Ratepress fra Saudi Aramco
Saudi Aramco skal ha bedt riggselskaper om å redusere ratene på rigger som er under kontrakt med oljeselskapet. Dermed stiger usikkerheten i riggmarkedet igjen.
– Higher for longer, sier riggmarkedsanalytiker Sofia Forestieri i Esgian til Finansavisen.
Det var også overskriften på foredraget hun holdt på ONS-messen i Stavanger i forrige uke.
Bakteppet er et riggmarked som langt på vei har hentet seg inn igjen etter den store nedturen for ti år siden. Men det er bare begynnelsen. Esgian-analytikeren spår at markedet vil styrke seg ytterligere, og at det vil holde seg oppe i lang tid.
– Dagrater og riggverdier skal stige videre. Vi venter en stabil og god etterspørsel, stram tilbudsside og høy riggutnyttelse de neste 15–20 årene, sier hun.
Det bør være musikk i ørene til selskaper som Seadrill, Odfjell Drilling, Ventura Offshore, Paratus Energy, Deep Value Driller, Borr Drilling og Shelf Drilling.
Selv om markedsanalytikeren er optimistisk på riggselskapenes vegne de kommende årene, tror hun ikke nødvendigvis at det vil bli satt nye rekorder på ratefronten.
– Men slik vi ser det kan man komme til å se rater veldig nær nivåene fra før 2014, sier hun.
Da markedet nådde toppen i 2013, oppnådde boreskipene over 600.000 dollar dagen, mens semiriggene fikk dagrater på 500–550.000 dollar.
I dag sluttes boreskipene i dypvannsmarkedet rundt til 500.000 dollar pr. dag. Semiriggmarkedet ligger på rundt 380.000 dollar, men nylig er det inngått kontrakter for rigger som borer i værharde områder (harsh environment) på nærmere 500.000 dollar. I jack-up-markedet har de best betalte riggene fått dagrater på 150.000–180.000 dollar, selv etter at Saudi Aramco har suspendert mange kontrakter.
Høy oljeetterspørsel
En av forutsetningene for Forestieris optimistiske syn er at etterspørselen etter olje forblir høy i overskuelig fremtid, og at man derfor trenger å erstatte produksjonsfallet.
Ett av scenariene til Det internasjonale energibyrået (IEA) er at oljeetterspørselen vil fortsette å stige til rundt 102 millioner fat pr. dag ved utgangen av dette tiåret, før den faller bare gradvis i årene etter.
– Verden trenger fossil energi i overgangen til mer fornybar energi fordi det ikke er nok energi til å dekke etterspørselen. Derfor må det bores mer etter olje og gass, sier Forestieri, og fortsetter:
– Det store usikkerhetsmomentet, derimot, er hvor fort man klarer å omstille den globale landbaserte transportnæringen fra fossile til elektriske kjøretøyer. En rask og vellykket dreining kan medføre en rask nedgang i global oljeetterspørsel.
– Vil ikke energiovergangen føre til at oljeselskapene reduserer sine investeringer innen olje og gass?
– Det vil bli investert mye i fornybar energi, men selv om energiselskapene ikke kommer til å investere hemningsløst i olje og gass, kommer disse investeringene fortsatt til å være høye, sier Forestieri.
Stram tilbudsside
Sammen med en sterk etterspørselsside, vil tilbudssiden i riggmarkedet bidra til å holde markedet oppe.
I dag er det 480 rigger som borer etter offshore olje og gass på global basis. Esgian venter at dette tallet vil ligge på 430-460 de neste 15-20 årene etter hvert som rigger blir eldre og skrapes. Forestieri antar at gapet ikke vil bli fylt av nye enheter, men forventer at flere reaktiveringer vil skje for å møte etterspørselen.
– Vi venter ikke nybygg. Det som ligger i verftenes ordrebøker i dag blir levert, men det vil ikke bli bygget nytt. Tilbudet blir stramt, sier hun.
– Men med så høye rater og stramt tilbud – kan man ikke risikere spekulativ nybygging?
– Hvis dette markedet varer veldig lenge og riggene blir gamle og ikke oppfyller kravene til å bore, så er det ikke umulig at det blir bestilt nybygg, men i dag er det utenkelig. Den globale flåten er heller ikke så gammel, sier riggmarkedsanalytikeren.
Det skal samtidig et kraftig finansielt løft til for å bygge nytt. I dag vil prisen på et nytt boreskip trolig ligge på 1 milliard dollar, og en semirigg vil antagelig koste 600–700 millioner dollar.
Dette har også ført til at operatørene tilbyr stadig lengre kontrakter for å være sikre på å ha kapasitet nok.
Må ri to bølger
Forestieri tror også markedet for oppjekkbare rigger vil få en positiv utvikling fremover, men ser ikke for seg helt samme utvikling som for flyterne. Det skyldes blant annet Saudi-Arabias dominans i markedet, som gjør det mer stabilt.
– Jeg venter ikke like sterk stigning som for flyterne, men det vil være en sunn utvikling, sier hun.
Selv med det positive fremtidsbildet for riggmarkedet, mener Forestieri at «ansvarlige og bærekraftige operasjoner er avgjørende».
– Energiomstillingen er kommet for å bli, og vi må være klare til å ri den bølgen, selv med en lovende fremtid for bransjen.