Successfull PoC of new Pilot line - mulig short squeeze

Rule
BCS 18.07.2023 kl 12:23 338367

Denne tråd titel er ment som en lille service/info meddelelse till dem som måske ikke følger med på tæt hold og ikke gider læse op på BCS hoved tråden:

*At Bergen Carbon Solutions we are thrilled to announce successful proof of concept of our new separation pilot line. This is an important pre-requisite to ensure our cost competitive advantage as the green supplier of the supermaterial of the future!
*EU batteri-pas ordning er lige ned i BCS turban
*Patent ansøgning indgivet på ny renseprocess med genbrug af elektrolyt
*Samarbejde med Broadbit

Jeg har selv aktier i BCS og er long, da BCS har fat i en mulig del-løsningen til et helt fundamentalt problem ved batterier til alt elektricificering:
- produktion af carbon nano fibre og grafit på konventionel vis forurener big-time ( carbon/grafit er et super vigtigt materiale i batterier )
- produktion med BCS metode er Co2 neutralt
- carbon nano fibre kan forbedre performance af batterier og grafit er en væsentlig bestanddel

BCS står nu utroligt stærkt og i mine øjne langt langt langt stærkere end ved IPO på kurs 16-18 NOK og end ved den gamle kurs bund på 30 NOK.

Update 21/7-23:
Dagens kurs her kl 13:55 - 9:40 NOK. Ser ud til markedet tager positivt imod BCS ny ledelse, strategi, fremskridt og ny PoC.
Hvis BCS lykkes med at lave god butik ud af deres teknologi kan der komme en voldsom rekyll.
BCS har været på Nordnets lister over Top-10 fortjeneste på udlån i flere kvartaler. Derfor adderet "mulig short squeeze" på titel.

Update 28/7-23:
Der kommer nu et giga press på at reducere brugen af fossil fuels:
---------------------
https://energiwatch.dk/Energinyt/Politik___Markeder/article16316343.ece
FN-chef: Vi går fra global opvarmning til global kogning
Guterres opfordrer verdens politikere til straks at tage vidtrækkende skridt for at bremse klimaforandringer.
---------------------------
Konventionel teknologi til produktion af carbon nano fibre er CVD: Chemical Vapor Decomposition.
CVD bruger 5x-10x mere energi end BCS metode og BCS metode forbruger Co2 som et input.
Den politiske agenda er et faktum her - om det er menneskeskabt eller ej - så er den politiske agenda fakta.
Redigert 05.05.2024 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
02.11.2023 kl 17:40 3993

Nei, det tror jeg ikke. Men at mange er avventende, det tror jeg nok. Det er nok en trekning mellom skepsisen man fikk med den tidligere ledelsen mot den gryende optimismen vi kan ane kommer med den nye ledelsen. Men enn så lenge synes det sokm om skepsisen holder et overtak over optimismen. Dog tror jeg ikke det er mye som skal til etter det ledelsen har presentert på Q2 og Q3 før kursen kan smelle rett opp.

Vi har fått klare signal om at teknoilogien fungerer, at de kan produsere over lang tid med en gitt kvalitet og at de nå jobber med de siste finjusteringene av teknologien.

Gir man selskapet ytterligere noen måneder, så tror jeg man vil oppleve at en stolt ledelse inntar podiet og offentliggjør en fast avtale, enten om bruk av BCS sin teknologi eller beslutning om oppstart i Høyanger, sammen med støtte fra regjeringen Støre.

Det er vanskelig å se at dagens regjering ikke lar seg imponere over det BCS har utviklet. En teknologi som kan ta CO2 direkte fra pipene og omgjøre den til nyttige materialer. En teknologi som kan bidra til på sikt å gjøre vesten mindre avhenig av råstaoff import fra Kina. Det vil forundre meg om ikke både den nprske stat såvel som EU vil stille som fødselshjelpere for å ta i bruk denne teknologien i stor skala. Det burde være mer enn nok CO2 å ta av.

Samtidig kan BCS bidra til at man kan gjøre nytte av den energien som finnes i fossilt brensel, uten at det gir noe som helst CO2 utslipp. Tenke det da! Her maser man fra alle kanter at Norge må sette en sluttdato for produksjoin av olje og gass. Med blant annet bruk av BCS sin teknologi, kombinert med ren norsk elktrisitet kan gassen som pumpes opp fra Nordsjøen omdannes til hydrogen, carbon og oksygen, hvor BCS står for carbon og oksygen av CO2 en som er restprodukt etter hydrogen-produksjon. Med trilstrekkelig kapasitet trenger man, teoretisk, ikke lagre noe CO2 i det hele tatt. Men det vil rett nok kreve enorm kapasitet av teknologien til BCS, med ditto elektrisitet.

Joda, vi går spennende år i møte. Forhåpentligvis lukrative også.
KES
02.11.2023 kl 15:46 4142

Denne ble delt i en gruppe i dag, verdt en titt etter Q3 framlegg:

https://ibb.co/W5TW27h

solb
02.11.2023 kl 12:55 4276

Vil bare minne om dette viktige premisset:
"Bergen Carbon Solutions har signert en langsiktig kraftavtale med Høyanger kommune, som skal sikre pålitelig og ren vannkraft til Høyangerfabrikken i opptil 15 år. I sommer ble det kjent at styret i Bergen Carbon Solutions har besluttet at selskapets første fullskala produksjonsfasilitet skal ha base i Høyanger kommune."
Molbre
02.11.2023 kl 10:02 4461

Du er tydeligvis fornøyd, bra for deg. Blir jo bare synsing om de kan beregne for storskala produksjon de har faktisk ikke nevnt dette i hvert fall ikke når , hvorfor ikke? Utfordringen til mange her er at de trekker sine egne konklusjoner ut i fra hva som blir sagt av Strømsnes, det kan jo jeg gjøre og men føler da bare at jeg lurer meg selv. Fakta er at det tydeligvis kun er at de kommer frem til ett produkt som er godt nok innen utgangen av februar som kunden er fornøyd med, i følge selskapet har vel kvaliteten vært super i flere år så ser faktisk ikke det store fremskrittet her, bare en bekreftelse på det de har sagt hele tiden selv om den er kraftig forsinket. Så skal vi se om det funker i storskala produksjon, hvor lang tid kommer det til å ta 1 år, 2 år eller uendelig og selskapet løses opp??
Beklager men før det blir levert noe som helst her så er tilliten til selskapet og Strømsnes ganske lav. De som vil lure seg selv er velkommen til det, men skuffelsen blir desto større for dere hvis ikke dette går veien.,
Jeg håper fortsatt og tror at de får det til , men er ikke så positiv som enkelt er her og tror det kommer til å drøye mange år til. Da må det komme inn nye penger og spørsmålet da er jo om noen er interessert i det eller bare kaster kortene og finner nye bedre prosjekter. Håper ikke dette skjer.
Ønske scenario er at de bekrefter at kvalitet på produktet er hva kunden vil ha og at de er klar til å skalere opp produksjonen i februar 2024 :-)!
Slettet bruker
02.11.2023 kl 09:49 4515

I går var en grusom dag, i dag ser ut til å bli enda værre hvor støtten på 10 kr er brutt. Aksjen har falt 40% på noen få uker. Ja, vi har troen, men det er ikke noe kjekt å bli herjet med på denne måten. Det hadde gjort seg med et skikkelig heftig innsidekjøp som et klart og tydelig statement.
rockpus
02.11.2023 kl 09:44 4549

Strømsnes forklarte da godt hva de holder på med? Siste finpuss av kommersielle kvaliteter. Når han samtidig bedyrer at han ikke ser noen røde flagg, betyr jo det i klartekst at de ikke ser noen problemer med å komme i mål. Han bekrefter jo samtidig at guidingen fra Q2 holder.
Det er samtidig godt mulig at de kan beregne muligheter for storskala produksjon for en stor del rent teoretisk. Det hele kommer an på hvordan teknologien virker.
Hjelpalaus
02.11.2023 kl 09:43 4566

Ikke vanskelig å se hva markedet mener om rapporten. Det er subjektivt hva man syns om ledelsens fremtoning, men brorparten har tydeligvis mistet all tillit til dette prosjektet🙈
Molbre
02.11.2023 kl 09:29 2488

En måte å se det på, en annen er at selskapet faktisk ikke klarer å formidle hva de faktisk holder på med for øyeblikket og ikke gidder å ta seg bryet med å svare på det heller. Eller ikke evner sånn som mange av disse selskapene. Ut i fra presentasjonen i går så forstår jeg fortsatt ikke hva det er som skal komme innen mars. Hvis jeg skal tenke meg til noe så er det at de da har klart i små mengder å lage ett produkt som kunden vil ha, så gjenstår det å se om det kan lages i store kvantum, hvor lenge må vi vente her da?

Ok ingen store som selger, men heller ingen store som kjøper og hvor er egentlig innsidekjøpene på disse nivåene? Knapt vært ett innsidekjøp på 2 år.
Redigert 02.11.2023 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
02.11.2023 kl 00:12 2795

Jepp, og på en måte burde man være takknemlig for at noen driver og shorter denne ettersom det gir oss muligheter til å øke beholdningen til detcsom etterhvert vil fremstå som en meget fordelaktig kurs.
God natt og sov godt!
Ikke_viktig
02.11.2023 kl 00:10 2758

Veldig interessant presentasjon. Vi får vel bekreftet at hovedproblemet deres er at kvaliteten ikke er god nok for at de større kundene skal slå til med endelige kontrakter på LOI/MOU'ene.

Det kan ta lang tid før de får en eventuell suksess på det punktet!

Men lykkes de så kan det bli veldig bra. Blir å holde de aksjene jeg har men kaster ikke mere penger etter dette selskapet etter dette. Mener de har hausset altfor mye hva de har og ikke vært i nærheten av å ha så bra produkt som de har snakket om.
Novak1
01.11.2023 kl 23:40 2789

Var ser du det?

Har du senaste köp/sälj listor?

Hur se första 50 ut, några förändringar där?
al-tei
01.11.2023 kl 22:54 2856

Takk for en gavedag, med så billig påfyll. Nå er det bare 6 kr opp til å gå i null.
Novak1
01.11.2023 kl 22:50 2859

Efter två rapporter med nyheter utöver det vanliga fick vi en rapport där ledelsen enbart bekräftar att allt går som det skall. Inga överaskningar, no red flags. Men shortarna har väntat på detta och högg direkt. När man se på handelen, det är nästan lite komisk. Man lägger 6000 aktier på 10.6 och 7000 aktier på 10.62, sen efter det är det inget på säljsidan förran på 11. Sen väntar man på att köpa på 10.2 eller 10.3.Det är så uppenbart, men ändå är det några som säljer. Många småsparare i denna som är livrädda, många lyckosökare uppenbart också.
FaderGem
01.11.2023 kl 22:24 2820

"No red flags."
Her er det bare å la shorterne bli ferdig med sitt og ikke la seg selv bli psyket ut på veien.
PrivatInvestor
01.11.2023 kl 21:33 2856

Ingen dårlige nyheter hørte jeg , positiv ledelse som holder tidsplan.
Redigert 01.11.2023 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
FaderGem
01.11.2023 kl 19:49 2934

Så likså greit presentasjonen igjen.. For å lese kroppsspråk. Igjen, dette oser av selvsikkerhet. Jeg finnes ikke i tvil, BCS vil få livets rett, dette for meg handler kun om å føle seg nok posisjonert da gjennombruddet først inntreffer.
rockpus
01.11.2023 kl 17:42 3088

Det tror jeg de fleste vil ha store problemer med å svare på! Det kom jo ikke et eneste negativt signal. Tvert i mot så bekreftet Strømsnes at de var i rute med å få ferdig kommersiell kvalitet innen samme tidsrom som det de antydet i Q2!
KES
01.11.2023 kl 16:33 3175

Hva mener folk var den store «skuffelsen» i dag ?

At de ikke fremskyndet mer enn de gjorde i august ?

Forsår lite av dagens reaksjon opp mot det som er levert av tall og info.
FaderGem
01.11.2023 kl 16:09 3249

På et eller annet tidspunkt må shorten dekkes inn da den ikke klarer å stå imot det som måtte komme. Strømnes virker meget selvsikker, det kommer en dag; det er jeg hellig overbevist om. Hva som skjer imellomtiden vil bli historie en dag.
solb
01.11.2023 kl 16:05 3268

Tipper det er aktører som har lånt inn till 11kr. Det kan nok tenkes at disse begynner å bli litt svette i undertøyet etter hvert?
FaderGem
01.11.2023 kl 15:48 3301

Personlig må jeg melde meg til side da jeg måtte investere i snøfreser til alt for mange titalls tusen, som egentlig var forbeholdt formålet å snitte ned i BCS. Vet ikke hva eller hvem jeg hater mest, snøen eller shortere. Snøen vant kanskje i denne omgang.
solb
01.11.2023 kl 15:43 3320

Hva med en liten forsiktig oppfordring om å snelle inn en del av shorteaksjene?
KES
01.11.2023 kl 15:37 3337

Nordnet har lånt ut masse siste dagene.
FaderGem
01.11.2023 kl 15:36 3330

Hadde jeg blitt spurt, hadde jeg nok sagt det samme.
solb
01.11.2023 kl 15:33 3342

Det lukter shorting idag lang vei, spør du meg?
FaderGem
01.11.2023 kl 15:21 3378

Hadde du solgt, hadde du garantert gnudd på gjerdet da en fremtidig positiv melding tikker inn fra intet. Selg heller i dag, da alle andre gjør det. Hiv deg på bølgen. :-p
Eller sitt i ro, og ro deg ned. Ting kommer da de kommer.
Det er på slike dager det er ergerlig og ikke ha ledige midler for påfyll..
Londonmannen
01.11.2023 kl 15:14 3359

Ja, og la oss si de brenner ytterligere 16-17 mill i Q4, da har de brukt 70 mill i 2023 og sitter ifgjen med vel 220 mill på bok. Det skulle holde til ca 3 års drift med dagens aktivitet. Men ut fra hva som ble sagt på Q2 og det de rapporterte pp Q3, så vil jeg tro mye kan ha endret seg ert år frem i tid, eller trolig enda tidligere. Og med såpass mye spennende på gang, tror jeg det kan lønne seg å bli sittende.
vulgata
01.11.2023 kl 15:00 3369

Jeg har aldri sagt jeg forventet at de skulle levere 10 000 tonn neste mnd - det er dine ord. At aksjen er under fem prosent fra et krakk er et faktum, og jeg angrer på at jeg ikke solgte i går.
aud590
01.11.2023 kl 14:08 3443

Kunne passe med innsidehandel nå.
rockpus
01.11.2023 kl 13:57 3395

Godt at noen er i stand til å lese. Eller var det hele kun et forsøk fra Kratos på å baisse på en bløff?

Når det gjelder hva som menes med kommersiell kvalitet, tolker jeg det slik at det er når selskapet er i stand til å oppfylle de aktuelle krav til kvalitet som de potensielle kunder har.
Vet ikke helt hva mange hadde forventet i dag? Det som fikk kursen til å stige kraftig etter Q2 presentasjonen, var at Strømsnes sa at han forventet å nå kommersiell kvalitet innen 6 mnd. I dag bekrefter han jo at dette anslaget fortsatt står ved lag, og nevner da mars. Hva annet kunne vi håpe på??

Når de nå også bekrefter at første prøver er sendt til Huchems, så forteller jo det oss at de nå faktisk er nesten i mål med de aktuelle kvaliteter! De sender selvsagt ikke noe som er langt fra presentabelt! Det er dermed antagelig kun finpussing igjen.
KES
01.11.2023 kl 13:35 3460

Selskapet har likevel en solid kontantbeholdning på 239 millioner kroner og ingen rentebærende gjeld. Siden utgangen av første kvartal har imidlertid kontantbeholdningen deres falt med 54 millioner kroner.
OZZY
01.11.2023 kl 13:35 3394

vulgata……..ikke forvent at de leverer 10.000 tonn i neste måned. Da blir du bare skuffet. vi fikk info idag at det er økende interesse for produktene deres og at de først konsentrere de seg om grafitt og de har andre karbonprodikter i porteføljen og siden kommer andre produkter etter hvert. her er det bare å lene seg tilbake og slappe av. hvis ikke du er fornøyd selg deg ned/ut.
Molbre
01.11.2023 kl 13:34 3356

At dette var en skuffende oppdatering skjønner jo alle, 90% hadde forventet mer enn bare å høre at alt de sa i august fortsatt var on track.
Altså ingenting nytt, for det var det ikke. Noen er lei av lovnader fra selskapet og solgte seg ut i går eller i dag, skjønner de godt. De i går kan jo komme inn 15-20% under kursen i går.
Hjernen har sagt selg siden vi gikk til 15 kroner, mens hjertet har sagt nei ikke tvil hvem som har hatt rett til nå.
Tror og mange ligger for mye i at kommersielle specs skal være klart innen mars, jeg klarer ikke helt å se hva det betyr, føler det er mye svada fra mange her på forumet og fra Strømsnes. Er det kanskje noen som kan forklare meg i klartekst hva dette vil si?
- Vil det da si at de har funnet en måte å skalere opp produksjonen?
- Bare at de kan produsere den kvaliteten som forventes i små kvantum på eksisterende maskiner?
- Interesse for CCU som de brukte i Rådalen, hvis denne kan fange noe av utslippene hvorfor står den ikke der fortsatt, men er pakket sammen?
- Føler fortsatt at jeg ikke har fått svar på noe dessverre, blir litt mer og mer forvirret for hver gang det kommer en oppdatering.
vulgata
01.11.2023 kl 13:22 3393

Skulle solgt før rapport, ingen liker å tape penger. Hvis insidekjøp uteblir så er det vel langt igjen å gå.
Londonmannen
01.11.2023 kl 13:05 3348

Nei, heller et utslag av urealistiske forventninger. Selskapet melder jo at det går fremover og at interessen rundt deres teknooogi/peodukt er økende, samt at de nå evner å opprettholde ønsket kvalitet over lengre tid. Altså, ingen fornuftig grunn til at kursen skulle falle. Men noen har tydeligvis ikke fått den info de håpet på og dermed valgt å selge seg ned/ut. Helt greit.
Kratos
01.11.2023 kl 12:27 3404

Du ser hva som skjer med alle selskap som melder om emisjon (Norse, Observe, Otovo etc) - BCS har 54 mnok igjen, og brenner ca. 20 mnok i kvartalet.
You do the math ;)