Å kjøpe en flunkende ny Rolls-Royce Phantom, Ghost, Wraith, Dawn eller Cullinan, er en luksus de færreste har (eller tar seg) råd til. Mulighetene for spesialtilpasninger er mange, men det finnes likevel et nivå over de «masseproduserte» bilene. Gjennom merkets nye avdeling for «coachbuilding», kan nærmest enhver drøm gjøres til virkelighet bare lommeboken er tykk nok.
Verdens dyreste
I slutten av forrige måned presenterte Rolls-Royce den spesialproduserte «Boat Tail», som med en prislapp på 28 millioner dollar hevdes å være verdens dyreste nye bil. Modellen er produsert i kun ett eksemplar, men det skal lages to til. Bak designet står den nye coachbuilding-avdelingen til Rolls-Royce, i samarbeid med en klient med sansen for det gode liv.
For å gjøre pakken komplett ønsket den ikke navngitte å kjøperen å kombinere interessen for biler med interessen for klokker. Valget falt på nisjemerket Bovet, som fikk oppgaven å lage et sett med to armbåndsur «for ham og henne».
Brukte tre år
Sammen med Rolls-Royce utviklet den sveitsiske klokkeprodusenten en unik mekanisme hvor klokkene kan monteres i dashbordet på den skreddersydde bilen. Å plassere skjør mikromekanikk i en bil er nok lettere sagt enn gjort, og ifølge Bovet tok det hele tre år med utvikling og testing for å finne en løsning som taklet uvante aspekter som vibrasjoner, ekstreme temperaturer, fuktighet og sikkerhet ved kollisjon.
Tro mot Bovets opulente stil er klokkene basert på et nyutviklet mekanisk tourbillon-verk med fem dagers gangreserve, og er utført med kasser i hvitt gull. Både den maskuline og feminine utgaven er kompatible med Bovets patenterte «Amadeo»-festesystem, som muliggjør enkel transformasjon fra dashbord-klokke til armbåndsur. Løsningen innebærer også at klokkene kan brukes med både skivesiden og verksiden frem.
Oppgir ikke pris
Ikke overraskende har derfor klokkene tallskiver på begge sider av kassen, med to nokså forskjellige uttrykk. På den ene siden minner tallskiven om den karakteristiske grillen til Rolls-Royce, mens en miniatyr av «Spirit of Ectasy» er plassert på den synlige tourbillon-broen. Vender vi klokkene rundt møter blikket en håndmalt miniatyr av Rolls-Royce Boat Tail, plassert på den nedre delen av tallskivene. En nesten heldekkende klobe dekker over urverkets tannhjul, men i likhet med fronten vises tourbillonen i sin fulle prakt.
Bovet har ikke kommunisert noe rundt hvor prisingen av klokkene, og sier heller ikke noe om settet vil produseres i flere eksemplarer. Klokkene koster utvilsomt mindre enn bilen, men må man spørre om prisen har man sannsynligvis ikke råd.