Da Hexagon Composites (HC) la frem andrekvartalstall i sommer, kunne de vise til en resultatforbedring på 25 prosent. Selskapet hadde endelig fått skikk på marginene, og konsernsjef Jon Erik Engest sa også at han var sikker på at 2025-målet ville nås.
«Kanskje vi til og med overleverer,» sa han til Finansavisen.
Det viste seg å stemme godt. Torsdag kom nemlig fasiten for tredje kvartal, og forventningene ble knust. HC fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på rekordhøye 184 millioner kroner i kvartalet, mot 120 millioner kroner i samme periode i fjor. På forhånd var det ventet en EBITDA på 162 millioner kroner, ifølge estimater innhentet av selskapet.
Hexagon Composites
(Mill. kr) | 3. kv./24 | 3. kv./23 |
Totale inntekter | 1 250 | 1 147 |
Driftsresultat | 113 | 66 |
Resultat før skatt | 56 | −162 |
Resultat etter skatt | 56 | −173 |
Samtidig blir forventningene for helåret jekket kraftig opp. Tidligere var det guidet en EBITDA på over 500 millioner kroner, mens det nå ventes over 560 millioner kroner.
– Sterk rapport
– En sterk rapport, med gode marginer, er SpareBank 1 Markets-analytiker Thomas Dowling Næss' korte konklusjon.
HC-aksjen er torsdag ettermiddag opp 16 prosent til 47,80 kroner. Selv om aksjen nå har steget 77 prosent det seneste året, er det fortsatt et stykke igjen til toppnoteringen under den grønne euforien i 2021. Da ble aksjen noen få dager handlet til over 55 kroner.
Etter årets tre første kvartaler ligger HCs omsetning foran hele fjorårets. Hittil i år er den 3,2 milliarder kroner, mens den i fjor stoppet over 100 millioner kroner lavere. Alle som følger selskapet tett har spådd en kraftig omsetningsvekst for selskapet i lang tid.
HC produserer drivstofftanker til gassdrevne busser og lastebiler, samt tanker til å frakte gass. Og det er først og fremst drivstoffsystemene til lastebiler som skaper store forventninger etter at Cummins har lansert en ny 15-litersmotor i USA.
– Hele Hexagon-caset handler om naturgasspenetrasjonen for tungtransport i USA. Med den nye motoren går lastebiler med naturgass like langt som diesellastebilene, samtidig som drivstoffkostnadene går ned. I tillegg blir utslippene langt lavere, sier Næss.
Kan dobles
Motorprodusent Cummins tror at 8 prosent av lastebilene vil gå på naturgass innen 2030, mens flere uavhengige aktører spår rundt 10 prosent, hevder Næss. Selv ligger han inne med bare to prosent i sine 2026-estimater.
– Det er over 30 flåter som nå tester ut Cummins-motoren med utstyr av HC, mens Cummins selv sier at det alt i alt er 40 flåter som tester motoren. Det betyr at HC leverer til minst 75 prosent av aktørene, sier analytikeren, og legger til:
– Kommer ordrene, kan HCs omsetning fort dobles i løpet av to–tre år.
Estimatene skal opp
Det store spørsmålet er derfor hvor raskt transportselskapene i USA vil bytte ut dagens diesellastebiler. Hvis blikket rettes mot det som skjer i Kina, kan det gå veldig fort, ifølge Næss.
– Under halvparten av lastebilene som ble solgt i Kina i årets seks første måneder går på diesel, mens majoriteten går på naturgass og noen på batterier. Overgangen til naturgass i USA vil ikke gå like fort, men det er lite som skal til for at omsetningen skal kraftig opp.
Analytikeren spår at estimatene for i år skal opp minst 10 prosent etter den sterke tredjekvartalsrapporten. Samtidig spår han at analytikerne også må se på sine marginforventninger for neste år. Selskapet leverte en EBITDA-margin på nesten 15 prosent i kvartalet, opp fra 10 prosent for ett år siden. Marginene i tredje kvartal var rundt 2 prosentpoeng høyere enn konsensus.