Kjøper staten seg inn i NAS?

Marianne
NAS 17.03.2020 kl 06:22 12371

https://www.dn.no/luftfart/koronaviruset/norwegian/statlig-oppkjop-kan-bli-siste-utvei-for-norwegian/2-1-775162


Statlig kjøp av aksjer lanseres nå som en mulighet.
Norwegian har aldri tidligere fått hjelp fra staten. Det trenger de nå.
SAS eies ikke lengre av Norge men både Sverige og Dannmark har aksjer i SAS .De kan hjelpe SAS. Nå må politikerene trå til og hjelpe Norwegian. SAS fikk hjelp da de trengte dette.
Vi trenger 3 flyselskaper i Norge. Vi trenger norwegian.
De har vært maksimalt uheldige og hva vil Norge være uten Norwegian?
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 07:10 6544

Det gledelige er at politikerne nå har skjønt hvor viktig det er at vi bevarer og videreutvikler Norwegian, SAS, Widerøe og gjerne også BRA
(det gamle norske selskapet Braathen, som flyr mest i Sverige). Norge har en lovende fremtid som luftfartsland. Fly kommer til å bli mer klima-
og miljøvennlig i fremtiden. Norge skal satse mer på turisme. Norwegian er en god profilerer av Norge ute i verden. Vi synliggjøres. SAS hører
også med her for å profilere Skandinavia.

Dette handler om norsk og skandinavisk samferdselsinfrastruktur. Det er viktig for at Norge og Skandinavia kan fungere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 07:14 6510

Politisk er dette en viktig sak. SAS har fått så mye hjelp fra den norske stat. De kan ikke knele et selskap samtidig som de nekter selskapet å utføre sitt oppdrag .De har plikt til å hjelpe. De vil tape valget om de ikke gjør noe. Jeg tror de gjør noe .
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 07:24 6446

Vi ser også en rekke andre land nå hegne om sine flyselskap. Selvsagt skal Norge og Skandinavia gjøre det samme.

Og jeg vil minne om at staten cashet ut Gardermobanen i sin tid. Slik at den er nedbetalt fullt og helt. Og er en viktig
arbeidshest som hører til Oslo lufthavn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
CC
17.03.2020 kl 07:26 6407

Staten kommer ikke til å berike dagens aksjonærer og NAS kan være teknisk konkurs før noen løsning i det hele tatt kommer på bordet så dette er ingen trøst for dagens aksjonærer hvis så skulle skje
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 07:32 6339

Staten må finne en smart måte å bidra til å redde NAS på.
Gjerne kjøpe gjeld billig og opprettholde kompensasjonskravet mot Boeing, om det lar seg juridisk gjøre.
Evt. bidra i en overtagelse etter en konkurs.
Holde andre unna NAS. (De er nok unna også).
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 07:37 6306

Det kan være flere løsninger. Samtidig er flyselskapene så viktig for landets infrastruktur .Alle land støtter sine flyselskaper nå. De nekter jo selskapet å utføre sine tjenester.
Jeg hat vært kritisk til mye som har skjedd i Norwegian men nå må selskapet snakkes opp. De har vært maksimalt uheldige. Vi alle bør kjempe for at Norwegian skal bestå. Det er de som har skaffet oss lave flybilletter .SAS hat fått så nye hjelp av Norge. Nå er det Norwegians tur.

Norwegian har endret Norge på godt og vondt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 07:38 6281

Blir ikke rik av at du betaler regningene mine i 3 mnd. Må likevel betale deg tilbake. Nå må slutte å gjette i vildens sky, og følge med på hva regjeringen sier
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
CC
17.03.2020 kl 07:42 6233

Regn på tap av cash inflow fra 90%+ reduksjon i billettsalg og faste kostnader i form av lease så skjønner du hvor dette bærer ganske snart.....
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 07:48 6185

De har lovet å hjelpe selskaper som kneler nå. Store som små og Norwegian vil defineres som et levedyktig selskap .
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
CC
17.03.2020 kl 07:50 6157

Levedyktige sådanne; kan vel neppe sies om NAS som taper stort i gode tider.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 07:53 6119

De har vært maks uheldige med MAX flyene. De har utvidet for kraftig og har for mye gjeld. I fremtiden vil vi se et mindre Norwegian men et selskap som absolutt vil kunne bli levedyktig på sikt. Det vet du og det vet staten .
De har gått med overskudd i mange år.

I tillegg trenger en stat flyselskapene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.03.2020 kl 07:55 6116

Hva mener du egentlig? jeg tolker det slik at du foretrekker at Nas går konkurs. Hva er motivasjonen din i dette?
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
CC
17.03.2020 kl 07:57 6084

Nei det er ikke mitt håp men ønsker realisme inn i denne diskusjonen blant blåøyde haussere som desperat prøver å redde stumpene
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.03.2020 kl 08:00 6058

Kan du forklare med tall hva Nas trenger av kapital for å overleve 6-12 måneder til?
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 08:04 6011

Dette er ikke haussing. Mange hat beskyldt meg for å snakke ned selskapet.
Hvordan dette skal løses er det mange svar på. Staten trenger norwegian og Norge trenger Norwegian. Staten har lovet å hjelpe og de vil få hjelp . Jeg er opptatt av at selskapet skal bestå. Derfor må den norske stat kjøpe aksjer. SAS har fått milliardhjelp fra den norske stat .
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
CC
17.03.2020 kl 08:04 6005

Nei og det kan ingen uten sikre forutsetninger men når du bet at inntektsbortfallet er +90% inn i en høysesong og lease kostnader løper er dette særdeles alvorlig
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 08:05 5989

Skal man da slå de konkurs når staten har tatt fra de inntektsfallet?
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
CC
17.03.2020 kl 08:08 5946

Et selskap er konkurs når det er negativ EK og insolvent når de ikke har likviditet. Det bestemmer hverken du eller jeg
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 08:15 5898

Man må se det i et større perspektiv. Hvor viktig erNorwegian for Norge? Eksport av varer går med fly. Reiselivet styres av flyselskapene .Næringslivet trenger infrastruktur. Et samfunn trenger infrastruktur for å fungere. Dette dreier seg mye mer om overskuddet til Norwegian. Hva har det gitt oss? Billige reiser til hele verden. Etter min menig bør staten ha kontroll på flyselskapene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
CC
17.03.2020 kl 08:18 5863

Fa burde staten også kontrollere matproduksjon? Det er vel enda viktigere enn flytransport.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 08:18 5855

Inntektsfallet? Hva mener du?
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 08:19 5842

NAS fly knapt cargo så eksporten av varer skjer med andre selskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Kruttgubben
17.03.2020 kl 08:21 5815

Reddes NAS av staten så blir det at staten overtar selskapet og dets forpliktelser. Aksjonærene får trolig ingenting da det ikke er statens oppgave å sikte verdier for aksjonærer. Men bra om de redder NAS fra konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 08:23 5784

Sorry gikk litt fort mente inntektene.

Vi har sendt varer Og mennesker til en lav pris på fly til hele verden og Norge.
Blir SAS som er pumpet opp av den norske stat stående alene koster flyturen til Tromsø 8000 igjen. Dette vil ikke regjeringen se på skje.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
hstray
17.03.2020 kl 08:25 5766

Oppkjøp av virksomheter er motsatt politikk av dagens regjering. SAS ble solgt ut iht regjeringens politikk. Dette er SV politikk, og forslaget kom fra en SV politiker som ønsker mer statlig eierskap. NAS vil bli tilbudt nød likviditet fra norske myndigheter på link linje som at stortsett alle verdens flyselskap rundt i verden må reddes av respektive stater.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Epona
17.03.2020 kl 08:28 5731

Glupe shorterøkonomer vet hvor skapet skal stå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
CC
17.03.2020 kl 08:28 5719

I så fall kommer det nye konkurrenter inn. Det er nok av fly i verden og hvis prisene blir for høye kommer det nye spillere. Slik virker markedskreftene så det kan du slippe å bekymre deg over og det gjør nok politikerne også
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 08:28 5714

Har nok mest tro på den løsningen men skulle ønske at staten kjøpte seg inn. Reiselivet er en av Norges største næringer. Det er flere enn SV som mener dette.Både Senterpartiet og Arbeiderpartiet utrykker støtte til dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 08:29 5698

Det bærer mot konkurs uten de annonserte krisepakkene. Dette er ikke noe hemmelig. CEOen til Norwegian har til og med uttalt det offentlig. Ikke noe nytt dette her akkurat.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 08:32 5665

Nei det er ikke riktig om alle billigselskapene som ikke mottar statlig støtte går konkuros. Det er ikke bare Norwegian som kneler om dagen.

Norwegian har gjennom sin levetid hatt mye verre oppvekstvilkår enn SAS. De trenger støtte .Den norske stat konkurrerte mot Norwegian gjennom å støtte SAS. SAS sitter vel også med fordeler på rutenett overfyninger etc.

At norwegian greide det de greide med staten som motstander og ikke minst SAS
som gjorde alt for p knele Norwegian er bare et lite mirakel.

Synes også at de aksjonærene som har gjort dette mulig også trenger støtte. Jeg er ikke en av dem.Det er aksjonærene som har betalt de billige turene vi har fått.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.03.2020 kl 08:51 5407

T.o.m Boeing kan hjelpe Nas ved å betale det de skylder dem. Det vil nok hjelpe en stund.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 08:57 5354

Gardermoen har dratt opp eiendomsverdier over hele Østlandet med sine bortimot 30 millioner passasjerer i året.
NAS er en viktig bestanddel av dette.
Alle er nok enige om at NAS må vi ha. Spørsmålet er hvordan vi løser dette nå best mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 08:59 5328

Gjeldseiere i utlandet skal vi ikke hjelpe. Og Boeing må betale.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.03.2020 kl 09:00 5310

Det ville vært uhørt hvis staten skulle kjøpe seg inn i NAS - for deretter å berge spekulanter som sitter i klisteret!
Mener å huske at NSG-aksjonærene i sin tid fantaserte om det samme.

Hva var det som skjedde under finanskrisen - da bankene vaklet.
Husker jeg ikke feil ble bankene først slått konkurs (og gamle aksjonærer ble "nullet ut").
DERETTER kom staten inn med nye midler.
Det samme kan trolig pgså skje i NAS. IKKE at staten skal benytte mine skattepenger til å berike spekulanter.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 09:00 5303

Skulle noe sånt skje, klapper det sammen i Tromsø.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Søndre
17.03.2020 kl 09:11 5206

Staten sto på lenge for å komme ut av SAS. Norge trenger Widerø, SAS og NAS. Staten kan bidra i en overgangstid som på sikt sikrer
innenriksflygingen. Dvs at NAS om omstruktureres. Det vil være galskap for staten å gå inn som eier.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 09:14 5169

Det er litt mer enn spekulanter Hammers
Det er et verdensomspennende flyselskap som staten trenger

Staten solgte seg ut av SAS for å gi likere villkår
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Søndre
17.03.2020 kl 09:16 5141

Staten "gadd" ikke å bli med på flere emisjoner. Hva skal skattepengene gå til ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Strategi
17.03.2020 kl 09:19 5104

Ser ut til at aksjonærene i dag tror staten deler ut penger direkte til aksjonærene.

Så feil kan man ta.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 09:23 3052

Det er mange forskjellige løsninger. Selskapet er ikke slått konkurs
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.03.2020 kl 09:24 3046

Uff da. Det må være vanskelig å svelge..
Tenker at Staten er lært av sine tidligere feil. Denne gangen vil de nok bruke penger for hva den er verdt til: Nettopp, redde Norske selskaper fra konkurser.

Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.03.2020 kl 09:37 2999

Rørende naivitet ute og går når spekulantene sender kursen opp til nesten 8,70!
Slik adferd fører lett til at man går på NOK EN smell i NAS!

Først konk - så omorganisering - og DERETTER kan Staten spytte inn midler.
Hvis ønskelig.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Søndre
17.03.2020 kl 09:38 2991

Kjøper staten aksjer, da er de med å kjøper gjeld - kr. 58 milliarder/ dødfødt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.03.2020 kl 09:40 2968

Staten vil nok tjene i lengde av å kjøpe Nas-gjelden. Bedre lånevilkår og fortjeneste etter flere år.
Flott investering ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
17.03.2020 kl 09:46 2931

Og du som ikke hadde en agenda...
Makan til fjomp
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 09:46 2937

Ingen kan spå fremtiden men staten har satt av 100 milliarder til å redde selskaper fra konkurs ikke etter konkurs. Dette er folkeselskap nummer 1 . Tror du undervurderer kraften i folket for å opprettholde dette. Det gjelder også våre politikere.

Det er opprettet Facebook-gruppe for å støtte selskapet.

Lar de Norwegian gå konkurs taper de valget
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
17.03.2020 kl 09:51 2897

Enig med deg her (for en gangs skyld) Marianne. Jeg tror det er de ganske så entydige signalene fra det politiske miljøet som dytter aksjen opp i dag. Det er åpenbart en sterk vilje til å hjelpe flybransjen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 09:56 2863

Et viktig hensyn staten må ta på vegne av skattebetalerne er å sikre kritisk infrastruktur. Å redde NAS er viktig i så henseende. Ved å bare gi, eller låne ut penger innfris ikke dette hensynet. NAS kan bli solgt dager etter til IAG eller andre. Foreslår følgende : Utstede 30% nye aksjer gjennom en retter emisjon mot folketrygdfondet med kurs kr 40,- Dette vil gi ca. 2 mrd inn i kassa. Gjennom en slik emisjon vil staten bære en del av kostnadene dette corona helvetet har medført og i tillegg gi tilstrekkelig kontroll i selskapet til å forhindre oppkjøp. (Fiendtlig eller ikke) Etter dette kan staten gi obligasjonslån/garantier med gunstige vilkår.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Bullen
17.03.2020 kl 09:56 2868

Det er nokså naivt å tro at staten kjøper NAS til dagens kurs eller høyere
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare