Vinmonopolet avlyser:
Følger myndighetenes råd og ønsker ikke kø

Spesialutvalgets planlagte nyhetsslipp 2. april med tema Tyskland er utsatt på ubestemt tid.
Vinmonopolet tar sikte på å gjennomføre slippet så snart myndighetenes råd og anbefalinger gjør det mulig å gjennomføre. Nærmere informasjon om slippdato vil bli gitt på Vinmonopolet.no 14 dager før slippet finner sted. Utsettelsen gjelder også for slippvarer som selges i nettbutikken.
Følger råd fra Helsedirektoratet
Ifølge en pressemelding fra Vinmonopolets kategorisjef Trond Erling Pettersen følger Vinmonopolet myndighetenes råd og anbefalinger knyttet til koronaviruset. Som kjent besluttet Helsedirektoratet tidligere forbud mot og stenging av ulike arrangementer og tjenester for å hindre spredning av koronaviruset og for å bidra til å opprettholde nødvendige helse- og omsorgstjenester.
Slippene i Spesialbutikkene har for vane å samle mange interesserte kunder i kø. Gitt myndighetenes råd, ser ikke Vinmonopolet noen mulighet til å gjennomføre et spesialslipp under nåværende forhold. I dag har Vinmonopolet i 7 butikker som selger spesialprodukter:
« - Butikkene våre holder åpent som normalt, med en rekke tiltak for å begrense smittefaren. »Vinmonopolet kategorisjef Trond Erling Pettersen
Hva som skjer med andre nyhetsslipp fra Vinmonopolets slipp er ikke kjent ennå.
Bakgrunn; Spesialpolet
Vinmonopolets spesialbutikker så dagens lys i 2005. De første butikkene med spesialutvalg var Briskeby i Oslo og Valkendorfsgaten i Bergen. Det ble holdt månedlige lanseringer og antallet varelinjer var relativt begrenset. Oftest var det en hard kjerne av vininteresserte som køet opp utenfor butikkene på morgenkvisten, og det er vel ikke å dra det for langt å hevde at spesialbutikkene levde godt under radaren for alle unntatt den lille interesserte menigheten. Det ble ikke publisert lister over de lanserte produktene, som derfor var ukjent for alle inntil dørene ble åpnet. I 2009 endret lanseringene seg på flere måter. Antallet produkter vokste raskt fra noen titalls til flere hundre produkter på enkelte lanseringer, og det ble for første gang organisert smakinger for vinjournalistene. På dette tidspunktet begynte man også å publisere lanseringslister, slik at kundene i ro og mak kunne forbedrede seg.
Frem til 2012 var det kun to butikker som solgte spesialprodukter. Vinmonopolet besluttet at konseptet skulle utvides til å omfatte et større antall butikker.