<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bekymret for kronesmell i Norwegian

Norwegian-analytiker Hans-Erik Jacobsen høyner 2023-estimatene kraftig, men bekymrer seg for de negative effektene av den svake kronen.

    Publisert 31. mai 2023 kl. 10.52
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 403 ord
    NORWEGIAN-OPTIMIST: Nordea-analytiker Hans-Erik Jacobsen. Foto: Iván Kverme

     

    Da Norwegian la frem sine tall for første kvartal for snart tre uker siden, kom konsernsjef Geir Karlsen med et lite stikk til analytikerne på kvartalspresentasjonen, og mente de måtte ta frem kalkulatoren på nytt.

    – Hvis du ser på hvordan drivstoffprisene har utviklet seg og vår bookingsituasjon, er det ikke umulig at de burde ta frem kalkulatoren igjen, sa han til Finansavisen.

    I Nordea Markets har analytiker Hans-Erik Jacobsen nå regnet på Norwegian-caset igjen, og konkludert med at kursmålet må høynes fra 13 til 16 kroner. Kjøpsanbefalingen opprettholdes.

    Jacobsen er likevel ikke den største Norwegian-optimisten, ettersom analytikerne Kenneth Sivertsen i Pareto Securities og Ole Martin Westgaard i DNB Markets reagerte raskt på Karlsens utspill og høynet sine kursmål til henholdsvis 20 og 18 kroner. 

    Frykter kronen

    Bakgrunnen for det oppjusterte kursmålet er at 2023-estimatet for resultat pr. aksje (EPS) løftes 37 prosent til 1,02 kroner grunnet forventninger om en mer positiv yield-utvikling (inntekten pr. flydde setekilometer) enn Jacobsen tidligere hadde sett for seg. 

    LYSE UTSIKTER: For Norwegian, ledet av Geir Karlsen. Foto: Eivind Yggeseth

    Det nye kursmålet impliserer en prising på 10 ganger forventet inntjening i 2024.

    «Sannsynligheten for vedvarende trafikkvekst, en generelt positiv kostnadsutvikling og en større flåte gjør at utsiktene fortsatt ser lovende ut, men vi er likevel noe bekymret for de negative effektene av en svak krone mot dollar og euro på kostnader som leasing og drivstoff. Selv om en svakere krone kan redusere utgående reiser fra Norge, kan den også stimulere inngående trafikk», skriver Nordea-analytikeren.

    – Undervurdert

    Med en prising på 8,1 ganger forventet 2024-inntjening er Norwegian etter Jacobsens syn undervurdert på dagens kursnivåer, ettersom europeiske lavprisselskaper er priset til rundt 11,6 ganger inntjeningen.

    Analytikeren ser for seg Norwegian-inntekter på 25,5 milliarder kroner i 2023, stigende til 28,5 milliarder i 2024 og 30,5 milliarder kroner i 2025. Resultatet pr. aksje, justert for engangseffekter, ventes å stige fra 1,02 kroner i år til 1,57 kroner neste år og 1,77 kroner i 2025.

    Norwegian letter 1,7 prosent til 12,94 kroner på Oslo Børs onsdag formiddag. Jacobsen ser dermed en oppside i aksjen på 23-24 prosent fra dagens nivåer.