Successfull PoC of new Pilot line - mulig short squeeze

Rule
BCS 18.07.2023 kl 12:23 338331

Denne tråd titel er ment som en lille service/info meddelelse till dem som måske ikke følger med på tæt hold og ikke gider læse op på BCS hoved tråden:

*At Bergen Carbon Solutions we are thrilled to announce successful proof of concept of our new separation pilot line. This is an important pre-requisite to ensure our cost competitive advantage as the green supplier of the supermaterial of the future!
*EU batteri-pas ordning er lige ned i BCS turban
*Patent ansøgning indgivet på ny renseprocess med genbrug af elektrolyt
*Samarbejde med Broadbit

Jeg har selv aktier i BCS og er long, da BCS har fat i en mulig del-løsningen til et helt fundamentalt problem ved batterier til alt elektricificering:
- produktion af carbon nano fibre og grafit på konventionel vis forurener big-time ( carbon/grafit er et super vigtigt materiale i batterier )
- produktion med BCS metode er Co2 neutralt
- carbon nano fibre kan forbedre performance af batterier og grafit er en væsentlig bestanddel

BCS står nu utroligt stærkt og i mine øjne langt langt langt stærkere end ved IPO på kurs 16-18 NOK og end ved den gamle kurs bund på 30 NOK.

Update 21/7-23:
Dagens kurs her kl 13:55 - 9:40 NOK. Ser ud til markedet tager positivt imod BCS ny ledelse, strategi, fremskridt og ny PoC.
Hvis BCS lykkes med at lave god butik ud af deres teknologi kan der komme en voldsom rekyll.
BCS har været på Nordnets lister over Top-10 fortjeneste på udlån i flere kvartaler. Derfor adderet "mulig short squeeze" på titel.

Update 28/7-23:
Der kommer nu et giga press på at reducere brugen af fossil fuels:
---------------------
https://energiwatch.dk/Energinyt/Politik___Markeder/article16316343.ece
FN-chef: Vi går fra global opvarmning til global kogning
Guterres opfordrer verdens politikere til straks at tage vidtrækkende skridt for at bremse klimaforandringer.
---------------------------
Konventionel teknologi til produktion af carbon nano fibre er CVD: Chemical Vapor Decomposition.
CVD bruger 5x-10x mere energi end BCS metode og BCS metode forbruger Co2 som et input.
Den politiske agenda er et faktum her - om det er menneskeskabt eller ej - så er den politiske agenda fakta.
Redigert 05.05.2024 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
solb
01.11.2023 kl 12:04 3456

Er virkelig nysgjerrig på hva som tilsier kursfall på ca 13% idag. Er det uventede opplysninger?
Londonmannen
01.11.2023 kl 11:17 3529

Ja, kanskje det. Men dersom du venter til det skjer så vil du nok måtte betale dyrt for å bli aksjonær. Poenget er at teknologien funker, de har oppnådd stabil kvalitet over lengre tids produksjon og de produserer råvarer som batteriprodusentene trenger. Kan ikke være vanskelig å skjønne at her vil det bli lønnsomt å være aksjonær.
KES
01.11.2023 kl 10:25 3585

Prøver sendt Huchem, og ANDRE. Det legger press på Huchem at andre kan slå til før de får fingern ut, så ting kan fort skje. Intet er blitt mindre optimistisk nå enn august.
Hjelpalaus
01.11.2023 kl 10:10 3555

Problemet er vel at ingenting er forandret. Aksjekursen blir liggende på dette nivået frem til noen skriver navnet sitt nederst på et papir.
Novak1
01.11.2023 kl 09:59 3599

Vad är det som har ändrats?
Omsättning 60 000 aktier. Inga stora som säljer.
Först ska vi plocka de osäkra, sen blir det ett större köp som flyttar upp roboten.

Detta är ett långt löp!

Sen försvinner alla små slidor som har samlats här för påverka!
Hjelpalaus
01.11.2023 kl 09:47 3654

Jeg har vært aksjonær her i mange år og det har bare vært en uendelig rød tråd av skuffelser. Selvsagt var tiden med JBS eksepsjonell med hans lovnader. Men foreløpig har de ikke levert, og markedet forventer heller ikke at de leverer. Men sitter fortsatt med mine 70.000. Oppsiden er stor og jeg har råd til å tape de pengene.
Lim Gordon
01.11.2023 kl 09:15 3307

Det er sjelden å se et "nick" som passer så bra til tankevirksomheten. Her skapes det, etter all sansynlighet, industrihistorie, og du skriver bare sprøyt. Disse karene er på sporet, de fleste stasjonene er sjekket ut, og de er snart klar til å ta passasjerene ombord. Akkurat som de har lovet.
Redigert 01.11.2023 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Fink
01.11.2023 kl 09:05 3388

Kort sagt: Svidd av nye 17 mill. Ellers ikke noe man ikke visste fra før. Kurs allerede ned 10 prosent.
Hjelpalaus
01.11.2023 kl 09:02 3400

I følge markedethar jeg rett og du feil. Ned 15% ved børsstart.
velkjent
01.11.2023 kl 08:52 3472

Selskapet er ikke annet enn et prosjekt og burde ikke vært på børs annet enn under "unotert".
rockpus
01.11.2023 kl 08:51 3480

Og dette klarer du å lire av deg FØR presentasjonen?

Jeg har nettopp sett denne presentasjonen. Det er et selvsikkert selskap med full kontroll på både prosess og finanser. Strømsnes bekreftet at de ikke ser et eneste rødt flagg i sin prosess og utvikling! De har nå sendt de første prøver til Huchems siden de er svært nær det endelige målet for kvalitet. De har også rundt 10 andre interessenter og har sendt prøver til flere. Under Q/A bekreftet Strømsnes at det han sa ved Q2 om at kommersiell kvalitet skulle nås innen et halvt år, fortsatt står ved lag. Han nevnte dermed innen mars neste år.
Hjelpalaus
01.11.2023 kl 08:46 3523

Nei, men jeg hadde forventet fremgang mtp kommersialisering. Eller et gjennombrudd på storskalaproduksjon. Dagens rapport er dessverre bare tåkeprat.
En mulighet for billig inngang får være trøsten.
Redigert 01.11.2023 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
OZZY
01.11.2023 kl 08:44 3538

Hvis du forventet at de skulle levere 10.000 tonn med grafitt i neste uke så forstår jeg at du ble skuffet😀men sånn fungerer ikke dette.
Hjelpalaus
01.11.2023 kl 07:57 3709

Gjesp. Dette er en blåkopi av Q2 dessverre. Intet nytt å melde kommer til å sende kursen tilbake til 8-tallet.
Dette ble en lang ørkenvandring👎
Redigert 01.11.2023 kl 08:12 Du må logge inn for å svare
Goliaten15
01.11.2023 kl 07:31 3776

Bergen Carbon Solutions - Q3 2023 financial results

(Bergen, 1 November 2023) Bergen Carbon Solutions AS (BCS, OSE:BCS), the pure-play carbon capture and utilization (CCU) material company, today provides an operational update and financial results for the third quarter of 2023.

This period has been characterized by our relentless commitment to optimize our production process to fulfil the required (product) specifications from the market.
Adjusted operating loss in Q3 was NOK 17.1 million, showing a steady burn-rate according to the company’s planned optimization of the technology. Bergen Carbon Solutions is fully funded to deliver on key priorities with a solid cash balance of NOK 239 million and no interest-bearing debt.

Bergen Carbon Solution’s strategic partnership with TKG Huchems has been extended by an additional year, demonstrating the continued interest in the company’s offering. The ongoing qualification process with TKG Huchems is progressing and our first samples have already been delivered for initial testing in South Korea.

“Client commitment remains our top priority. We are exploring a variety of partnership possibilities, also based on shared technology development programs, to increase our commercial momentum” says Odd Strømsnes, CEO of Bergen Carbon Solutions.
In recent months, one of our most notable achievements has been our successful demonstration of not only improving product quality but also consistently maintaining this elevated standard in our production. During Q3 we have further implemented our new test verification reactor and delivered on our CO2 separation and filtering projects. Both essential for the speed of operational development and the ongoing cost reduction initiatives.

“We now see the establishment of a 'green' battery industry in Europe. Our value proposition, centred on local production and negative emission technology, addresses this need and is as such responding to all the critical challenges from a geopolitical perspective. Our presence and increased participation in external events have garnered significant interest. Our Carbon Capture and Utilization (CCU) solutions are attracting attention, especially from companies with substantial CO2 emissions,” says Strømsnes.
In July, The EU Batteries and Waste Batteries Regulation was formally adopted and entered into force. One of the main requirements of the Regulation, is that every battery placed on the EU market should carry a battery passport from 2027. The battery passport will have information about material composition, carbon footprint, and other key information about the battery. This will promote the use of clean carbon materials in battery manufacturing.
KES
31.10.2023 kl 18:01 4093

Londonmannen: Så at du kjøpte VOW nylig, skrev litt der, men rask exit. Sitter du over i BCS, eller tok du aksjer av bordet før tall i morgen ?

Ellers merkelig handel, på bra volum i dag. Jeg tror ledelsen leverer, og at ikke noe lekkes, at noen bare har tatt ned risiko i dag!
Redigert 31.10.2023 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
vulgata
31.10.2023 kl 17:44 4067

Dagen før dagen.. Når det er så stille fra selskapet mellom rapportene, så blir det ekstra spennende å få en update.
Etter forrige presentasjons lovende uttalelser, er det grunnlag for å tro og håpe at dette videreføres i morgendagens presentasjon.

Saker og ting som er påpekt tidligere, og ikke kan gjentas for mange ganger - er jo at man (som første gang?) kan delta som publikum. Personlig anser jeg det som en naturlig ting å gjøre når et selskap som BCS er i ferd med å modnes. Dette medfører jo en mulighet til å stille spørsmål som muligens ikke hadde vært av prioritet om det ble sendt inn. I tillegg til fremforskyvningen på åtte dager som ble gjort av en eller annen (u)betydelig grunn.
Redigert 31.10.2023 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
31.10.2023 kl 17:16 4115

Helt sikkert og dem er det mange av.;-)) Men ut fra selskapets historie så skjønner jeg der funnes mange som er skeptiske og som velger å stå på sidelinjen ifm kvartalspresentasjoner. Man sikrer seg mot å tape noe på den måten. Men samtidig vil man også miste første delen av en rå oppgang dersom det kommer nyheter frem om morgendagen eller dersom ledelsen bekrefter at den positive utviklingen i første halvår har fortsatt inn i andre halvår og at tidslinjen de presenterte på Q2 opprettholdes.

Men dette er noe den enkelte må ts stilling til.
Jøtuls
31.10.2023 kl 15:27 4325

Økte beholdningen i dag med 10%
Har troen
Molbre
31.10.2023 kl 14:50 4415

Da ble det lempet ut aksjer for 1 mill på 10 min, noen som ikke har store troen på melding i dag eller store oppdatering på Q3 i morgen!
fjellape
30.10.2023 kl 23:02 4848

Under 2.kvartalspresentasjonen hørtes det ut som at Høyanger er aktuell ettervhert, mens Mosjøen er noe man ikke snakker om i denne omgang.
Når det gjelder framskynding av 3. kvartalspresentasjon, så tviler jeg på at det betyr noe. I uttangspunktet handler en kvartalspresentasjon om historiske data. Det kan typisk også være presentasjon av framtidsutsikter, og det er nok spenningsmomentet som mange venter på. Datoer for presentasjoner, kan ha betydning for når insidere kan kjøpe.
Når man framskynder en presentasjon, kan det være at regnskapet er ferdig, og man ønsker ikke å hemmeligholdet det lenger enn nødvendig.
Når det gjelder kommersiell spec, så har jeg lurt på hva man sikter til.
Det tar minst 18 måneder å teste ut nye batterimaterialer. Resultatet varierer nok mye med hvilke andre batterimaterialer man tester sammen med, som hvilke type elekrolytt, hvilke tilsetningsstoffer man bruker, og hva slaga katodestoffer man bruker, og man kan teste med ulike miljøvariabler som temperatur, ladeeffekt, og forbruksmønster. Resultatene varierer nok mye med hvem som tester, ut fra hvilke miljø man tester i.
Det kan jo også tenkes at man kan få raske laboratorieanalhyser av produktet, før man tester det ut.
BCS jobber med nye produksjonsmetoder, for energisparing under låge temperaturer. Ett spørsmål er om produksjonsmetodene har betydning for spesifikasjoenene på produktene.
Londonmannen
30.10.2023 kl 22:47 4873

Ja, det vil ikke overraske meg. Teknologien vet vi fungerer. Joda, det er utviklet ny renseteknologi, men jeg tror nok ingeniørene i BCS vet hva de gjør når de mener det var riktig å utsette storskalaproduksjon inntil ny renseteknologi var del av den teknologiske løsningen. Dette har de jobbet med i over ett år og jeg tror de nå er veldig nær målstreken. Og nettopp derfor kunne CEO gå så offensivt ut på Q2 presentasjonen og tidfeste kommersialisering innen de kommende seks måneder. Nå gjenstår det fire.

Enig i at det ikke har vært noen FOMO effekt opp mot Q3, så forventningene i markedet er heller avmålt. Men hva betyr det?

Jo, dersom ledelsen onsdag morgen opprettholder tidslinjen fra Q2 presentasjonen, så vil vi fort se en heftig opptur. Men jeg håper de også kan si noe positivt om myndighetenes interesse og om HUCHEM sitt forhold til BCS. Det er også betryggende å se at de 50 største aksjonærene sitter stille i båten, selv om det har vært noe salg også blant enkelte av dem.

Spennende å se om det skulle komme noe melding dagen før Q3 presenteres. Lykke til med morgendagen og Q3 presentasjonen. Lite skal til før aksjekursen får seg et nytt løft!
Rule
30.10.2023 kl 22:19 4919

sidste handelsdag imorgen inden Q3 - bliver godt med en frisk update om alt er i rute.
kursen har ikke reageret mye på upcoming Q3, så det må vel betyde at markedet forventer en non-event. Noget bekræftigelse af casen og noget præcisering, men ikke breaking news. Markedet har taget fejl 3 gange i træk på at non-events blev til positive events - skal vi have 4 / 4 også ....? :-)
Londonmannen
30.10.2023 kl 15:37 5215

Det var vel det som var planen halvannet ril to år siden. Men her har du nok vært inne i arkivene. Tror du skal sjekke dateringen på opplysningene du sitter på. I dag er nok dette water under The bridge. Men de har avtale om lokalene i Høyanger, men når de begynner med noe aktivitet der er nok usikkert enda.
Lim Gordon
30.10.2023 kl 15:34 5204

Begge deler er gammelt nytt, men det virker nå som om all interesse er flyttet østover.
solb
30.10.2023 kl 14:43 5250

Er dette riktige opplysninger?
"Ifølge en artikkel fra NRK Vestland 1, skal selskapet Bergen Carbon Solutions investere 325 millioner kroner i en ny fabrikk i Høyanger. Produksjonen i den gamle bilfelgfabrikken til Fundo er planlagt å starte i midten av 2023, og det forventes at produksjonen vil gi rundt 40 nye arbeidsplasser 1.

I en oppdatering fra Bergen Carbon Solutions 2, er det opplyst at selskapet har planer om å bygge en fullskala fabrikk ved Mosjøen og er i diskusjoner for en eventuell andre fabrikk i Høyanger. Dersom en endelig avtale oppnås, forventer Bergen Carbon Solutions produksjonsstart av CNF ved denne fabrikken i slutten av 2023 eller tidlig i 2024."
Lim Gordon
30.10.2023 kl 00:03 5653

Jeg vil tro at fremskynding av 3.kvartals presentasjon kan være at noe har skjedd, som de ikke ønsker skal lekke ut før begivenheten. Hva kan det være? I øyeblikket kjenner jeg bare til 3 hovedaktiviteter som har betydning for børskursen:
1: Forhandlinger med TKG HUVHEMS om bygging av batterifabrikk i Korea.
2: Fremstøt mot potensielle kunder i forskjellige land i østen.
3. Finpussing av produksjonsmetode med tanke på pris, renhet og mengde.
Jeg går ut fra at punkt 1. er sterkt avhengig av resultatene av punkt 2. Da kan nyheten være at de har fått napp på en eller flere av sine fremstøt og at de derved er klar til å tegne avtale med Korea. Den siste utviklingen i Kina, med selvpålagte restriksjoner på eksport av carbonfibre, kan ha gitt et push for flere av leddene.
Når det gjelder punkt 3. forstår jeg det slik at prosessen er klar, og at det bare er finpussing som står igjen.
Hvis mine antagelser er i nærheten av å være riktige, bør det komme en børsmelding før presentasjonen.
Redigert 30.10.2023 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
29.10.2023 kl 21:36 5772

Enig i det. Dersom selskapet har kursdrivende nyheter å komme med til uken, så må de rapporteres vha børsmelding og ikke på selve presentasjonen. Men når de nå velger å legge presentasjonen til kl 0800 så er det jo lov å håpe. Men inntil dagen opprinner så blir det kun spekulasjoner.

Dog mener jeg at CEO la listen såpass høyt på Q2 presentasjonen at de må komme med en oppdatering på hvordan de ligger an på tidslinjen. Og i den grad de opprettholder den, så kan det bli en særdeles hyggelig uke. Gleder meg!
vulgata
29.10.2023 kl 20:36 5861

Bra observert. Og som vi tidligere har pratet om at rapporten er flyttet frem med åtte dager eller hva det var. Blir spennende på onsdag!
MacT
29.10.2023 kl 20:22 5899

Ser at presentasjonen er kl 08. 1 time før børsen åpner.
Sist gang vi vi hadde en presentasjon som var før kl 09. Var i mars, da kom MOU med huchems.
Pluss at q3 er flyttet en uke fremover.
Trenger selvfølgelig ikke å bety noe, men lov å håpe.
rockpus
28.10.2023 kl 12:27 6377

Deler din oppfatning.
Når BCS er i mål med de kommersielle spes, tror jeg sjansen for mer bindende avtaler er stor. Husk at denne teknologien er så attraktiv at det vil være naturlig for potensielle partnere å sikre seg en plass lengst mulig fremme i køen!
vulgata
28.10.2023 kl 10:55 6430

Det jeg vil frem til er at jeg tror BCS har stålkontroll - derav tør å uttale seg slik.

Jeg antar at spesifikasjonene er i mål tidlig neste år, og da blir temaet å skalere opp, samt inngå kontrakter. Hvor lang tid dette tar vites ikke..
Redigert 28.10.2023 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
Ikke Penge Dum
28.10.2023 kl 10:34 6454

Vel, han sa vel ikke at fullskala produksjon er klar om 4 måneder? Bare kommersielle specs? Jeg tolker det bare som da har de testing nok for å si noe om output og renhet innen de ulike produktene. Og daseff kost og inntjeningapotensial.

Når 3kv blir flyttet opp så må det skyldes vesentlig faktorer. Det kan være trivielle ting som at planer til ulike viktige personer har blitt forandret og det ble spurt om den kan flyttes, og ergo er det bedre med tidligere enn senere.

Men! Det kan også tenkes at den ble flyttet tidligere fordi de har noe å melde. De har en avtale som nettopp er mer fast enn LOI/MOU også ønsker de å bruke tid på gjennomgang av det.

Jeg håper det er det siste, men er forberedt på det første.
rockpus
28.10.2023 kl 09:41 6458

Personlig tror jeg BCS satser på avtaler som er mer konkrete og forpliktende enn LOI og MOU før de setter i gang med fabrikkplaner. Det kan vi få når selskapet snart er i mål med forbedret teknologi. Det vil i tilfelle være det som markedet trenger før å få tilbake tro og tillit og dermed reprise aksjen.
Conrad
27.10.2023 kl 23:55 6670

Så hva forventer du innen de neste 4 månedene? Et produkt som er klart, kontrakter eller produksjon? Strømsnes snakket i hvert fall om førstnevnte. Produksjon av stor skala innen 4 måneder høres latterlig ut. Jeg tror derimot at veldig mye annet spennende vil skje i løpet av denne perioden, men det er en annen sak.