<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
Foto: Ida Bjørvik/Hest Agentur

Setter Norge på det globale teknologikartet

Under ledelsen til Steffen Rabben (39) fra Valdres gjør et av verdens mest kjente teknologiselskaper megasuksess i Norge. – Evan Spiegel er svært imponert over Snaps suksess i Norge, sier Snap-topp.

Category iconKarriere
Profil
Publisert 23. jan.Oppdatert 23. jan.
Lesetid: 9 minutter

Tilfeldighetene skulle ha det til at 25 år gamle Steffen Rabben i 2011 søkte på en stilling hos Googles hovedkontor i Dublin. Rabben hadde nylig vendt hjem fra det amerikanske collegelivet. Med en fersk finans- og økonomiutdannelse i lomma, og et internasjonalt perspektiv på karriere, begynte han å utforske muligheter innen finans. Men skjebnen hadde andre planer.

På en karrieredag i Oslo Konserthus, fanget en aktør oppmerksomheten hans: Google. 

Rabben bestemte seg for å ta en prat med representantene deres. Like etterpå sendte han inn en søknad til salgs- og markedsføringsavdelingen til teknoligigigatens hovedkontor, og ikke lenge etter ble jobbkontrakten signert. Lite visste Rabben den gang at dét pennestrøket skulle livet gi en definerende vending.

– Jeg trodde Google bare var for tech-folk og ingeniører. Jeg var sikker på at jeg skulle jobbe i bank eller i et av de store konsulentselskapene, sier han.

Likevel kan det sies at det var i teknologibransjen at Rabben fant sitt kall. Etter drøyt seks år på Googles lønningslister, fordelt på halvparten av tiden i Dublin og resten i Oslo, ble han i 2017 kontaktet av en headhunter. En kort stund senere tiltrådte han den nyopprettede stillingen som Snapchats Norge-sjef, ikke eldre enn 31 år.

Grip muligheter og kjør på. I verste fall, hvis det ikke skulle gå, så er du en livserfaring rikere.

Steffen Rabben

Siden den gang er Norge et av landene hvor Snapchat har hatt størst framgang, og den norske avdelingen har stadig blitt utvidet. I 2022 ble Rabbens ansvar utvidet til å være Snapchats salgssjef for hele Norden. Under Rabbens ledelse kan det nærmest sies at Norge-kontoret har hatt rene himmelreisen. Fra en omsetning på 15 millioner kroner i oppstartsåret 2017 til over 560 millioner i 2024, ifølge nye estimater fra mediebyrånettverk GroupM. Ingen andre konkurrenter i den digitale sfæren er i nærheten av å kunne skilte med like høy vekst i annonseomsetning.

– Hva er det som driver deg?

– Jeg har alltid hatt en drøm om å få være med å bygge noe fra start. Det har vært en veldig spennende reise så langt. Som leder er det også viktig å forstå hva som driver ansatte i teamet, slik at vi kan fortsette å vokse. Det synes jeg er veldig spennende og motiverende, sier 39-åringen som nå leder det nordiske salget.

Les mer om to av de andre kandidatene på listen her:

Unik posisjon

Samme år som Norge-kontoret åpnet dørene ble Snap, selskapet bak Snapchat, notert på Nasdaq-børsen. Dersom selskapet hadde vært notert på Oslo Børs hadde det vært det tredje mest verdifulle selskapet, etter Equinor og DNB, med en markedsverdi på over 230 milliarder kroner. En i bransjen som jobber tett på selskapet, forteller til Kapital at Rabben har bygget opp hele den norske Snapchat-tilstedeværelsen som er ekstremt sterk globalt sett.

Snaps administrerende direktør Evan Spiegel er svært imponert over Snaps suksess i Norge.

Adm. dir. Pia Tandrum i Snap Norden

– Han har utmerket seg langt utover Norden. Han er på radaren hele veien til hovedkontoret i LA, sier vedkommende.

Det kan administrerende direktør i Snap Norden, Pia Tandrum, bekrefte. Det mangler heller ikke på superlativene når den tidligere Meta-sjefen skal beskrive sin kollega:

– Steffens engasjement, dype forståelse av mediemarkedet og analytiske evner har vært av stor betydning for Snaps suksess, både i Norge og resten av Norden. Som leder og kollega er Steffen en stor fornøyelse – alltid positiv, empatisk og klar til å hjelpe. Selv etter nesten åtte år i Snap er Steffen fortsatt like dedikert og lidenskapelig opptatt av Snap og vår fortsatte utvikling i Norden. Snaps administrerende direktør Evan Spiegel er svært imponert over Snaps suksess i Norge og besøkte kontoret i Oslo i desember for å anerkjenne det dyktige teamet og deres arbeid.

Imponert: Snaps adm. dir. Evan Spiegel er svært imponert over Snaps suksess i Norge og besøkte kontoret i Oslo i desember for å anerkjenne det dyktige teamet og deres arbeid, forteller adm. dir. i Snap Norden, Pia Tandrum. David Paul Morris

Snapchat har hatt en utrolig reise siden Steffen startet som første ansatt i 2017. Han er en utrolig dyktig og hyggelig person som virkelig har levert for selskapet.

Mediedirektør i Group M, Jarle Thalberg

Tallene taler for seg selv: Med over 2,5 millioner daglige brukere er Snapchat den nest største sosiale medieplattformen i Norge, kun slått av Facebook. Den gule appen med spøkelsesikonet blir i snitt brukt hele 40 ganger i løpet av en dag. I løpet av en måned er 3,7 millioner nordmenn innom, ifølge tall fra i høst. Det er faktisk helt i verdenstoppen når det kommer til antall Snapchat-brukere pr. capita. Mediebyrå-veteran og mediedirektør i Group M, Jarle Thalberg, følger Snapchats arbeid i Norge. Også han kan skrive under på Rabbens suksess.

– Snapchat har lykkes svært godt og er veldig stort i Norge. De har hatt en utrolig reise siden Steffen startet som første ansatt i 2017. Han er en utrolig dyktig og hyggelig person som virkelig har levert for selskapet.

Skulle bli fotballproff

At Rabben skulle ende opp som toppleder i et av verdens mest kjente teknologiselskaper var ikke gitt. Omkranset av majestetiske fjell, og med utsikt til Strondafjorden, vokste Rabben opp i bygdebyen Fagernes i Valdres. Men han skulle raskt bli voksen. Bare 16 år gammel pakket han kofferten og flyttet til Raufoss for å følge den klassiske guttedrømmen – å bli fotballproff.

– Det var en brå overgang til voksenlivet. Fra å ha mamma og pappa rundt meg som vasket klær og lagde mat, til å måtte gjøre alt på egenhånd. Men fotballen var det som gjaldt, forteller han.

Jeg satt og så på Laguna Beach på MTV, og det slo meg: Skal jeg bli værende på Raufoss og satse på en fotballkarriere jeg kanskje ikke kommer til å nå helt opp i, eller skal jeg prøve meg på noe helt nytt?

Steffen Rabben

Til tross for suksess på nest øverste nivå i norsk fotball, ble det etterhvert usikkert for Rabben om han ville nå helt til topps. Et uventet øyeblikk foran TV-skjermen på hybelen han leide skulle bli avgjørende for retningen livet hans tok.

– Jeg satt og så på Laguna Beach på MTV, og det slo meg: Skal jeg bli værende på Raufoss og satse på en fotballkarriere jeg kanskje ikke kommer til å nå helt opp i, eller skal jeg prøve meg på noe helt nytt?

Han beskriver det som et aha-øyeblikk. Eventyrlysten og inspirert av det amerikanske collegelivet, reiste han til Old Dominion University i USA i 2007. Der fikk han muligheten til å kombinere lidenskapen med studier i finans og økonomi dekket av et fotballstipend.

Klare mål

– Tror du 16 år gamle Steffen på Raufoss hadde blitt overrasket over hvor du er i dag?

– Jeg tror han hadde blitt veldig overrasket over at det finnes mange spennende muligheter i arbeidslivet som kan være like drivende og morsomme som fotballen. For det gjør det virkelig. Innen salg har du teamfølelsen. Vi måles på budsjetter og jobber mot å nå mål, sier den nordiske salgssjefen. 

– Jeg har alltid vært glad i tall og klare mål. For meg er mål ofte noe konkret, om ikke et fysisk mål, så kan det være et tall som man vil nå. Så det er på en måte en fellesnevner fra fotballen - å ha et mål og noe å strekke seg etter.

Man er sin egen lykkesmed. Det er et klisjéuttrykk, men det er ekstremt sant.

Steffen Rabben, nordisk Snap-sjef

Han ble kanskje ikke fotballproff, men han drar flere paralleller mellom Snapchat-jobben og guttedrømmen. Gjengen han leder på Oslo-kontoret utgjør cirka et fotballag og han sammenligner rollen sin med en fotballtrener, som jobber for å finne styrkene til hver enkelt “spiller”.– Det handler om å forstå hva som motiverer hver enkelt, og gi folk rom til å vokse. Alle trenger ikke å behandles likt for å best lykkes.

– Hva er det viktigste du har lært som leder?

– Hvor viktig det er med kommunikasjon og tydelighet, og at alle vet hvor vi skal. Det er nesten ikke mulig å overkommunisere ting. Jeg tror det er viktig å være en person som er glad i å snakke med folk og som ønsker forstå hvor andre kommer fra, og prøve å finne løsninger, om det er med kollegaer internt eller med kunder, annonsører eller samarbeidspartnere. Til sjuende og sist handler alt i livet om mennesker og relasjoner.

Lykkesmed: – Man er sin egen lykkesmed. Det er et klisjéuttrykk, men det er ekstremt sant. Jeg tror det er veldig viktig å være nysgjerrig og prøve nye ting, sier Steffen Rabben. Foto: Ida Bjørvik/Hest Agentur

Et stort paradoks

Kun et annet land i verden har flere Snapchat-brukere pr. innbyggere, og det er Saudi Arabia, informerer Rabben. Hvorfor appen har lykkes så bra i Norge, handler om flere ting, ifølge Snap-sjefen.

– Vi fikk tidlig på plass store norske samarbeidspartnere, som blant annet VG. I tillegg tror jeg mye av grunnen skyldes at vi nordmenn liker den intime én-til-én-kommunikasjonen med nær familie og venner.

Det står i kontrast til flere andre konkurrerende sosiale medier-plattformer, forteller han.

– En av tingene som har gjort at Facebook kanskje har falmet de siste årene, er at du har så mange brukere og “venner”. Du har han du konfirmerte deg med for 20 år siden, og så har du venninnen til moren din og alle de der. Du ser mye venners venner, mens på Snap får du hovedsakelig bare opp dine egne venner. Jeg tror vi må fortsette å opprettholde den tette gruppen av venner, bestevenner og familie. Og ikke gjøre alt tilgjengelig for alle.

Det store paradokset i vår tid er at vi får flere sosiale plattformer, men blir mer og mer ensomme.

Steffen Rabben

For Rabben er dette kjernen av Snapchats verdi – på Snap er kvaliteten viktigere enn kvantiteten, forteller han.

– Det store paradokset i vår tid er at vi får flere sosiale plattformer, men blir mer og mer ensomme. Snapchat er ikke designet for å gå viralt, men for å holde kontakt med de nærmeste.

En evig balansegang

Det er ikke bare på jobb det går unna. Med tre små barn i alderen ett til seks år hjemme er Rabben bevisst på viktigheten av å finne balansen mellom jobb og privatliv. Han beskriver det som en kontinuerlig utfordring, men også som en av de viktigste prioriteringene i livet.

– Jobb har på mange måter blitt en hobby, men det er viktig å sette grenser for å kunne koble av og prioritere familien. Mellom klokken fire og åtte er tiden med barna hellig, men etter det logger jeg gjerne på igjen.

Som ansatt i et globalt amerikansk selskap er mange av kollegene hans i andre tidssoner, noe som gjør det mulig å legge opp arbeidsdagen på en måte som fungerer både for jobb og familie.

– Å prøve å være nok til stede i familiens liv, samtidig som man skal utføre de pliktene og målene man har satt i jobben, er en evig balansegang. Jeg skal ikke våge å påstå at jeg har klart å knekke den, men samtidig blir man mye mer effektiv som forelder.

– Vær din egen lykkesmed

Selv om Rabben aldri ble den fotballstjerna han drømte om, er det ingen tvil om at han er svært fornøyd med hvor han er i dag. Google-jobben gav ham ikke bare en pangstart på karrieren i teknologiverdenen. Om han ikke hadde dratt til hovedkontoret i Dublin, hadde han heller aldri møtt sin fransk/libanesiske kone, Laura, eller fått de tre barna sine. Sannsynligvis heller ikke endt opp som toppsjef i Snap.

– Jeg føler jeg er veldig privilegert der jeg er nå.

På spørsmål om han noen gang var i tvil da headhunteren kontaktet han om stillingen i 2017, kommer svaret fort.

– Jeg er takknemlig for tiden i Google, men jeg var klar for noe nytt. Snapchat var en underdog sammenlignet med Meta og Google, men jeg likte tanken på å bygge noe fra grunnen av. I Google var vi ofte en del av kundens eksisterende markedsbudsjetter, mens i Snapchat har vi måttet jobbe hardt for å bevise verdien av plattformen vår. Det har gjort reisen krevende, men også utrolig givende.

– Har du noen tips til andre som vil opp og frem?

– Man er sin egen lykkesmed. Det er et klisjéuttrykk, men det er ekstremt sant. Jeg tror det er veldig viktig å være nysgjerrig og prøve nye ting. Mange har nok godt av å utfordre seg selv litt oftere. Det er hverfall mitt tips: grip muligheter og kjør på. I verste fall, hvis det ikke skulle gå, så er du en livserfaring rikere.

Les mer om to av de andre kandidatene her:

Hvis du har spørsmål eller tips til hvem som bør være med på neste liste, send en mail til 40under40@kapital.no eller tilja.fyksen@kapital.no.