<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Russisk oljetransport i Østersjøen faller

Russlands oljetransport via Østersjøen falt 10 prosent i 2024 etter EU-sanksjoner, men alderen på skipene i skyggeflåten bekymrer den finske kystvakten. 

Publisert 20. jan.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
IKKE SJØDYKTIG: Eagle S-tankskipet, som var en del av den russiske skyggeflåten og kom til å skade undersjøiske kabler i Østersjøen i desember, ble inspisert og betraktet som ikke sjødyktig av finske myndigheter etter at de hadde inspisert skipet.  Foto: Bloomberg

Den finske kystvakten hevder at Russlands oljetransport via Østersjøen falt rundt 10 prosent i løpet av de siste fire månedene av 2024, skriver Reuters

Nedgangen skal skyldes virkningen av EUs sanksjoner mot russisk olje- og gasseksport som trådte i kraft i juni.

Landene rundt Østersjøen er i høy beredskap etter forstyrrelser på strøm-, telekom- og gassforbindelser siden Russlands fullskala invasjon av Ukraina i 2022, hvorav noen av hendelsene er blitt knyttet til aktivitet fra tankskip som kommer fra Russland. 

Eldre skip bekymrer

Samtidig overvåker Finlands kystvakt «skyggeflåten» som Russland bruker til å eksportere olje gjennom Finskebukta. Flåten består av gamle og dårlig vedlikeholdte tankskip, noe som øker risikoen for oljesøl og miljøskade i det sårbare og grunne Østersjø-området, hevder Mikko Hirvi, leder for maritim sikkerhet i den finske kystvakten.

– I løpet av de siste fire-fem månedene i fjor registrerte vi en nedgang på rundt 10 prosent i mengden olje som forlot Russland, sammenlignet med gjennomsnittet for de to foregående årene, da 70 til 80 tankskip i uka eksporterte olje fra russiske havner via Østersjøen, sa Hirvi til Reuters i forrige uke.

Nedgangen begynteetter at EU i juni utvidet sanksjonene mot skyggeflåten. USA har også strammet inn tiltakene i januar. Sanksjonene kan føre til at skyggeflåtens tankskip tas ut av tjeneste.

– Det er selvsagt positivt, men samtidig ser vi at eldre skip er blitt lagt til trafikken i Østersjøen. Fartøyene som er i drift er i dårligere stand enn tidligere, sa Hirvi, som la til at det er for tidlig å si om nedgangen i antall skip bare er midlertidig.