Bruker overskudd til å fornye flåten
Etter å ha levd på bankenes nåde i flere år, er skuta snudd for familierederiet O.H. Meling & Co. Selskapet ser behovet for å oppgradere en aldrende flåte.

– Det har vært mange tøffe år, så bransjen trenger noen gode år, sier adm. direktør Olav H. Meling i O.H. Meling & Co.
Etter flere år med rød bunnlinje, kunne det Stavanger-baserte rederiet endelig vise til overskudd i 2022. I fjor gikk det enda bedre.
I de syv årene 2015–2021 leverte rederiet et akkumulert underskudd før skatt på 227 millioner kroner, hovedsakelig på grunn av et elendig marked for rederiets supplyskip. I fjor var resultatet positivt med 120 millioner kroner, opp fra 74 millioner året før.
Bedringen tilskrives i stor grad bedre rater i både produkttankmarkedet og supplymarkedet.
Oppturen kommer godt med, for Meling understreker behovet for å oppgradere en aldrende flåte.
– Vi har en del etterslep, og bare innen tank har vi i år investert 30–40 millioner kroner pr. skip i anlegg for rensing av ballastvann, service og klassing. Det har gitt et kraftig innhogg i likviditeten, så det er bra at markedet er OK slik at vi har hatt mulighet til å betale for det, sier han.
De stadig eldre skipene gjør at han ikke utelukker utskifting.
– Vi begynner forsiktig å kikke på hva som blir det neste. Det er en beslutning som sitter litt lengre inne.
O.H. Meling & Co.
(Mill. kr) | 2023 | 2022 |
Driftsinntekter | 409,7 | 326,7 |
Driftsresultat | 157,0 | 112,3 |
Resultat før skatt | 119,6 | 73,6 |
Resultat etter skatt | 119,7 | 73,5 |
Resultat etter skatt og minoritet | 84,2 | 44,7 |
Positivt markedssyn
Rederiet driver en flåte på fire skip, hvorav to er offshore serviceskip og to produkttankskip på 16.000 dødvekttonn. Offshoreskipene går på lengre kontrakter, mens tankskipene opererer kommersielt i spotmarkedet i en poolordning med Furetank.
Rederiet karakteriserer fjorårets markeder som tilfredsstillende, og beholder optimismen i år.
«En stabil høy oljepris har gitt økt optimisme i markedet og økt aktivitet for offshorefartøyer. Det forventes høy aktivitet videre i 2024, og det foreligger god kontraktsdekning på begge skip,» skriver rederiet i årsberetningen.
Innen tank har ratene vært «tilfredsstillende gjennom 2023 og videre inn i 2024».
– Vi er optimistiske for 2024, så får vi se hva som skjer videre. Vi ser at det svinger, sier Meling til Finansavisen.
Han peker samtidig på en positiv utvikling i skipsverdiene.
Ny låneavtale
I likhet med mange andre rederier, har også O.H. Meling & Co. jobbet med refinansiering av gjelden. Selskapet har imidlertid ikke hatt avdragsutsettelser på ekstern gjeld eller vært i brudd med lånevilkårene gjennom 2023.
I fjor fikk rederiet forlenget en bankfasilitet på 109 millioner kroner for et av supplyskipene, og i år har det fått forlenget en bankfasilitet på 157 millioner kroner for produkttankskipene.
Den samlede gjelden for O.H. Meling & Co. beløp seg til 409 millioner kroner ved utgangen av fjoråret. Renteutgiftene var rundt 30 millioner kroner, litt opp fra året før.
Samtidig hadde konsernet en egenkapital på 260 millioner kroner. Rederiets fire skip var bokført til en verdi på 450 millioner kroner. Ifølge VesselsValue er markedsverdien av de to produkttankskipene nå 27,8 millioner dollar, nesten en dobling fra bunnivået i 2022.
Harald O. Meling eier 31 prosent av O.H. Meling & Co., inkludert A-aksjene, og har dermed kontroll over selskapet. Konsernsjef Olav H. Meling, Torstein og Jorunn Meling eier 23 prosent hver.