<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
35.000 viner totalt: 215 viner lanseres og fordeler seg med 7 fra Australia, 119 fra Bordeaux, 43 fra Burgund, 12 fra Champagne, 4 fra Loire, 11 fra Piemonte/Toscana, 10 fra Spania og 9 fra USA. Foto: Svein Lindin

De beste av de beste

Mandag morgen lanseres 34.730 flasker med toppviner for spesialpolene.

Publisert 20. nov. 2020 kl. 11.48
Oppdatert 20. nov. 2020 klokken 11.48
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 773 ord

Vinmonopolets spesialbutikker holder på tradisjonene før jul, med fokus på de klassiske vinområdene Bordeaux og Burgund. For deg som ønsker å oppleve hvordan en vin eldes med eleganse er nyhetsslippet en perfekt mulighet. 2017-årgangen fra Bordeaux er som skapt for  vinkjelleren.

Vår oppfatning av nyhetsslippet er udelt positivt, med mange gode kjøp under 700 kroner fra Bordeaux. Toppviner herfra er et referansepunkt for en hel vinverden, men vinene fra Opus One, Dunn og Dominus Estate, Beaulieu og Chateau Montelena i USA imponerer stort. Italienske Solaia skuffer med 2017-årgangen, men Sassicaia 2017 fra San Guido er som vanlig helt i verdensklasse. Vær oppmerksom på Unico 2010-årgangen til Vega-Sicilia.  Prisen på 3.300 kroner reflekterer faktisk kvaliteten på de 156 flaskene som kommer til Norge.

Stå opp tidlig

Nettbutikken åpnes klokken 08.00 og det blir fort «fullt». Fortvil ikke om du kommer inn for tidlig eller sent. Det er et lite lotteri om hvem som kommer først i køen. Vi har har smakt på 85 av vinene tidligere i uken og stort sett scorer alle over 88 poeng. Selv om de aller beste (og dyreste) havner over 91 poeng, er det gode muligheter for å finne «hverdagsviner» fra Bordeaux i prisklassen 350 til 700 kroner.

Det klare fokuset fra Vinmonopolets produktsjefer Arnt Egil Nordlien og Per Mæleng på innkjøp av de mest kjente slottenes annen eller tredje vin fortsetter. Prisene er lavere, og etter vår oppfatning er det ikke noe å si på pris kontra kvalitet. Disse «andre» vinene har løftet seg i kvalitet de siste årene, og oppfattes drikkemodne tidligere. Resultatet er at en ny generasjon forhåpentligvis oppdager hva Bordeaux byr på i både smak og pris.

« Vinmonopolet har en klar strategi for å vise viner under 700 kroner med høy kvalitet. »
Svein Lindin, vinjournalist

Dyrt og snobbete

Bordeaux har et rykte på seg for å fremstå dyrt og til dels snobbete, noe som stemmer til en viss grad. Det er en hel egen stamme av «modne» Bordeaux-elskere i Norge. De kjennetegnes av at de begynte sin vininteresse tidlig, gjerne på 1980-tallet da prisene var moderate i forhold til dagens prisgalskap. Den «eldre» garde tviholder på sine merkevareviner og opererer i prisklasser på 1.000 til 7.000 kroner for en flaske vin. Det hersker ingen tvil om at disse vinene smaker godt, men de beste blir dessverre kun investeringsobjekter.

Bommet på hoppkanten 

Ifølge produktsjefen Arnt Egil Nordlien og Per Mæleng er deres vurdering at 2017-årgangen ikke fremstår som en homogent stor årgang i Bordeaux. Været var en stor utfordring gjennom hele modningsprosessen.

« I 2017 kom Bordeaux litt skjevt ut på hoppkanten i forhold til været »
Arnt Egil Nordlien, Vinmonopolet

Ujevn kvalitet, men lyspunkt

Naturens luner med ustabile værforhold ble for krevende til å gi et jevnt over godt resultat, forteller Per Mæleng i en årgangsvurdering av Bordeaux 2017. 

– Det er laget en rekke fremragende viner i 2017, spesielt i de kvalitativt mest anerkjente appellasjonene – på østsiden St. Emilion og Pomerol, på vestsiden i sentralområdet øst i Medoc og ved eiendommene langs Gironde. Alle disse unnslapp mer eller mindre frosten i april og regnet i september. Spesielt har kommunen St. Julien gjort det godt, med en rekke strålende viner. De tørre hvite vinene i Pessac-Leognan holder også jevnt over svært høy kvalitet. De kjølige periodene i august og september har resultert i en presis, energisk og slank hvitvinsstil med flott frukt. 2014-årgangen nevnes som en årgang med de samme kvalitetene og egenskapene, og er en sterk hvitvins-årgang i Pessac-Leognan. 

35.000 viner totalt: 215 viner lanseres og fordeler seg med 7 fra Australia,119 fra Bordeaux, 43 fra Burgund, 12 fra Champagne, 4 fra Loire, 11 fra Piemonte, Toscana, 10 fra Spania og 9 viner fra USA. Foto: Svein Lindin

Smakerommet: Hvem smaker og hvordan bedømmes vinene

 

Svein Vinofil Lindin arbeider som vinjournalist i Hegnar Media med vinstoff til Finansavisen og Kapital som arbeidsfelt. I redaksjonen til Kapital er det innredet et eget smakerom hvor vin smakes og vurderes gjennom hele året, sent og tidlig. I tillegg smakes det vin på pressesmakinger hos Vinmonopolet, vinimportører og messer i inn- og utland.

Svein er utdannet vinkelner og har sin bakgrunn fra topprestauranter i Norge. Siden 1997 har han holdt vinkurs og foredrag for næringslivet og private gjennom nettstedet vinforedrag.no. Svein smaker og reiser kontinuerlig for å holde seg oppdatert i den vinøse verden.  


Vurdering av vin gjøres slik:
Vinen bedømmes med poeng. Poengsummene er rent kvalitative, uavhengig av pris og basert på et Robert Parker-system hvor alle viner starter med en utgangsverdi på 50 poeng og verdsettes etter følgende poengfordeling: Utseende: 0–5 poeng. Duft: 0–15 poeng. Smak: 0–20 poeng. Totalvurdering: 0–10 poeng. Følg også Svein Lindins vindekning på Kapitalvin.no.