<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vokser til tross for oppkjøpsraid

SmartCraft kjøpte både svenske Locka og britiske Clixifix i andre kvartal, men det satte ingen brems på veksten til teknologiselskapet. 

Publisert 27. aug. 2024
Oppdatert 27. aug. 2024
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 8.00

Teknologiselskapet SmartCraft, som leverer skybasert programvare for håndverkerbransjen, la tirsdag morgen frem finansfasiten for andre kvartal. 

Til tross for at flere fortsatt venter på friskmeldingen i byggebransjen, vokste selskapets årlige repeterende inntekter med 29 prosent målt mot samme periode i fjor, til 461 millioner kroner i kvartalet. 

Driftsinntektene landet samtidig på 133 millioner kroner, opp 32 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor, mens justert driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) vokste med 17 prosent til 51 millioner kroner. 

Det var derimot noe nedgang i resultatet før skatt som falt fra 35,2 til 33,7 millioner fra andre kvartal i fjor til samme periode i år. 

Samtidig var kontantstrømmen i andre kvartal på 24,6 millioner kroner, opp fra 7,3 millioner i andre kvartal i fjor.

– Vi fortsatte veksten i andre kvartal med en kombinasjon av organisk vekst og oppkjøp. Driftsmarginene holdt seg sterke, og til tross for de tøffe markedsforholdene i byggebransjen, er vi fornøyde med denne stabile prestasjonen, sier adm. direktør Gustav Line i rapporten. 

SmartCraft 

(Mill. kr)2. kv./242. kv./23
Driftsinntekter133100,9
Driftsresultat35,634,2
Resultat før skatt33,735,2
Resultat etter skatt27
29,3

Oppkjøpsraid

M&A har lenge vært en sentral strategi i SmartCraft, og løpet av andre kvartal gikk teknologiselskapet til innkjøp av både svenske Locka og britiske Clixifix. 

Ifølge regnskapet har oppkjøpene kostet SmartCraft 148,6 millioner kroner i kvartalet. 

– Våre løsninger er primært rettet mot små og mellomstore bedrifter med fokus på renoveringssegmentet. Disse selskapene har vist seg å være mindre påvirket av de svake makroforholdene enn den bredere byggebransjen, sier Line i meldingen. 

Videre opplyser han at selskapet venter en bedring i markedet på mellomlang sikt, og gjentar derfor målet om en organisk vekst på 15 til 20 prosent, samt økte marginer. 

SmartCraft-aksjen har gått som en kule på Oslo Børs i år, og handles til all-time high nivåer til 31 kroner pr. aksje etter en oppgang på over 37 prosent siden årsskiftet.