Successfull PoC of new Pilot line - mulig short squeeze

Rule
BCS 18.07.2023 kl 12:23 341351

Denne tråd titel er ment som en lille service/info meddelelse till dem som måske ikke følger med på tæt hold og ikke gider læse op på BCS hoved tråden:

*At Bergen Carbon Solutions we are thrilled to announce successful proof of concept of our new separation pilot line. This is an important pre-requisite to ensure our cost competitive advantage as the green supplier of the supermaterial of the future!
*EU batteri-pas ordning er lige ned i BCS turban
*Patent ansøgning indgivet på ny renseprocess med genbrug af elektrolyt
*Samarbejde med Broadbit

Jeg har selv aktier i BCS og er long, da BCS har fat i en mulig del-løsningen til et helt fundamentalt problem ved batterier til alt elektricificering:
- produktion af carbon nano fibre og grafit på konventionel vis forurener big-time ( carbon/grafit er et super vigtigt materiale i batterier )
- produktion med BCS metode er Co2 neutralt
- carbon nano fibre kan forbedre performance af batterier og grafit er en væsentlig bestanddel

BCS står nu utroligt stærkt og i mine øjne langt langt langt stærkere end ved IPO på kurs 16-18 NOK og end ved den gamle kurs bund på 30 NOK.

Update 21/7-23:
Dagens kurs her kl 13:55 - 9:40 NOK. Ser ud til markedet tager positivt imod BCS ny ledelse, strategi, fremskridt og ny PoC.
Hvis BCS lykkes med at lave god butik ud af deres teknologi kan der komme en voldsom rekyll.
BCS har været på Nordnets lister over Top-10 fortjeneste på udlån i flere kvartaler. Derfor adderet "mulig short squeeze" på titel.

Update 28/7-23:
Der kommer nu et giga press på at reducere brugen af fossil fuels:
---------------------
https://energiwatch.dk/Energinyt/Politik___Markeder/article16316343.ece
FN-chef: Vi går fra global opvarmning til global kogning
Guterres opfordrer verdens politikere til straks at tage vidtrækkende skridt for at bremse klimaforandringer.
---------------------------
Konventionel teknologi til produktion af carbon nano fibre er CVD: Chemical Vapor Decomposition.
CVD bruger 5x-10x mere energi end BCS metode og BCS metode forbruger Co2 som et input.
Den politiske agenda er et faktum her - om det er menneskeskabt eller ej - så er den politiske agenda fakta.
Redigert 05.05.2024 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Taycon
04.11.2023 kl 13:56 4115

Kapitalen skal jo uansett finne veien til best avkastning.
Handler gjerne Bcs på mandag, hvis du kan forklare hvorfor jeg skal gi dobbelt av kontant (som er det eneste sikre parameter pt) når alternative er å handle mer Hrgi som er 50% av kontant og kr. 21.5 i gratispenger fra staten. Hvorfor tror du Bcs vil gi bedre avkastning ila 4-6 mnd?
KES
04.11.2023 kl 13:29 4130

Jeg ser jeg har mer innsikt i HRGI enn du åpenbart har i BCS. Selg vrakgodset i HRGI, sett de i BCS, så tar du inn tapet. 4-6 mnd så skal du se.
Taycon
04.11.2023 kl 13:06 4155

Bruk kalkulator😊 Natt og dag er ikke helt riktig. Ingen av selskapene tjener 5 øre pt. De er såkalte grønne selskap og begge er vrakgods etter Spetalen//Saga. Begge selskapene har tilnærmet like mye i kontanter og satser i «samme»segment, men forskjeller er det jo. Største eier i Hrgi er Europas største energiselskap og dessuten har de samarbeidsavtale på nh3 anlegg (50/50) med Fertiberia - en av Europas største ammoniakk produsent og LoI med Orlen om lagring. Usikker på status i Bcs. Dere har en LoI, men usikker på om dere har mer.
Redigert 04.11.2023 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
KES
04.11.2023 kl 12:52 4110

Det merkeligste er sammenligningen din. Som jeg sa, å sammenligne HRGI og BCS, er som å sammenligne natt og dag. HRGI ville jeg pr i dag ikke rørt med ildtang. Ser ikke potensialet.
Taycon
04.11.2023 kl 12:48 4120

Skjønner at du ser behovet for å «snakker ned» Hrgi fordi Bcs prises 4 ganger høyere, har ca. kr 5.40 i kontant pr. aksje versus 10.30. 0 i støtte versus 482 mill. i støtte eller +kr 21.5 pr. aksje. Mulig Bcs er sterkt underpriset, men da er det temmelig opplagt hva som gjelder for Hrgi. Nå er jo ikke dette en tråd om Hrgi, men poenget er at dere er priset 4 ganger høyere og det er merkelig.
Redigert 04.11.2023 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
KES
04.11.2023 kl 12:19 4139

Jeg vet veldig mye om HRGI, og har nærstående som var med på IPO som gikk inn med 200k og ut med 4 mill nok.
Den aksjen kjenner jeg, og ting som ikke ble som man ønsket og trodde etterhvert. Noe som og gjenspeiler seg i kursen.
Taycon
04.11.2023 kl 12:15 4138

Tror ikke du vet så mye og det er helt greit. La ikke opp til diskusjon om hvem som er «best». Du kan jo regne på inntekt av årlig ren nh3 produksjon på 1 mill. tonn og verdien av lager på 100.000.000 tonn CO2, så finner du muligens noen svar. Du vet jo nå at det koster 80 euro å bli kvitt 1 tonn CO2. Videre kan du søke opp pris på ammoniakk (ren - ikke grå). Fremtiden for begge selskap kan bli fin den. Med og uten statsstøtte.
Redigert 04.11.2023 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
KES
04.11.2023 kl 11:49 2441

Dette kunne jeg skrevet mye om. Men nøyer meg med å si at fremtiden til HRGI kan sammenlignes som natt og dag mot BCS. Jeg ser ikke hvor de store inntektene der skal komme, vs BCS.
Taycon
04.11.2023 kl 11:31 2463

Synd dere foreløpig ikke har fått støtte av staten til videre utvikling. Når det gjelder markedsverdi, så er dere i en langt bedre posisjon en Hrgi, til tross for HRGI’s statstøtte på 482 mill. Bcs har nå en markedsverdi på kr 450 mill - nær det doble av kontantbeholdning. 44 mill aksjer og 239 mill. kontant. Hrgi har en markedsverdi på drøye 100 mill. 22.3 mill. aksjer og tilnærmet lik kontantbeholdning som Bcs. Kurs nå under 50% av kontant. Enova støtten utgjør kr 21.5 pr. aksje men prises til kr. 0. Mye mulig dere er underpriset, men forstår ikke hvorfor markedet priser selskap i samme segment så totalt forskjellig. Bcs prises 4 ganger høyere enn Hrgi. Børs er merkelige greier.
Redigert 04.11.2023 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
KES
04.11.2023 kl 10:05 2513

Nå kommer straks en sak om batteriproduksjon i NRK Helgemorgen, med næringsministeren. Kan være verdt å lytte til.
Londonmannen
04.11.2023 kl 09:27 2555

Vel, tallene for CO2 utslipp viser at CO2 ikke vil bli en mangelvare. Alt dette kan ikke omdannes til hydrogen/CNF/CNT/Grafittt/oksygen. Noe nå nok lagres i underjordiske deponier. Men teknologien til å omdanne CO2 til noe ufarlig og nyttig bør absolutt utnyttes til det maksimale og her burde staten kommet på banen for å få fortgang i prosessen og å få bygget opp en ny industri så raskt som mulig.

Produksjon av råstoff til batteriindustrien vil også bidra til å gjøre vesten mindre avhengig av import fra Kina og andre land.

Jeg sier ikke at BCS skal redde norsk oljeindustri, men de kan være et bidrag til at olje fortsatt kan utnyttes uten at skadevirkningen blir så stor som den synes å være nå. Skulle tro at en stat som bygger mye av sin økonomi på akkurat olje/gass-produksjon, ville vise større interesse for den typen teknologi BCS nå har utviklet. Men såvidt meg bekjent har ikke staten bidratt med noe til CCU, kun til CCS. Og det er ganske uforståelig.

Staten kunne faktisk vært med å bygge opp en ny industri i Distrikts-Norge og derigjennom skapt nye arbeidsplasser og nye inntekter til statskassen. Hvor er dagens politikere? Hvorved olje og energiministeren? Hvor er næringsministeren og miljøvernministeren? Dette burde jo være gull verdt for en regjering som er opptatt sv distriktspolitikk, jobbskaping, miljøvern og internasjonal solidaritet!
Redigert 04.11.2023 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
PrivatInvestor
04.11.2023 kl 08:51 2534

Flere her som er så bekymret for emisjon i forbindelse med bygging av fabrikker. Med denne teknologien er det mulig å få til en god avtale for utleie av teknologien samt mulighet for å få en liten eierandel i fabrikken.
Redigert 04.11.2023 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
Taycon
04.11.2023 kl 08:42 2518

52.800.000.000 tonn CO2 årlig utslipp. Noe av dette skal fanges, lagres og forhåpentlig vis utnyttes. Mange selskaper jobber nå med forskjellige sider av denne næringen og bygger verdikjeden. Pr. i dag koster det € 80 å kjøpe utslipp/kvote på 1 tonn. Dette motiverer industrien til å finne gunstigere alternativer, så som fangst/lagring. Av den grunn konkurrerer de store om lagringslisenser på norsk sokkel. Hrgi skal produsere ren nh3 fra naturgass og CO2 fra fangst skal lagres i Barentshavet og ACC har spisset seg mot fangst for å nevne noe. Det at Bcs muligens en gang i fremtiden kan ta unna noe CO2 er bra, men det løser ikke utfordringen.
Redigert 04.11.2023 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.11.2023 kl 07:32 2555

I gårdagens Nytt på nytt fikk vi nok en gang høre Natur og ungdom sitt mantra om at norsk oljeindustri må ha en plan for utfasing. Ja, dersom den eneste muligheten for oljeindustrien er å slippe CO2 ut i atmosfæren, så kunne jeg være tilbøyelig til å være enig. Men i dag har vi teknologi til å omdanne fossilt fuel (gass) til hydrogen og CO2. CO2 blir fanget og er i dag planlagt å kjøre tilbake under bunn av Nordsjøen. Men hvorfor lagre CO2? BCS sitter jo på teknologi som omdanner CO2 til Carbon og oksygen. Og videre omdanne Carbon til CNF/CNT eller Grafitt. Hallo! Her kan man altså utnytte fossilt fuel og sitte igjen med hydrogen, CNF/CNT/Grafitt og oksygen!

Faktum er altså at norsk fossilt fuel fortsatt kan utvinnes i flere tiår fremover, uten at det slippes ut CO2 og sette av noe negativt miljøavtrykk! Kan noen vennligst fortelle miljøvernminister, olje og energiminister og statsminister, samt finansminister at det finnes er relevant og fullt ut realistisk løsning på det mange ser på som et uløselig problem for norsk oljeindustri. Fatter ikke at personer innen oljeindustrien og miljøvern ikke evner å legge sammen to pluss to og innse at Norge fortsatt kan tjene penger på å produsere olje i all fremtid, samtidig som CO2 ikke lenger er et problem, men derimot et råstoff for ny industri og ny inntjening.

Nå må miljøaktivister våkne og se hvilke muligheter som ligger rett foran nesen på dem, i Norge.
Redigert 04.11.2023 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
FaderGem
03.11.2023 kl 23:34 2701

En massiv industri står for trappene, grafene er entydig umettelig i årene som kommer for hva BCS har i sin produktportefølje. De som tror at BCS ikke vil få en del av kaka med sin enestående teknologi da tiden er moden for det, må kanskje revurdere å begynne og tenke litt hardere etter.
vulgata
03.11.2023 kl 20:47 2838

Med litt godt gammaldags bondevett, så vet man at det kan ta lang tid før BCS evt. kan levere på alle parametre, men om de evner dette, så blir BCS svært verdifullt.
Londonmannen
03.11.2023 kl 17:28 2979

Enig. BCS er et relativt nytt firma som først skal opp i knestående og krype før det kan reise seg opp og begynne å gå før det etterhvert kan utvikle seg til en fremtidig løpsmaskin. Enkelte synes å tro at BCS skal kunne hoppe over alle utviklingsstadier og begynne å løpe alllerede neste år. Vel, da tror jeg man vil bli skuffet.
Men, det er et stort men her. Og det gjelder prising av selskapet. Den vil ligge i forkant av utviklingen slik at vi kan komme til å få en eventyrlig reprising av selskapet allerede når det kommer meldinger om at selskapet har tatt ytterligere steg i retning av suksess.

Så dersom man vil vente med å investere til BCS er oppe og går med flere fabrikker og flere produktlinjer, ja da vil man gå glipp av mye moro rent kursmessig.

God helg!
synste
03.11.2023 kl 16:10 2978

Hverken Tycoon eller Spettet er inne pr idag på top 50 lista. Selvfølgelig mulig at han er inne via en av bankene men da ikke synlig.
KES
03.11.2023 kl 14:57 3075

Vet mer enn jeg skriver her.
KES
03.11.2023 kl 14:48 3086

Lenge siden den karen satt som aksjonær. Tror han er aktiv shorter enda.
solb
03.11.2023 kl 14:34 3100

Det var jo derfor jeg spurte her.🎃
solb
03.11.2023 kl 14:20 3098

Jeg fant dette på nettet:
"Spetalen personlig har kjøpt seg opp i Bergen Carbon Solutions. Han har kjøpt 150.000 aksjer gjennom sitt heleide selskap Tycoon Industrier, og 150.000 aksjer privat."
solb
03.11.2023 kl 14:03 3096

Er det noen som holder rede på om Spetalen fortsatt er aksjonær i BCS?
Rule
03.11.2023 kl 13:51 3117

mon ikke den kravler op over nogle dage. Kursfald noget kunstigt ifht Q3 indhold. Alt godt og i rute. Kan tænkes shortere nu begynder at dække ind stille og roligt imod februar/marts. BCS virker solid og veldrevet nu.
Rule
03.11.2023 kl 12:43 3220

Vi har et godkendt produkt af 3-part myndighed ( husker det som TUV ). P.t. handler det om at special designe/tailor produktet til kundens specifikke behov og industrialisering.

Jeg har ret mye forstand på teknologi udvikling og har haft noget dialog med BCS om samme på generelt plan. Jeg har baggrund i structural dynamics, advanced structures og kontrol af samme, så ikke process industri, men yderst avanceret teknologi på meget højt plan. Vi bruger selv TRL maturation skala i mit felt og på nuværende stadie er BCS i demo fase så de er på TRL 7-9 afhængig af hvilket del-element. Deres core technology er verificeret, stabil og uændret et stykke tid - også tydeligt kommunikeret.

Deres nye diegel unit kan producere som de oprindelige så omkring 1.6 ton pr år, som jeg husker det. Så opskalering by multiplikation er muligt, men svimlende 10.000 tons giver rigtig mange units, men de kommer jo ikke til at banke det igang med 10.000 ton pr år. Det er sikkert smartere at opskalere den enkelte unit og reducere stk antal. De har kigget på hvordan de designer fabrik med rækker af units og noget delvis automation. De kommer ganske sikkert til at starte simpelt og arbejde videre i parallelt på en generations plan for automation, industrialization og cost-out's.

Hvis de ikke gør det så kan de ikke holde hvad de lover mht. at de er fuld finansieret jf. deres 3-ben strategi. Acceleration i tid vil kræve yderligere investering, men ikke et tvunget behov med ryggen imod muren - det gør en kjæmpe forskel.

Enig, her kan man fint bruge +10år på at opgradere teknologien yderligere og de har en kæmpe playground på så fundamental ny en teknologi, men det kommer altså som yderligere modning i generationer og sammen med udvidelse af forretningsområder. Præcist som alle mulige andre.

BCS er grundlagt i 2016.
Redigert 03.11.2023 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
McSlu1
03.11.2023 kl 12:01 3303

Er det mulig?
Samme leksa dere tre har liret av dere i flere måneder. Sitt still og le hele veien til banken liksom over alle som ikke ser hvor sinnsykt bra dette er?
De holder fremdeles på å kvalifisere produktet sitt slik at det er bra nok for kunden(e). Så nei, de har ikke et fullkomment produkt ennå.
Når det er gjort, må det bygges en pilot hvor de tester teknologien under reelle driftsbetingelser og i tilstrekkelig skala. Dette tar minst et par år, helst lengre. Når det er gjort kan de få med seg partnere/kunder og begynne å ruste seg for produksjon i stor skala. Langt frem i tid.

Virker som dere ikke forstår teknologiutvikling overhodet, eller bare velge å se bort fra det og håpe på at et eller annet fantastisk skal åpenbare seg.

Samme leksa om å sitte stille og vente uansett. Greit nok, dere om det. At andre prioriterer annerledes og putter pengene sine et annet sted er ikke bare forståelig, men også veldig rasjonelt. Det er såvidt meg bekjent ikke sendt inn noen støtte om offentlig støtte hverken til Forskningsrådet, Innovasjon Norge eller Enova, så en evt statstøtte er også langt fram i tid.

Føler en griper etter et Halmstrå her med MOU'en de har med Huchems, et selskap som sannsynlig har hundrevis av MOU'er med en drøss med selskaper. Koster dem ingenting, og forplikter ikke på noen som helst måte.

Nei, her har BCS mye å bevise. Forsåvidt greit at det ikke kommer lovnader på noe som helst ennå fra ledelsen, bedre det enn å love noe du ikke kan holde.
solb
03.11.2023 kl 10:43 3398

Litt opp idag, men så langt ingen russiske prosenter.
MacT
03.11.2023 kl 08:39 3570

Største kjøp dagen før q3.
1.
SPC INVEST AS
+101 989 +100% 101 989 0,243%
2.
NORDNET LIVSFORSIKRING AS
+72 803 +2,5% 2 981 768 7,1045%
3.
MARIA ANNELI KRISTINA NILSSON (f. 1966)
+27 680 +100% 27 680 0,066%
4.
RUNE SAMUELSEN (f. 1968)
+14 003 +100% 14 003 0,0334%
5.
DANIEL SANDNES (f. 1992)
+13 496 +179,85% 21 000 0,05%
6.
BIRGER HERMAN SKRÅMM (f. 1955)
+6 718 +12,74% 59 441 0,1416%
7.
SVEIN ATLE ULDAHL (f. 1976)
+5 121 +100% 5 121 0,0122%
8.
NORDNET BANK AB - KONTO #11
+150 +0,03% 522 635
MacT
03.11.2023 kl 08:37 3559

Største salg dagen før q3.
1.
CITIBANK, N.A. - KONTO #451A
-98 173 -96,99% 3 045 0,0073%
2.
MORGAN STANLEY & CO. INTERNATIONAL
-92 458 -100% 0 0%
3.
MORGAN STANLEY & CO. INT. PLC.
-20 329 -16,74% 101 084 0,2408%
4.
ULF EUGEN JONASSEN (f. 1951)
-15 000 -15,02% 84 860 0,2022%
5.
CLEARSTREAM BANKING S.A. - KONTO #10A
-9 359 -1% 923 541 2,2005%
6.
SAXO BANK A/S
-70 -0,06% 116 606 0,28%
7.
AVANZA BANK AB - KONTO #2
-41 -0,02% 166 546
Rule
03.11.2023 kl 01:08 3734

helt enig - det ser unægteligt utroligt godt og solidt ud. Jeg er godt tryg ved at mine sparepenge står i BCS og papirtabet skal nok hente sig ind mange gange
jeg undrer mig over hvor utrolig billig man kan få en aktie i et selskab med sådan en teknologi der funger og dermed med så enormt et potentiale...
som den gamle twitre CEO sagde - det er sinssyke mængder som bilindustrien trænger - selv han blev forpustet og bleg :-)
Londonmannen
02.11.2023 kl 22:57 3743

Enig med deg at det kan ta 4-6 måneder. Det har jeg ikke problemer med. For det er viktig at de nå tar den nødvendige tiden for å sikre at teknologien funker og at de kan garantere at teknologien kan produsere kvalitet som spesifisert av kunden over lang tid.
Det verste som kan skjer er at de forhastet seg i denne fasen IG setter i gang storskalaproduksjon før alt er uttestet og får problemer med å levere varene til kundene etter avtaler er inngått.

Så ja, de kommer til å lykkes, men nå må de føre tingene riktig før de går til skrittet å kommersialisere teknologien. Men for alt hva vi vet så kan det skje tidligere enn hva noen av oss forventer. Dor kun selskapet selv vet eksakt hvor langt de er kommet.
FaderGem
02.11.2023 kl 20:05 3941

Jeg ville sagt 4-6 mnd. Har ventet helt fra start selv, og venter gjerne videre så lenge det måtte ta før BCS (og Huchems, samt de 10 andre spillerne på banen) er fornøyd med både renseteknologi og kvalitet. Det BCS gjør nå er ikke annet enn RETT før videre oppskalering.
Klokka går, verden går videre, og jeg driter i alt som skjer imellomtiden av shorting, nervøse småsparere og psykologi. Det som skjer, det kommer til å skje om vi vil eller ikke, men gjennombruddet kommer for en dag, om man sitter på gjerdet eller føler seg stolt fullastet. Jeg tar sjeldent feil, og jeg vet jeg kommer til å få rett i dette tilfellet også. Så eplekjekk er jeg ;-)
Londonmannen
02.11.2023 kl 19:55 3856

Vel, det heter jo at den sm venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Jeg har ventet siden våren 2021 og må vedgå at jeg hadde urealistiske forventninger hvor fort dette kom til å gå. Mye av det skyldes nok en twittrende CEO. Og jeg hadde virkelig trodd at vi i løpet av 2023 skulle ha ting på gang i Høyanger. Vel, det skjedde ikke. Og greit nok. Når de nå har fått den nye renseteknologien til å fungere og den blir del av teknologien som skal benyttes når de er klar til storskalaproduksjon, så vil selskapet oppnå betydelig bedre marginer og stå langt sterkere i konkurranse med andre produsenter.

Jeg tror ventetiden vi nå har vært gjennom vil gjøre oss godt. Gjennombruddet bør materialisere seg i løpet av de kommende fire månedene. Gjør det det, så kan det bli en heftig vår vi går i møte. For i dag blir BCS priset som en pølsebod med konkursspøkelset hengende over seg. Etter at gjennombruddet er et faktum vil BCS derimot fremstå som en langt, lang mer attraktiv kandidat for investorene. Sant og si skal det ikke mye til. ;-))
PrivatInvestor
02.11.2023 kl 18:02 3983

Det kan fort komme en positiv analyse fra den kanten ,ellers blir det spennende å se om/når de blir kvalifisert til å levere til TKG Huchems.