BWE - nye tider, nye kursmål og økt produksjon.

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2023 kl 12:42
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ruter8
BWE 11.03.2022 kl 10:49 466264

Krøll på tråden og FF ønske om ny tråd. Dagens analyse kan være et godt utgangspunkt å gå videre på.

BW Energy - Investing for spectacular 2023 and beyond
Update
BW Energy is ramping up capex this year to deliver first oil at Hibiscus & Ruche by YE’22e. This is expected to lift BWE’s net production to 23,000 bbl/day next year and 29,000 bbl/day in 2024e. Assuming a Brent oil price of USD 80-120/bbl in 2023-24e, we estimate that this will result in an annual FCF yield of 46-70%. The company thereby is on track to generate is entire EV in FCF before YE’24 prior to a potential FID at Maromba. If realized, BW Energy’s FCF story (and potential dividends) will likely move a couple of years out in time while the upside potential increases to above NOK 70/share. We increase our TP to NOK 42 (40) as higher oil price assumptions more than offset the lowered 2022 production due to the previously announced temporary gas capacity issues. BUY reiterated
Fluefiskeren
25.04.2022 kl 08:42 8273

OPEX 33 USD pr. fat….. Hva er det de driver med?

Bra salgspris på olja.
gunnarius
25.04.2022 kl 08:43 8275

Tydelig at hedgingen ikke så langt har vært noen suksess, for å si det mildt.

Rimeligvis trekker utbyggingen av Dussafu på kapitalen. Selskapet skriver at dette primært skyldes “high investment activities related to the Hibiscus/Ruche project.” I itllegg tilkommer betaling for riggen Leo til Kudu prosjektet med USD 14 mill. Var i alle fall dette CFO nevnte ifm. Q4.

Fremdeles alt for høy OPEX med $33 og en Covid som fremdeles ikke slipper tak på kostnadssiden.

Nå blir det ingen løfting for BWE i Q2, men det blir betaling for mars løftingen i slutten av april.

Etter hva jeg kan se må produksjonen etter shutdown og gas lift 1 brønn, nå ligge på noe under 14.000 f/d. Dette er ok og bedre enn analytikerne har i sine estimater.

BWE opplyste for Q4:

Q4 gross production 1.13 million bbls, equal to
~12,250 bbls/day ‒ Increase from Q3 reflects completion of the two new Tortue
Phase 2 wells in October

Denne prod. er basert på at de to Tortue brønnene kom på ultimo okt. Dvs. om man tok dem med fra primo okt, vill prod. vært høyere. Slik som for Q1.

Produksjonen lå i Q1 på 11.600 f/d.

For Q1 var det 12 dagers shutdown.

Legges en produksjon på ~13.000 f/d for januar og netto prod. for 16 dager i februar og mars etter shutdown, tilsier dette en nåværende produksjon tett opp mot 14.000 f/d. Dette lover godt for Q3 og Q4, før den nye gass-liften kommer på plass.


Hva april betalingen for mars løfting vil utgjøre, tør jeg nesten ikke estimere.

BW Energy's share of gross production was approximately 765,000 barrels of oil.
The net sold volume, which is the basis for revenue recognition in the financial
statement, was 1,015,000 barrels including 65,000 barrels of quarterly Domestic
Market Obligation (DMO) deliveries with an over- lift position of 384,000
barrels at the end of the period.

Kingiscash, vi har for stort avvik i prod. Dette må vi se litt på. Har korrigert ned til noe under 14.000 f/d for å ta hensyn til 90 dagers periode.

Ad prod. - det må bli noe usikkert fordi vi vet ikke om det tok tid etter shutdown og gass lift å få kjørt opp til stabil prod..
Redigert 25.04.2022 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Spitzer
25.04.2022 kl 09:14 8142

Net cash etter hedgetap, opex og royalties blir vel ca 50 musd (50 - 55).
120usd/fat * 1015000
- 10 % royalites(?) og 33 usd/fat Opex = 45 usd/fat i opex og royalites
- ca 22 musd tap på hedge av olje
= ca 53 musd

Forstår det slik at netto salgsvolum til BWE er 1015000 fat (pga overlift).
Kingiscash
25.04.2022 kl 09:16 8088

min utregning er igjen av det enkle slaget. Jeg har bare trukket fra snittet. I praksis bør jeg selvsagt ta utgangspunkt i et litt høyere nivå samt sikkert justere litt for at produksjonen sikkert er noe lavere i dagene før og etter shut down. Så sikkert en produksjon på ca 13,5K. Uansett kommer ikke løftet før mot ultimo22/primo23. Med fallende oljepris kan det urealiserte tapet på hedgen reverseres. Time will show. Ingen overraskelser i denne oppdateringen, eneste måtte i så fall være den høye prisen de fikk for lasten. God timing.
solb
25.04.2022 kl 09:43 8069

Muligheten i dag har jeg ventet på en god stund. Særlig roboten til XTX har vært behjelpelig med sine bytteposter på 750. Som en springfjær kommer snart snuoperasjonen. Vil du være med, så heng på. 😂
Falketind
25.04.2022 kl 10:44 7975

Virker som at ledelsen i selskapet til en hvis grad "har mistet grepet" på driften etc. Skyldes sikkert uerfarnhet som har medført at de har bommet, tatt feile valg /uheldig guiding som har gitt svakere resultater enn det markedet kunne forventet.
gunnarius
25.04.2022 kl 10:59 7852

Enkelte uheldige disposisjoner er blitt registrert. På den annen side har management og styre tatt mage kloke beslutninger også.

Ett positivt eksempel kan være måten selskapet får betydelig ned capex i prosjektene sine. Dette gjelder faktisk alle tre prosjektene ved kjøp av rigger til ombygging. Mener også at valget og kjøpet av FPSO Polvo til maromba vil vise seg som en winner på sikt.

Så delvis enig med deg.

Vil ikke felle noen dom før jeg ser hva selskapet får til i Brasil eller det virkelig slår til hva selskapet nærmest kontinuerlig har guidet i det siste (Q3 og Q4 inkl. kjøpet av FPSO Polvo i Q1) hva angår skape gode aksjonærverdier. Det ligger et stort press på management om både holde ord, gjenskape tillit og levere varene.
Redigert 25.04.2022 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Falketind
25.04.2022 kl 11:12 7797

Ikke uenig i dette👍🤔. Handler om å bygge tillit og å levere varene.
512tr
25.04.2022 kl 11:31 7753

Pareto update:

BW Energy - Q1 production in line with expectations & Strong realized prices

BW Energy has issued an update ahead of its Q1 results on 27 May. Production at the Dussafu block averaged 11,600 bbl/day gross in Q1, which is in line with our estimate. The company sold one lifting of ~1 mill bbls net at an oil price of USD 120/bbl, which is ahead of expectations (Brent averaged USD 97/bbl in Q1). The cash balance was USD 111m at the end of the quarter, down from USD 150m at YE’21 due to investments at Hibiscus & Ruche. In addition, BW Energy expect payment for the abovementioned lifting by the end of April. The company will recognize USD 22m of losses on oil hedges in Q1. BUY/TP NOK 42 Please see our recent comment “Moving forward with Maromba” and report “Investing for a spectacular 2023 and beyond” on BW Energy for further details on the investment case]
gunnarius
26.04.2022 kl 09:15 7350

Limer innlegget mitt (presentasjonen) inn under hovedtråden, hvor vi fra før har samlet det meste og kanskje er best benyttes videre, selv om jeg kan forstå viktigheten av denne presentasjonen og at den således fortjener en ny tråd.

Generelt er min mening at det er særlig for Maromba at BWE presiserer og gir RBL forsterket mening.

Positivt at selskapet bekrefter at Hibiscus/Ruche fase 1 følger plan og budsjett. imidlertid kan det bli en utfordring vs. Covid og krigen i Ukraina, men neppe mer enn BWE loser skuta i havn som selskapet har guidet og fortsetter med å guide, nemlig late 2022.

Mine øyne i denne presentasjonen er fokusert på alle statements som kan tolkes i retning nye muligheter, dvs. nye eiendeler og ny produksjon.

Innledningsvis opplyser selskapet::

• Growing pipeline of new opportunities including the Kudu gas field in Namibia Min komm. - nye muligheter kan her dreie seg om Golfinho-klyngen og Turbarao Azul oljefeltet sørvest Maromba, se kart side 11. Det er to særtrekk man må være obs på som nå går igjen - repeteres: For det første skape nye muligheter og for det andre, skape gode aksjonærverdier.

• Largely self-financed through strong cash flow and planned RBL Min komm. - selskapet har sterk finansiell posisjon og positivt at det planlegges for RBL, som i ifm. Q4 presentasjonen ble vinklet mot Maromba.

• Robust cash position and access to capital markets as needed Min komm. - positivt, risk for emisjon betydelig redusert

• Significant upside beyond current commercial reserves in
Dussafu, Maromba and Kudu Min komm. - forsterker mulighet for muligens kjøp av Golfinho-klyngen og Turarao Azul av Dommo Energia. BWE viser Turbarao Azul sørvest Maromba på side 11.

Maromba seksjonen, se side 11. legg spesielt merke til heading:

Unlocking material production in the Campos Basin Min komm. - ikke hinsides å koble Turbarao Azul, i Campos bassenget sammen med Maromba, som angivelig skal være til salgs, trolig for en slikk og ingenting, ettersom i praksis gjenstand for decommissioning. Se Tutbarao Azul sørvest av Maromba på kartet. jeg kobler indirekte kjøp av FPSO Polvo opp mot muligheten kjøp av Turbarao Azul oljefletet med max prod. rundt 15.000 f/d. Trolig noe lavere, dersom feltet blir reaktivisert. Kan like den detaljerte beskrivelsen av Maromba og ombygging/modding av FPSO Polvo, ref. redeployment/infrastruktur på feltet.

. • Ensuring operational cash flow to
fund new projects and future
shareholder returns Min komm. - bra at BWE planlegger og trolig vil realisere RBL og atter en gang gjentar skape gode aksjonærverdier.

Vil bli sterkt forundret - gitt ikke BWE kommer med en melding om oppkjøp av ett nytt eller to nye eiendeler med ny produksjon innen Q2. I denne presentasjonen gjentas new opportunities, akkurat det samme som CFO Sæthre avsluttet med under sin bolk ifm. Q4, samt han sa øke cash flow ville være bra for aksjonærene.
Redigert 26.04.2022 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
solb
26.04.2022 kl 09:57 7273

Gunnarius, hvordan ser du på utsiktene for at "Leo" kommer til å handtere gassmengdene fra Kudu og Venus, før de ender opp blant annet i Power Plant i Oransjemund?
gunnarius
26.04.2022 kl 10:15 7234

Kudu - olje også?

• Exploration upside along Kudu North Ridge (10 to 30
km step out) with potential for both oil and gas

solb
26.04.2022 kl 10:20 7278

Ja, jeg tror BWE også sitter på oljereserver her. Da blir det månelyst!
gunnarius
26.04.2022 kl 10:21 7326

solb

Dette aner jeg ikke. Har faktisk ikke Kudu så høyt opp i interessehierarkiet mitt. Mye som kommer foran og tiden benyttes til. Men med tiden blir Kudu av stor verdi for aksjonærene.

Myndighetene må bestemme seg, hydrogen og gass, eller bare ekstremt grønt. Kudu kommer nok med myndighetenes velsignelse og betingelser. Hele prosessen må modnes.

Kan ikke BWE heller betale for boreutstyret på Leo og ta den i bruk offshore Brasil?
solb
26.04.2022 kl 10:26 7421

Mulighetene er selvfølgelig mange. Sør Afrika ivrer for gass nå. Ønsker å skifte fra kull til gass. Kanskje Namibia vil ønske å gå fra import til eksport, og da kan Kudu/Venus-gass være et alternativ.
Fluefiskeren
26.04.2022 kl 10:34 7400

Skal bli spennende å se hvor dypt inn i dette Arnet går ved Q1 presentasjonen.
solb
26.04.2022 kl 10:43 7355

FF, har du maktet å øke i BWE?
Fluefiskeren
26.04.2022 kl 10:44 7274

Nei. Er fornøyd nok med det jeg har. Det er fortsatt PEN som er mitt største investering. Går nok heller inn i Yara igjen framfor å øke i BWE.
Redigert 26.04.2022 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Kingiscash
26.04.2022 kl 13:17 7175

synes presentasjonen som holdes i London bekrefter at de fleste prosjekter utvikler seg som planlagt. En liten advarsel om at Hibiscus Alfa kan bli forsinket, men det er vel allerede priset inn. Det viktigste er at balansen er bunnsolid, mye kan utvikles med eksisterende cash flow, RBL kommer for Maromba. For Kudu har man nå lagt til muligheten for olje. I dag prises BWE for inntjeningen fra Dussafu. Fra slutten av året går inntektssøylene i diagrammene til værs og med dagens oljepris betales BWE sin CAPEX andel av Dussafu tilbake på ca 2 kvartaler. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er BWE grisebillig. Akkurat nå er det bare utviklingen i Kina som holder kursen tilbake. Søndag er vi i mai måned. Det betyr at triggerne (gas lift, maromba, kudu, hr2 ++) i kø om bare 6-8 måneder.
Lokken
26.04.2022 kl 21:43 6943

Ser at meglerhusene ABG Sundal C og Carnegie har svært ulikt syn på BWE. Hva er grunnen til det? Har ikke lest analysene.
Fluefiskeren
26.04.2022 kl 22:19 6884

28 og 50 kr er veldig stor forskjell. Aner heller ikke grunnen til dette, men det er jo veldig viktig å vite hvilken tidsperiode og oljepris de legger til grunn. De kan vekte Kudu, Maromba veldig forskjellig. Også M&A. Uten å vite det har det jo liten verdi.
solb
27.04.2022 kl 09:13 6698

Lurte et øyeblikk på om ikke alt var som det pleier. Heldigvis kom XTX på banen med sine børsposter.👍
512tr
27.04.2022 kl 11:59 6605

BW-topp selger aksjer for 28 millioner
Carl K. Arnet har solgt over en million aksjer i BW Offshore.

Carl K. Arnet, tidligere sjef og nå styremedlem i BW Offshore, har solgt 1.073.429 aksjer i selskapet til en kurs på 26,35 kroner, fremgår det av en børsmelding.

Transaksjonen fant sted tirsdag 26. april. Samlet salgssum er på rundt 28,3 millioner kroner.

Etter salget har Arnet 236.571 aksjer igjen i BW Offshore.

Arctic øker kursmålet på BW Energy

Arnet er nå konsernsjef i BW Energy. Der står han oppført som åttende største aksjonær med 1,4 prosent av aksjene.
BW Energy-beholdningen hans på drøyt 3,7 millioner aksjer pr. 31. mars er onsdag formiddag verdt rundt 100 millioner kroner.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/04/27/7856483/bw-topp-selger-aksjer-for-28-millioner
Fluefiskeren
27.04.2022 kl 12:04 6580

Han får spytte de inn i BWE isteden.
Kingiscash
27.04.2022 kl 12:06 6581

spørsmålet er om BWO selger når lock in-utløper i morgen. Flere tegn(Leo, Polvo) til at navlestrengen mellom BWO og BWE kuttes.
gunnarius
27.04.2022 kl 12:55 6497

Det var ikke lite heller av totalen han solgte i BWO.

CEO Arnet i BWE foretok to transaksjoner i BWO i fjor - 24/9 og 29/9 ble dette meldt.

1 mill aksjer i BWO ble sogt og 1 mill. aksjer i BWE ble kjøpt. .

Foreligger ingen innsideproblematikk, kan han muligens kjøpe et visst antall aksjer i eget selskap atter en gang.

Nå har BWE kjøpt FPSO Polvo av BWO. Da gjenstår kun BW Opportunity som er meldt med status: redeployment, Skulle BWE også kjøpe BW Opportunity, betinger dette at BWE har dedikert prosjekt til å bruke BW Opportunity, alternativt, BW Opportunity forblir i BWO.

BWO har styrerepresentant i BWE og vet hva som skjer. Selger BWO seg ytterligere ned i BWE etter 28/4, må dette mer bero på strategi og kapital trengs til andre formål, enn god timing - dvs. få max for BWE aksjene. Ved å vente noen mnd. vil trolig BWO få langt mer for BWE aksjene enn i dag.

Det var et interessant signal dette salget Arnet her foretok i BWO og kanskje aller mest det store antallet av hans total i BWO.

Kjøper Arnet mer i BWE er det trolig lite nytt på den fronten de nærmeste ukene, jf. M&A. Kjøper han ikke, kan han være bundet vs. innsideproblematikk eller rett og slett - Arnet har andre ting å bruke penga til. .

Vi satser på den ulitmate løsningen: BWE kommer med melding og Arnet står klar med cash til å kjøpe mer BWE aksjer.
Redigert 27.04.2022 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
Kontur
27.04.2022 kl 13:33 6441

Stort potensiale. Kjøper og lener meg tilbake. Vil stige jevnt og trutt fremover sommeren.
Kingiscash
27.04.2022 kl 14:00 6409

BWO aksjene er omsatt utenfor markedet. Litt merkelig at det ikke blir krysset av et meglerhus. Vi får se om de ble kjøpt av en insider i BWO. Forøvrig har volatiliteten steget i BWE, mulig å trade intradag igjen. Mot vår i Europa. Putin får betalt i rubel, demand destruction i Kina og knallsterk USD. Litt motvind for oljeaksjer generelt på kort sikt.
cinet
27.04.2022 kl 19:23 6257

Arnet selger BWO og all IN i bwe
gunnarius
27.04.2022 kl 21:20 6139

Kan ikke skjønne annet enn at samlet sett, er dette her en fordel for aksjonærene. Vurderer kun det transaksjonsmessige vs. BWE. For enten kjøper Arnet mer BWE aksjer, men da går det noen små uker før noe innen M&A kan meldes. Imidlertid vil dette innsidekjøpet vurderes som en liten trigger i aksjen og aksjekursen responderer oppover. Kjøper han ikke flere BWE aksjer, kan dette tyde på at noe ligger på bordet. Rimeligvis kan han kjøpe delvis eller ikke i det hele tatt. Cash er alltid bra å ha. Eller Arnet beholder cash til bruk etter at melding om oppkjøp er meldt og handler egne aksjer da.
Redigert 27.04.2022 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
solb
28.04.2022 kl 09:55 5927

Kan det være slik at Arnet lovlig kan kjøpe BWE aksjer hvis det nå skulle brått dukke opp noe på bordet?
solb
28.04.2022 kl 11:03 5866

Nervøs stemning her i dag? ✌
solb
28.04.2022 kl 11:09 5870

2 meglerhus med sine driftige "algomaskiner" slenger ut kjøpsposter i dag. Er BWE oversolgt?
solb
28.04.2022 kl 11:15 5866

Og ellers ser jeg for meg at Arnet har planlagt å snelle inn 1mill aksjer her snart? Passer akkurat med de 28mill som nå sikkert er på bok?
solb
28.04.2022 kl 12:57 5824

Vel, da har jeg fulgt Arnet. Fikk en bedre pris for mine enn han fikk. Jeg får se om jeg kan finne en ny plassering for midlene. He,he. 🎈
cinet
28.04.2022 kl 18:21 5691

Siste Nytt fra namibia /upstream ;

“The elephant in the strategy room

Huge oil and gas discoveries offshore Namibia will raise questions about net present value as the energy transition progresses+++”
Finn frem kalkulatoren …. Arnet kan ikke kjøpe noe i bwe nå , da han sitter på innside info som skal meddeles ved 1q.
Fluefiskeren
29.04.2022 kl 14:31 5459

Kursen går oppover, men det er i sneglefart. Håper på en liten spurt nå og da, men klager ikke så lenge retningen er opp.
cinet
29.04.2022 kl 14:34 5461

Heldigvis lifter bwe/pen direkte fra adolo:
«Operations have been halted since Thursday at Anglo-French energy firm Perenco's installations in Gabon's port city of Port Gentil after huge quantities of crude oil spilled at the Cap Lopez terminal.»
Kingiscash
02.05.2022 kl 09:37 5153

ikke lett å få aksjer under 28 nå. Og oljeprisen biter seg fast. Virker som markedet forventer nedsalg fra BWO. Hvis ikke det kommer kan det bli trangt i døren.