<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Amazon: 19 prosent økning i salget av sky-tjenester

Amazon nådde ikke opp til analytikernes inntektsestimater for andre kvartal, men presterte bedre enn ventet i salget av sky-tjenester. Aksjen straffes med 6 prosent nedgang i etterhandelen.

Publisert 1. aug.
Oppdatert 1. aug.

Slik presterte Amazon i andre kvartal:

Justert inntjening pr. aksje: 1,26 dollar mot ventet 1,03 dollar.

Inntekter: 147,98 milliarder dollar mot ventet 148,56 milliarder dollar.

Wall Streets øyne har og vært særlig rettet mot disse tallene, som til tross for svak inntektsvekst var en langt hyggeligere lesning:

Amazon Web Services: Selskapet klokket inn 26,3 milliarder dollar i inntekter fra salget av sky-tjenester mot forventet 26 milliarder dollar, noe som gir en økning på 19 prosent fra forrige kvartal.

Reklame: Amazon fikk reklameinntekter på 12,8 milliarder dollar mot ventet 13 milliarder dollar.

Løftes opp av økt salg av sky-tjenester

Inntektsveksten i Amazon har de foregående kvartalene vært sterkt drevet av økte reklameinntekter og etterspørsel etter sky-tjenester. Samtidig har utvidelsen av selskapet vært svak de foregående kvartalene. Før tallslippet ventet analytikerne en salgsvekst på 10,5 prosent fra forrige kvartal fra 134,4 milliarder, sammenlignet med en vekst på 13 prosent i første kvartal. Det nådde ikke Amazon opp til som fikk en vekst på drøye 10 prosent, reddet av veksten innen salget av nettopp sky-tjenester.

Amazon runder av mye av det som har vært blandede kvartalsrapporter fra de største teknologiselskapene. Google-eier Alphabet møtte analytikernes forventninger , men leverte svake reklameinntekter fra YouTube. Microsoft, på sin side, slo estimatene på både topp- og bunnlinjen . Meta slo og sine estimater og viste sterk vekst i inntektene. 

Amazon er opp 33 prosent hittil i år, men endte end 1,7 prosent torsdag. Til sammenligning er Nasdaq opp 17 prosent i år.