent, med en markedsandel på 14,1 prosent. Selskapet solgte 49,4 millioner enheter i løpet av perioden. Inntektene fra smarttelefonvirksomheten økte med nær 70 prosent til 51,5 milliarder RMB.

Salget av smarttelefoner som koster minst 3.000 RMB i Kina eller 300 euro ellers i verden, tilsvarende 3.900 og 3.000 kroner, oversteg 4 millioner enheter i perioden.

Blant Xiaomis partnere på smarttelefonfronten er Euronext Growth-noterte Elliptic Labs. ELABS

Selskapets produkter innen tingenes internett (IoT) og livsstilsprodukter økte inntektene med 40,5 prosent til 18,2 milliarder RMB.

Blant annet solgte Xiaomi 2,6 millioner smart-TV-er på verdensbasis.

Elsparkesykler, luftrensere og TV-boksen Mi Box er blant andre produkter innenfor dette segmentet.

Xiaomi har også kunngjort planer om å satse på produksjon av elbiler.