Aker Horizons - Blir dagens aksjonærer totalt utvannet av Aker?

Frodon
AKH 11.09.2023 kl 21:12 172257

Røkke sin nye store satsing er Industry Capital Partners, ledet av den gamle oljesjefen Yngve Slyngstad. Røkke og Slyngstad er 100% avhengig av å gi disse nye gigantiske aksjonærene god Røkke-avkastning, hvis de skal klare å beholde noen av verdens største investorer i fondet. Hvis Slyngstad skal klare god avkastning på Røkke sin grønt satsing, er det for høy risiko pr dags dato å gå inn i AKH når flaggskipet Mainstream holder på å synke pga de dårlige PPA avtalene i Chile. Mainstream holder på med restruktureringen nå, hvor de må hente inn mer penger. Det vil mest sannsynligvis si at egenkapitalen i Mainstream er tapt og investeringen må nedskrives til kr 0. Er det her muligheten til Slyngstad kommer? De kan kjøre en enorm emisjon i AKH, betale ned all obligasjons gjeld som ikke er til Aker og nullstille dagens aksjonærer mot at eksisterende aksjonærer får tegningsrett i det nye selskapet? Obligasjonslånene til AKH går kanskje også i brudd med lånebetingelsene, hvis Mainstream blir nullstilt?

Røkke og Co holder på med opprydding i AKH. Her håper jeg de går over pipeline til Mainstream, slik at de ALDRI gjør samme feil igjen som i Chile. Den ene feilen har senket hele Aker Horizons til nå. Samtidig trenger AKH enormt mye penger til alle sine prosjekter, for å kunne gå med overskudd i fremtiden. Nå som de holder på med oppryddingen, ser de kanskje om det er noen prosjekt i AKH de vil gå videre med i fremtiden og hvilke prosjekt de vil skrote. Da kan Slyngstad børste støvet av powerpoint presentasjonene fra IPO til AKH og kanskje ha mer kjøtt på beinet om hvor mye cash de trenger før de går med overskudd. En del av denne oppryddingen går sannsynligvis også ut på at dagens aksjonærer vil se at aksje verdien deres er tapt. Men de kan få lov til å betale for å bli med på AKH 2.0 via tegningsretter. Aker skjønner nok uansett at verdien i AKH er tapt pga de massive investeringskostnadene, som de ikke ønsker å ta selv pga høy eierandel.

Det hjelper vell ikke AKH aksjonærene om Slyngstad hadde gått direkte inn i Mainstream, for da hadde vell AKH eierandelen ca blitt nullet ut uansett. Og hva er det igjen i AKH uten Mainstream?

Alternativt kan Aker fusjonere AKH inn i Aker, i bytte av Aker aksjer, slik jeg har skrevet om i lang tid. Men mulig de ikke synes AKH er billig nok priset, siden det ikke er noen innsidekjøp i aksjen. Eller finner Røkke en annen fusjoneringspartner til AKH? Eks noen i Japan med for mye cash?

Hvis det er noen andre som har noen bedre forslag til hvordan AKH skal få finansiert sine prosjekt, som koster ca kr 200-250 milliarder, vil jeg svært gjerne høre om disse finansieringsplanene. Spesielt med tanke på at mcap i AKH er ca kr 3 milliarder og rente/obligasjonsmarkedet er svindyrt for selskap ca uten inntekter.

Et lite tankekors til dagens langsiktige aksjonærer i AKH: Hvis Aker legger ut fusjonsplan mellom AKH og Aker nå, kan de gjøre det på en kurs ca 30% over dagens kurs og få det igjennom. Det vil si at da blir dere tvangsutløst på ca kr 5,7 pr AKH aksje, hvis dere ikke selger frivillig ;) På andre siden, vil det utløse et massivt fradrag for dere på skatten, slik at dere får ekstra ferie penger i 2024 ;)
Redigert 11.09.2023 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.04.2024 kl 14:13 3408

Tapt penger på AKH? Hvis du leser deg opp om hva jeg har lagt ut, har jeg tjent store summer på AKH. Jeg la til og med ut innlegg når jeg kjøpte, solgte og shortet aksjen med en gang handlene var gjort, slik at alle kunne tjene like mye. De som har sittet å skrevet om meg i årevis, er de som IKKE gjorde som meg, som tapte det meste av pengene sine 🥲 Hvor mye har du i urealisert tap nå? Får håpe du kommer deg i pluss igjen 😊
Frodon
18.04.2024 kl 14:14 3450

Nå skjønte jeg ikke hva du mente, ref grønne industribygging? 😳 Er det ikke nedsalg/nedbygging i grønt, som de holder på med? 😅
Shikibetsu
18.04.2024 kl 14:46 3421

Vi kan være enige om at det er bare å finne frem årene, alt du sier for og imot er møysommelig selektivt for å passe inn i ditt eget narrativ av rett og galt.

Du får bare fortsette monologen med ditt alter ego DY.
Redigert 18.04.2024 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
Dansekongen
18.04.2024 kl 14:59 3542

Nei, jeg sier at du er et mikrofonstativ for Sparebank 1 Markets.
Dansekongen
18.04.2024 kl 15:19 3555

Det etterfølgende viser et av mange "råd" som Frodon har gitt AKH-aksjonærer. Eksempelet er hentet fra den samme famøse tråden ("Aker Horizons - Kursmål kr 36 til kr 115?") hvis startinnlegg jeg limte inn tidligere i dag. Det er en direkte respons til et innlegg fra brukeren Fjellbris.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fjellbris (01.08.2021 kl 20:53): "Frodon - takk for nok en flott og informativ tråd!😀👍
Endelig litt fart i AKH igjen på fredag etter Danske Banks nye kursmål kr 36.

Hva AKH står i om 2-3 år tror også jeg er mye høyere enn det (lanseringskurs var jo kr 35), så jeg laster det jeg kan opp til 35 og ser så 2-3 år frem og satser da på å selge til 3 sifret kurs!😀"


Frodon (02.08.2021 kl 08:00): "Bare hyggelig å kunne bidra ;) Kursen i AKH vil bli en del påvirket av selskapene de har børs notert og hvor godt de lykkes. Der er det en del wild cards. Men Mainstream kan lett forsvare en kurs på kr 30-40 pr AKH aksje alene. De har feltene, og alle de bygger opp nå utenom en, eier de 100% av. Dvs her ligger det store verdier hvis de vil selge ut deler av feltene. Hvis de beholder 100% eierandel og drifter det selv, ligger det positiv cashflow i 20-30 år fra feltene. Utrolig at vi får kjøpt aksjer i et slikt selskap til en så billig penge ;)"

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aksjekursen til AKH var på denne tiden 25-26. Frodons konklusjon var altså at det var "Utrolig at vi får kjøpt aksjer i et slikt selskap til en så billig penge". Logisk i og med at "Mainstream kan lett forsvare en kurs på kr 30-40 pr AKH aksje alene". Frodon - småaksjonærenes gode hjelper! LOL

Forøvrig mener jeg at Moskva bør ødelegges.
Redigert 18.04.2024 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.04.2024 kl 23:48 3526

Vi kan jo sammenligne hvem av oss som har truffet best i AKH? Skal vi se….nei, finner ingen analyser eller no fra deg. Er det riktig at du er mer fokusert på meg enn AKH?

Hvilken monolog er det du skriver om? Det ser ut som veldig mange forskjellige nick har skrevet på denne tråden?

Til nå har du ikke skrevet riktig fakta om noe som har skjedd bakover i tid. Mener du selv at du er dyktigere på å spå fremtiden, enn å gjengi historie korrekt?
Frodon
19.04.2024 kl 00:03 3615

Nå har du nettopp kopiert et av mine innlegg hvor jeg tok for meg de 3 analysene jeg hadde tilgang til på det tidspunktet om AKH (Danske bank, Dnb og Sparebank 1 Markets). Hvordan klarer en så dyktig investor som deg å bomme på så enkle detaljer? Men jeg tar det som en ære at du bruker din dyrebare tid på lille meg. Det tolker jeg som at du faktisk frykter mine skriverier vs din investering.

Hva tenker du om AKH videre, når Aker i følge deg selv, ikke kan kjøpe opp AKH? Jeg tenker det er større sannsynlighet for fusjon, med betaling i Aker aksjer. Hvis Røkke skal gjøre noe, er det størst sannsynlighet for at valget Røkke tjener mest på, er det som skjer. Men jeg tror ikke Røkke vil ha all denne gjelden inn i Aker…ca kr 20 milliarder 🙈 Hva tenker du om det?
Frodon
19.04.2024 kl 00:08 3691

Dyktige investorer snur investeringen sin når fundamentene endres. Enig Atle? Mainstream hadde enorme verdier inntil PPA avtalene raknet hele korthuset. Er dette blant de største blemmene Røkke systemet har gjort siste 10 årene? Selv med «normale» strøm priser i Chile, senker fortsatt PPA avtalene både Mainstream og AKH. Jeg er relativ sikker på at myndighetene i Chile vil ta vare på de siste lukrative avtalene for sin befolkning og fortsatt la AKH aksjonærene betale for den billige strømmen til sine borgere 😉
Frodon
19.04.2024 kl 08:54 3631

Jeg lurer på hvor langt ned kursen hadde gått hvis Atle ikke hadde handlet aggressivt? Jeg lurer også på hvor kursen ender, hvis han begynner å selge igjen 🤔 Sist gang han gjorde så store kjøp i AKH, gikk porteføljen ut på stoplos. Aksjen kan raskt falle til det nivået, hvis Atle stopper støttekjøp
DividendYield
19.04.2024 kl 13:47 3550

Kr 1, 70 ja tror ikke det er lenge til. Lufta siger sakte men sikkert.

Må innrømme jeg ikke vet hvem denne Atle er, bortsett fra innlegg jeg skummer gjennom her

Har egentlig ikke for vane å følge «investorer» som er inn og ut av luftbobler.
Frodon
19.04.2024 kl 14:07 3534

Atle er han bak disse 2 kontoene

AKH DICHESBUEN AS 105.987 13.921.046 2,0
PEDERSEN ATLE SANDVIK 2 822 000,00 0,51

https://akerhorizons.com/investors/shareholder-center/main-shareholders/

Han ble dømt for markedsmanipulering i blant annet REC.

https://www.dn.no/marked/finanstilsynet/anne-merethe-bellamy/rec-silicon/finanstilsynet-gir-investor-rekordgebyr-pa-fem-millioner-for-markedsmanipulasjon/2-1-1427904
Frodon
22.04.2024 kl 09:11 3098

Som sagt, nå skal stoplos punktet på tradingpotten til Atle sjekkes. Sist ble hele tradingpotten solgt på stoplos
omac
22.04.2024 kl 09:15 3112

dette var nok Societe Generale som solgte siste rest, de har tynget aksjen lenge
Dansekongen
22.04.2024 kl 09:35 3013

Lykke til! Minner om at det ikke er lov å handle meg seg selv, hehe... 🤣
omac
22.04.2024 kl 09:47 2993

ACC: NÅVÆRENDE AKSJEKURS "PENGER PÅ GATEN" -CLARKSONS

Oslo (Infront TDN Direkt): Nåværende aksjekurs i Aker Carbon Capture er en mulighet for investorer til å "plukke opp penger på gaten".

Det skriver Clarksons Securities i en oppdatering mandag.

Etter kunngjøringen om SLBs oppkjøp av 80 prosent av Aker Carbon Capture Holding (ACCH) til en indikert pris på 9,19 kroner pr ACC-aksje, svarte markedet med en oppgang på 36 prosent første handelsdag til 7,9 kroner pr aksje. Imidlertid har aksjen de påfølgende handelsdagene falt ned til rundt 7,30 kroner pr aksje.

Meglerhuset viser i oppdateringen til en fair post-transaksjonsverdi på 8,8 kroner pr aksje, eksklusiv eventuelle prestasjonsbaserte betalinger og potensiell verdiøkning på de gjenværende 20 prosent av aksjene i ACCH.

Etter transaksjonen vil Aker Carbon Capture ha 4.512 milliarder kroner i kontanter og beholde 20 prosent eierskap i joint venture med SLB.

"Med SLB som fullfinansierer det nye foretaket, reduseres ACCs forpliktelser effektivt, og gjør det i hovedsak til et holdingselskap. Med begrensede alternative bruksområder fra provenyet, etter vår kunnskap, og hovedeier Aker Horizons med behov for likviditet, forventer vi at en betydelig del av kontantposisjonen vil bli utbetalt som utbytte", skriver meglerhuset.

Full utbytteutbetaling indikerer 7,5 kroner aksje, noe som tyder på at aksjonærene kan realisere en premie til nåværende aksjekurs og i tillegg få det gjenværende 20 prosent eierskapet i det nye JVet gratis, ifølge meglerhuset.

Clarksons Securities konkluderer med at den nåværende aksjekursen i hovedsak reflekterer en collar-opsjonsstrategi, med et gulv på avkastningen på 20 prosent og et tak på rundt 70 prosent.

"Selv om det forblir risikoer knyttet til bruken av provenyet (guidet til å bli annonsert etter transaksjonen er gjennomført i slutten av andre kvartal 2024) og den endelige fullføringen av transaksjonen, mener vi at dette scenariet presenterer det mest sannsynlige utfallet, med mindre noe uforutsett skjer", skriver meglerhuset.
Frodon
22.04.2024 kl 11:04 2854

Jeg tipper at du stusset over hvordan jeg kunne vite 😉 Det folk ikke ser ut til å ha fått med seg, er at beholdningen sannsynligvis ikke gir et riktig bilde av hva som skjer.
Frodon
22.04.2024 kl 11:05 2871

Hvorfor fortsetter aksjen å falle da…? Den teori stemmer ikke med fakta på skjermen
omac
22.04.2024 kl 11:08 2874

Den har da ikke fortsatt å falle, åpnet på 2,82
Meatskull
22.04.2024 kl 11:56 2743

Mange her på forumer som skylder Frodon en unnskyldning. Veldig mange som kunne spart utrolig mye penger på og hørt på analysene/rådene fra Frodon. Han får rett gang på gang. AkH og MRP har rett og slett ALT for mye gjeld/bortimot 0 i inntekt. Og planene vises og ikke være lõnnsomme. Hvorfor hører ikke folk på orakelet som har hatt rett siden 35-27 tallet. Gang på gang nãr alle
Lo av han traff han igjen og igjen og fortsatt nekter folk på trass og lytte??? Lol. Denne grønne drømmen er ferdig! Når blir AKH slått konkurs?
Garcia
22.04.2024 kl 12:13 2729

Jeg og sikker flere er nok svært takknemlige ovenfor Frodon, han har bidratt til at jeg har spart en god del penger...
omac
22.04.2024 kl 12:25 2775

Slått konkurs? Det blir nok en løsning skal du se, å sette noen kroner her på løsning i Mainstream eller annet kan bli en liten lottogevinst. Røkke har blitt avskrevet mange ganger før men han er en sta jævel
Frodon
22.04.2024 kl 13:21 2702

Aksjen er ned 10% og omsatt for over 11 mill aksjer. SOCIÉTÉ GÉNÉRALE hadde ca 3,9 mill aksjer på forrige oppdatering. Da er det jo ikke bare de som selger seg ut. Hvis det bare var den posten som plutselig skulle raskt ut, hvorfor er volumet så mye høyere?
omac
22.04.2024 kl 13:59 2679

Akkurat hva alle handlene er kan jeg ikke svare på, åpning var post tilsvarende hva SG hadde igjen resten er vel trading i en volatil aksje og andre ting
Frodon
22.04.2024 kl 14:08 2658

Takk for det. Av de jeg håpet mest skulle lytte tidligere, var deg, da jeg synes du virket som en utrolig flott fyr. Godt du kom deg ut etterhvert, selv om jeg skulle ønske du gjorde det langt tidligere ;)

Hørte du helgens Aksjesladder, som jeg la ut linken til? Der snakker de blant annet om hvordan Røkke skal få pengene fra ACC og inn i Aker. Det hørtes ut som utrolig lite sannsynlig at Aker kjøper opp AKH, da det er en dårlig løsning for Aker. Mer sannsynlig at Aker fusjonerer inn AKH i Aker….så ved å ha en lavest mulig kurs i AKH, er vell den beste løsningen for aksjonærene i Aker?
Frodon
22.04.2024 kl 14:11 2669

Kan du fortelle oss om de forskjellige mulighetene Mainstream har for å komme seg ut av PPA avtalene, som har senket hele Mainstream og AKH? Hvor mye tenker du det eventuelt vil koste å kjøpe seg ut av PPA avtalene?
omac
22.04.2024 kl 14:17 2722

Nei det kan jeg ikke, satser på litt Aker magi så løser det seg etterhvert.
Frodon
22.04.2024 kl 14:20 2713

Et lite utdrag fra dagens BørsXtra:

«Redaktøren mener at usikkerheten rundt bruk av salgsprovenyet i Aker Carbon Capture kan skade hele Aker-systemet på børs. Det kan se ut som om utenlandske aktører for tiden stadig selger i Horizons og Carbon Capture. Altså, tenk en aktør som inviterer inn eksterne i et selskap med spesiell driftsinnretning (her karbonfangst) via børsnotering/emisjoner og når de reelt selger all virksomheten så vil de ikke kommitere seg til å besørge at med-aksjonærene får ut pengene. I stedet kan Aker mistenkes å ville tilbakeholde pengene for å omgjøre Aker Carbon Capture til å bli et investeringsselskap, ref foreslått vedtektsendring. Og da kan ikke aksjonærene selge uten betydelig lavere verdi da investeringsselskap alltid prises med større eller mindre rabatt. Om ACC da ikke skal tvangsinnlemmes i Aker Horizons. Det synes rimelig at en dominant aktør som opptrer slik - hvis det blir utfallet - vil bli møtt med skepsis også i dets andre selskap. Så muligens er det dette utlendinger nå er urolig for. Da må for ordens skyld nevnes at redaktøren eier aksjer i Aker Carbon Capture»
Olemorten
22.04.2024 kl 14:43 2648

Det er ikke utlendinger som er urolig det er deg😱Er på konferanse
i Aalborg og gikk akkurat ut, da jeg gikk ned i knestående i latter av alt du skriver! Du har ikke tid til å vente til folk får svart på innleggene så du svar deg selv i steden.
Frodon
22.04.2024 kl 15:19 2586

Bare så vi spesifikt vet hva du mener, lover du oss at Aker Horizons aksjen står i minst kr 20 pr 31.12.2024 uten spleis/splitt osv i aksjen?
Frodon
22.04.2024 kl 15:22 2579

«Penger på gaten – men ingen plukker dem opp

Jeg skrev i starten av april at Aker Carbon Captures salg av virksomheten til SLB trolig er starten på slutten for Akers grønne eventyr under Aker Horizons-paraplyen.

Det tror jeg fortsatt»

https://www.dn.no/borskommentar/penger-pa-gaten-men-ingen-plukker-dem-opp/2-1-1630726
Dansekongen
22.04.2024 kl 15:30 2577

Glem obskure kilder som BørsXtra og Aksjesladder. Vet du hvor mye det koster å få Tor Chr. Jensen til å gulpe opp sine bestillingsverk? Analysen til Clarksons Securities, åpningsauksjonen og hans børskommentar i Dagens Næringsliv virker påfallende samkjørte. 😁
Frodon
22.04.2024 kl 16:09 2548

Dekket du inn noe av shorten idag Atle?
Redigert 22.04.2024 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.04.2024 kl 18:23 2495

Nå koster det ca like mye å kjøpe seg inn blant topp 20 aksjonærene i AKH, som det koster å kjøpe en leilighet i Oslo på ca 50-60 m2. I følge prognosene til Sentralbanken, skal boligprisene i Norge stige ca 25% fra 2025-2027. Hva tenker dere er den beste investeringer, AKH aksjer eller leilighet i Oslo?
Lurifax
22.04.2024 kl 19:04 2463

Vi tenker at du tror at du vet svaret, og at du heller bør spørre deg selv..
sisterx
22.04.2024 kl 19:56 2399

Ikke godt å si når den vender opp, men tror ikke vi er veldig langt unna nå. Det pleier å ordne seg. Om man ikke har vært med hele veien ned da…. Og med salget av ACC ble risikoen vesentlig redusert. Husker du Norwegian-aksjen, Frodon? Den steg omsider den også. Mange fikk solide gevinster etterhvert; de som tålmodig ble sittende. Ikke alltid lett å «time» markedet. Aksjer tenderer å gå både for høyt og for lavt. Kortsiktige ender av og til opp med å sitte long. Blir spennende å se når AKH vender. Mange sitter vel med et høyt volum av aksjer nå, kjøpt til historisk lave priser.
Frodon
22.04.2024 kl 21:20 2237

Problemet er at alle langsiktige investorer har tapt det meste og kun de få «heldige» som treffer bunnen, får god avkastning. Det samme gjaldt NAS, den er ned 99,99% siden jeg begynte å advare mot den. Hvis AKH er så billig, hvorfor kjøper ikke innsiderne aksjer med begge hender?

Du ser jo selv på fin investering i AKH, hvor mye må aksjen stige igjen før du er tilbake i kr 0? De fleste aksjonærene i AKH sitter med enorme urealiserte tap. Hvor har du det ifra at mange sitter med et høyt volum av aksjer kjøpt til historisk lave priser?

Ja, risiko er redusert, men det hjelper ikke så lenge Mainstream fortsetter å tape mye penger og trenger store investeringer før de går i pluss på driften. ACC cash går vell stort sett med på å betale ned gjeld i AKH, som Aker har lånt dem?


Frodon
22.04.2024 kl 21:24 2267

Det setter bare ting i perspektiv på hvor lite tro markedet har på at AKH skal bli blant grønt vinnerne i verden
sisterx
22.04.2024 kl 21:41 2221

Jeg kjøpte mer. Jeg vet ikke hva andre har gjort. Men kjøper man noen på kr 4,6 (f.eks), og aksjen halveres - selv etter melding om salg av ACC, ja, da er det kanskje tiden for å kjøpe. Jeg vet ikke. Jeg gjorde det. Jeg krysser fingrene og tar tiden til hjelp. En tålmodig sjel når situasjonen krever det