<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Laveste nybilsalg siden starten av pandemien

Elbilandel falt i mai, da nybilsalget falt med nesten en fjerdedel. 

Publisert 3. juni 2024
Article lead
BESTSELGERE: Toyota bZ4X og Volvo EX30 er begge på topp 5-listen i Norge hittil i år, og Volvoen ble den mest solgte bilen i Norge i mai.  Foto: Håkon Sæbø

Salget av nybiler i Norge bremset kraftig ned i mai, og antallet solgte nybiler endte på det laveste for denne måneden siden 2020 da den første pandemibølgen stengte ned det aller meste i landet, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). 

Totalt ble det registrert 10.253 nye personbiler i mai, som er 23 prosent færre enn i samme måned i fjor.

Elbilsalget falt med 26,7 prosent på årsbasis, som innebærer at også elbilandelen gikk markant ned i mai og endte på 77 prosent, mot 80,8 prosent i samme periode i fjor.

– LAV ELBILANDEL: Øyvind Solberg Thorsen, adm. direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Foto: OFV

– Det er veldig lenge siden vi har sett en elbilandel så lav som 77 prosent, slik den var i mai. Men for året så langt utgjør elbilandelen 87 prosent, og ligner mer på den nye normalen, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

Thorsen tror likevel ikke på et trendskifte og venter at elbilene også i fremtiden vil være det fortrukne valget for folk flest.

– Den lave elbilandelen i mai kan tyde på at det fortsatt er noen som ser seg best tjent med å kjøpe noe annet enn elbil, selv om de fleste nybilkjøpere også i tiden fremover vil velge elektrisk, legger han til.

Ved utgangen av mai var det totalt registrert 43.746 nye personbiler, det er 14,2 prosent færre enn på samme tidspunkt i fjor. Av alle nye personbiler så langt i år er 38.017 elektriske, og det er 10,5 prosent færre enn i 2023.

Laveste nybilsalg siden 2009

Samtidig som elbilandelen gikk markant ned i mai, så hadde bensinhybridene en økning i antall på 20 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Det ble registrert 1.250 nye bensinhybrider i mai, som ga en en markedsandel på 12 prosent. 

Ifølge Thorsen vil årets nybilsalg være det laveste på mange år, som vil føre til en lavere utskiftingstakt i personbilbestanden.

– Det er ingen tvil om at nybilsalget i år blir det laveste på svært mange år. Slik det ser ut nå, styrer vi mot et nybilsalg for året som trolig ender på mellom 105.000-110.000 personbiler. I et «normalår» ligger nybilsalget rundt 150.000 biler, og vi må helt tilbake til 2009 for å finne et så lavt nybilsalg, sier han.

Til tross for at elbilandelen har falt, er Norge fortsatt et land forelsket i elbiler. Ni av de ti mest solgte bilmodellene så langt i år er elektriske. På topp 20 listen er det kun tre bilmodeller som ikke er elbiler, blant dem den gamle traveren RAV4 fra Toyota.

Kineserne opp i 15 prosent

Men det er ikke bare kjente merker som har begynt å prege salgslistene. Nå t blir også tydeligere at det europeiske bilmarkedet blir stadig mer interessant for kinesisk bilproduksjon og salg. Norge, med sin rekordhøye elbilandel, er intet unntak, selv om det norske markedet kun utgjør om lag én prosent av det europeiske bilmarkedet.

– Vi ser en betydelig økning i salget av kinesisk produserte bilmerker og modeller, sammenlignet med samme periode i fjor. I Norge har kinesisk produserte biler nå en markedsandel på rundt 15 prosent, sier Thorsen.

– Det har blitt enda tydeligere at folk ikke tenker mye på om bilene kommer fra Kina, men at det er hva man faktisk får for pengene som avgjør ved nybilkjøp. Kineserne begynner å få et godt grep om det norske markedet, legger han til. 

Mange nye varebiler

Mens det i mai var kraftig nedgang i salget av nye personbiler, var det kraftig hopp i antall nye varebiler – en økning i antall på hele 19,5 prosent sammenlignet med mai i 2023. Til sammen ble det i mai registrert 2.622 nye varebiler.

– Det er god fart i økonomien, og mange bedrifter gjør det bra og viser nå en større optimisme. Tallene viser at mange bedrifter både kan og vil bytte ut sin eldre varebil med en ny, sier Thorsen.

Så langt i år er det registrert 12.432 nye varebiler, det er en økning på 26,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Elbilandelen for nye varebiler utgjør 32,2 prosent, det er en andelsnedgang på 3,1 prosentpoeng målt opp mot fjoråret. Andelen dieselvarebiler er 66,7 prosent – og det betyr en andelsøkning på 5,3 prosentpoeng.