<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Øker i DOF

John Fredriksen har kjøpt seg opp til over 10 prosent i DOF. Men snart blir han forbigått av A.P. Møller-Maersk som største eier.

Publisert 17. okt. 2024
Oppdatert 17. okt. 2024
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
Article lead
KJØPER DOF-AKSJER: John Fredriksen. foto: Eivind Yggeseth

Gjennom selskapet Geveran Trading, har John Fredriksen den seneste uken kjøpt seg opp i offshorerederiet DOF.

Fra før er Fredriksen selskapets største aksjonær. Torsdag viste aksjonærutskrifter at han hadde kjøpt ytterligere 1,01 million aksjer og økt eierandelen til 9,4 prosent. Basert på aksjekursen de seneste dagene betalte han for rundt 90 millioner kroner for disse aksjene. 

Samme dag børsmeldte DOF at Fredriksen hadde kjøpt ytterligere 135.000 aksjer og økt eierandelen til 10,04 prosent. Dermed eier han nå 18,55 millioner DOF-aksjer gjennom Geveran Trading.

Til sammenligning satt han i mai i år med litt over 7 prosent av DOF-aksjene.

Bak Fredriksen på aksjonærlisten er Folketrygdfondet med 8,8 prosent av aksjene. Kristian Siem er femte største eier i rederiet med 4,4 prosent, rett foran Arne Blystad med 4,2 prosent.

Men det er ikke lenge før DOF får en ny hovedaksjonær. I forbindelse med at rederiet kjøper Maersk Supply Service mottar selgeren, danske A.P. Møller-Maersk, delvis oppgjør i nyutstedte aksjer og seiler dermed opp som 25-prosenteier.

Offshoreyndling

DOF har vært en attraktiv aksje for investorene etter at selskapet gjennomgikk en omfattende refinansiering i fjor og gikk på børs igjen i ny drakt. Det seneste året har aksjen steget 75 prosent, selv om den har vært litt svakere de seneste tre månedene. Torsdag ettermiddag handles til rundt 92 kroner, etter en oppgang på 5 prosent fra dagen før. 

DOF er i ferd med å øke flåten gjennom oppkjøpet av Maersk Supply Service. For å finansiere deler av oppkjøpet, hentet selskapet 100 millioner dollar gjennom en rettet emisjon. Der forpliktet Fredriksen og Geveran Trading seg til å tegne aksjer for 30 millioner dollar. 

Tidligere i oktober kom DNB Markets, som riktignok var en av tilretteleggene i emisjonen, med en analyse der det mente at oppkjøpet var innvannende. Kursmålet på DOF ble satt til 140 kroner. Mente samtidig at Maersk-kjøpet ville bidra til gode utbytter fra rederiet når det har fått refinansiert gjelden, sannsynligvis i starten av neste år.

Investert i offshoresektoren

I offshore serviceskipssektoren har John Fredriksens selskap Seatankers kjøpt skip, men overlatt driften til andre. Både DOF i Austevoll, Østensjø Rederi i Haugesund og Remøy Shipping i Fosnavåg driver offshore serviceskip som eies av Fredriksen. Adrian Geelmuyden, som følger opp disse investeringene i Fredriksens private administrasjonsselskap, sitter som styremedlem i DOF. 

I forbindelse med Fredriksens 80-årsdag i mai spurte Finansavisen om det var aktuelt å samle engasjementene innen offshore service i ett selskap.

– Dette er noe vi løpende vurderer. Det viktigste for oss er å skape aksjonærverdier gjennom å drive så effektivt og kostnadsbevisst som mulig, noe vi har lykkes med historisk, uttalte Fredriksen.

Nylig sikret han seg også en solid gevinst ved salg av to skip. I begynnelsen av oktober solgte Fredriksen to subseaskip som han plukket opp på billigsalg i Kina for to år siden. Kjøper var hovedaksjonærene i Golden Energy Offshore Services i Ålesund.

Skipsmeglere antydet en markedspris på vel 80 millioner dollar for hvert skipene, som Fredriksen angivelig skal ha betalt i underkant av 50 millioner dollar for.