<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Petter Olsens seilskøyte tvangssolgt

Som en del av Petter Olsens rikholdige konkursbo er den over 100 år gamle losskøyta Frithjof I solgt på nettauksjon – 20.000 kroner over utropspris.

Publisert 15. nov.
Oppdatert 15. nov.
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 770 ord
Article lead
lead
Stolt skipper: Petter Olsen (i orange redningsvest) avbildet da han seilte Frithjof I under regattaen Sail Isegran i 2011. I 1933 vant båten Norges første havkappseilas. Nå er skipper’n konk og skuta er solgt på tvangsauksjon. Foto: Ida Uran Jørgensen
Stolt skipper: Petter Olsen (i orange redningsvest) avbildet da han seilte Frithjof I under regattaen Sail Isegran i 2011. I 1933 vant båten Norges første havkappseilas. Nå er skipper’n konk og skuta er solgt på tvangsauksjon. Foto: Ida Uran Jørgensen

Etter en av de aller mest spektakulære personlige konkursene på mange år, er bobestyrer Leif Petter Madsen og hans team i Wikborg Rein i gang med å avhende et stort antall eiendeler som har tilhørt Petter Olsen. Rederarvingen var i 1996 Norges rikeste mann, ifølge Kapitals beregninger, men etter å ha investert 1,75 milliarder kroner i Ramme gård ble han i høst slått konkurs av skattemyndighetene.

Den omtalte gården i Hvitsten, en villa i Bærum samt kunst, er solgt til Olsens barndomsvenn, Kristian Siem.  I tillegg skal flere svært kjente kunstverk og en drøss med spesielle gjenstander selges. Blant dem finnes også fire båter, hvorav den mest verdifulle er en 36 fots seilskøyte fra 1891. Petter Olsen kjøpte Frithjof I i 1976 og fikk den totalrestaurert i Risør på 1980-tallet. Skuta har hatt Isegran fartøyvernsenter i Fredrikstad som hjemmehavn siden 2004, hvor den ligger nå under opplagspresenning i påvente av ny eier. Den har ikke blitt brukt siden 2019, går det frem av annonsen på Finn.no og Auksjonen.no. Utropsprisen på førstnevnte plattform var 340.000 kroner.

Alt ryker: Petter Olsens eiendeler selges unna av bobestyrer og bomedhjelpere. Her er rederarvingen – som en gang var Norges rikeste mann – avbildet i Oslo tingrett i oktober. Foto: Oliver Orskaug

Etter at ni budgivere hadde lagt inn totalt 72 bud ble båten nylig solgt for 360.000 kroner.

Men det er ikke bare for ny eier å bla opp pengene og legge ut på seiltur. Av taksten går det frem at masten har råteskader og at det koster anslagsvis 270.000 kroner å bytte den. Likeledes er dieseltanken, som forsyner en 30 hk Sabb innenbordsmotor, lekk. Denne skaden koster anslagsvis 150.000 kroner å utbedre. Septiktanken trenger også oppgradering, og dette koster cirka 10.000.

– Hva synes dere om oppnådd pris?

– Båten selges til vinnende bud, svarer advokat i Wikborg Rein, Johan Astrup Heber, som jobber sammen med bobestyrer Leif Petter Madsen. 

Båten selges til vinnende bud.
Johan Astrup Heber, advokat i Wikborg Rein

Han legger til at det er bomedhjelpere som har tatt seg av salget, og i tilfeller hvor de selger noe som er verdt litt penger, som for eksempel en Colin Archer-båt, så aksepterer de ikke bud før de har spurt bobestyreren eller hans medarbeidere.

To uker hver sommer

Hvordan brukte og forholdt så rederarvingen Petter Olsen seg til båten? Lå han langflat og slipte og lakket lag på lag på det 11 meter lange fartøyet, slik mange andre trebåteiere og -entusiaster gjør?

En annonse på nettsiden til Colin Archer-klubben gir en pekepinn om hvordan Olsens båtliv fungerte. I 2012 søkte han etter ny skipper. Jobben gikk ut på å ha ansvar for båten i 50 av årets 52 uker, med full dekning av utgifter til vedlikehold. Eieren av båten ønsket seg kun to uker på fjorden med Frithjof I hver sommer, men tok til gjengjeld regningen for hele året. Trolig innebærer Olsens båtliv en ganske høy døgnpris, men slikt er jo båtfolk vant med, og denne regneøvelsen er knapt noen favorittsyssel for noen båteier. 

Petter Olsen har også hatt interesse for biler m.m. Ifølge boinnberetningen talte bilparken hans 17 kjøretøyer og inkluderte blant annet Bugatti, Jaguar og Lagonda. Endel av disse er allerede solgt. Rederarvingens rikholdige garasjer inneholdt også et ekspedisjonskjøretøy av typen Magirus Deutz, en London-buss fra 1870, traktorer, tilhengere, lastebiler og en trehjuls varemoped. Og åpner vi dørene i vognremisset på Ramme gård, finnes i alt 67 (!) vogner og sleder med historisk sus.

– Noe av det mest imponerende med Ramme Gård er alle disse vognene han har samlet fra rundt omkring i hele verden. Dette er noe man ikke finner maken til i hele Norden. De er verdt et besøk alene, sier advokat Astrup Heber.

Noe av det mest imponerende med Ramme Gård er alle disse vognene han har samlet fra rundt omkring i hele verden. Dette er noe man ikke finner maken til i hele Norden.
Johan Astrup Heber, advokat i Wikborg Rein

Ifølge boinnberetningen vil det avklares i den videre bobehandlingen hvordan denne samlingen bør realiseres. En rekke av vognene antas å kunne selges sammen med øvrige eiendeler tilknyttet Ramme, skriver bobestyrer.

Selger unna: Johan Astrup Heber, advokat i Wikborg Rein, jobber sammen med bobestyrer med å selge unna Petter Olsens mange eiendeler. Foto: Wikborg Rein

Reddet av barndomsvenn

Petter Olsens barndomsvenn, oljeservicegründer Kristian Siem, bekreftet overfor DN at han skal kjøpe Ramme gård og Bærumsvillaen “Langveis” pluss kunst, slik avtalen var. 

135 millioner kroner er tidligere nevnt i mediene som pris for begge eiendommene.

Bobestyrer, Leif Petter Madsen i Wikborg Rein, bekreftet torsdag overfor NTB at det er inngått salgsavtale for Ramme kulturdestinasjon i Hvitsten, Petter Olsens bolig Langveis i Bærum og kunst. Avtalen er endelig. Kjøper er Siem Gruppen som arbeider med en ny driver av Ramme.