Eldre folk i Notodden kan fortsatt huske Holta-familiens stålblå Rolls-Royce med beige kalesje og interiør
Om Tinfos Jernverk-sjef Ole Halvor Holtas Rolls-Royce
Fordelen med å kjøpe en tidligere norsk bil er åpenbar. Du slipper moms, avgiften som bringer kostnaden på de fleste slike bilkjøp langt over internasjonal markedsverdi.
Auksjonsperler og privatsalg
På høstens RM Sotheby’s-auksjoner kommer et par virkelige perler i form av en 1961 Rolls-Royce Silver Cloud II Drophead Coupé og en 1937 BMW 326 Drauz Roadster. I tillegg kommer en 1956 Packard Caribbean Convertible, den siste ekte Packard, som er restaurert her til lands.
Dette er biler i klassen fra fra 750.000 kroner for Packarden til kanskje 2,5 millioner for Rollsen.
Eldre folk i Notodden kan fortsatt huske Holta-familiens stålblå Rolls-Royce med beige kalesje og interiør
Om Tinfos Jernverk-sjef Ole Halvor Holtas Rolls-Royce
Da er en tidligere norsk 1932 Alfa Romeo 6C 1750 GTC Sala Cabriolet i en helt annen klasse med forlangende på 11 – 12 millioner kroner, i samme området som den 1913 Rolls-Royce Silver Ghost vi presenterte for noen uker siden. Den er i skrivende stund fortsatt til salgs, så det er nok et visst prutningsmonn i et kresent marked, men la oss ta de ulike bilene i tur og orden.
Notoddens fineste
Vi vet ikke hva som var Notoddens fineste bil da det ble fritt bilsalg høsten 1960. Men da spesialisten på britiske biler i Oslo, Erik B. Winter, leverte en Rolls-Royce Silver Cloud II Drophead Coupé til den lille byen i 1961 var det ikke tvil lenger. Kjøper var sjefen på Tinfos Jernverk A/S, Ole Halvor Holta.
Det ble registrert 44.327 personbiler i Norge i 1961, med Folkevogn Boble som den desiderte bestselger med en markedsandel på over 20 prosent. Vi kan trygt regne med at Rolls-Royce lå godt plassert helt nederst på salgsstatistikken i et relativt fattig Norge.
En av 74
Eksklusive biler og sportsbiler var ikke øverst på prioriteringslisten, og du trengte ikke mange fingre for å telle Rolls-Royce-salget som lå på nivå med Porsche, Austin Healey, Lancia og Cadillac. Biler som bare ble importert av skipsredere og industrieiere.
Holta fikk sin bil i oktober 1961, etter at karosseriprodusenten H.J. Mulliner hadde konvertert et standard stålkarosseri fra fabrikken til en kabriolet, eller Drophead Coupé, som britene kaller det.
De bygde totalt 107 slike biler, hvorav 74 med venstreratt. Holtas bil ble sendt fra England til Norge på «SS Blenheim».
Tidlig eksport
Eldre folk i Notodden kan fortsatt huske Holta-familiens stålblå Rolls-Royce med beige kalesje og interiør, for den forble i byen et drøyt tiår frem til våren 1973. Da kunne Porsgrunn Dagblad melde at bilen var solgt til New York.
Transporten forgikk med lastebil til Frankfurt før den ble lastet over på fly og sendt over Dammen. Flyfrakten kostet etter sigende den relativt friske prisen av 14.000 kroner, mens bilen i seg selv var forsikret for 166.250 kroner. En heftig pris for en 12 år gammel bruktbil den gang.
Entusiastbil i USA
Etter at bilen forlot Norge for over 50 år siden har den vært en del av Rolls-Royce-miljøet i USA, først hos en Henry Fischbein i Hillsdale, New Jersey.
I tillegg til vanlig vedlikehold restaurerte han den kosmetisk på slutten av 1980-tallet. Han lakkerte den om i en kledelig burgunderfarge, men beholdt skinninteriøret, og den har fortsatt originalmotoren i behold.
Kilometerstanden på kun 2.128 kilometer indikerer nok at den knapt er blitt kjørt annet enn småturer de seneste 35 årene.
Tilbake til Norge?
Nå er den igjen på markedet, som en av de knapt 150 bilene som skal selges på RM Sotheby’s auksjon i den amerikanske sjokoladehovedstaden Hershey 9. – 10. oktober.
Estimatet er 200.000 – 250.000 dollar, men den selges uten reserve, så det kan godt hende at den selges godt under laveste estimat. De som har fulgt med på auksjoner den seneste tiden, vil ha lagt merke til at store andeler av entusiastbiler selges uten at estimatene er nådd.
Og uten moms ved gjeninnførsel til Norge er dette en sjelden mulighet til å få tilbake dette stykket norsk bilhistorie. Kanskje til under to millioner kroner, som ville vært en røverpris for kort tid siden. Muligheten er der nå – det er bare å sjekke ut RM Sotheby’s sider!
Norskrestaurert Packard
Det er ytterligere en norsk bil blant objektene i Hershey, en 1956 Packard Caribbean Convertible. En bil som av kjennere blir regnet som «den siste ekte Packard», før de prøvde å holde seg i live sammen med et annet merke som levde på sitt siste, Studebaker.
Det ble aldri solgt noen slik luksus-Packard i Norge i 1956. Denne har nok blitt tatt hit i de senere år og restaurert av det nå falerte AH Classics i Ålesund (som hadde 1,6 millioner i omsetning og nær 13 millioner i underskudd i 2023). Som for den Packarden herfra som ble solgt av RM i Paris, så har ikke denne vært registrert i Norge, og det er uklart med papirer. Så denne er det nok best å holde seg unna uansett om prisen ikke skulle komme opp mot laveste estimat på 75.000 dollar.
BMW-perle
23. november flytter RM Sotheby’s sitt auksjonssirkus til Motorworld i München, og blant attraksjonene der er en av verdens fineste BMW privatsamlinger.
Hele 20 biler og fire motorsykler fra den avdøde finske næringslivslederen Felix Björklund skal under hammeren. Parallelt med en lang karriere som IBM-leder i Europa og sjef for Fazer hjemme i Finland var han en BMW-entusiast som samlet flere av de beste og viktigste modellene fra Bayern-produsenten.
Nå skal bilene selges der de ble bygd, og blant dem er en 1937 BMW 326 Drauz Roadster som kom til Norge med Wehrmacht under Krigen. Bilen var stasjonert i Tromsø, og i 1946 ble den registrert på poståpner(!) Andreas Hansen i Storsteinnes.
Tilbake til livet
Han hadde den i nærmere 20 år til 1965. Etter den tradisjonelle rollen som russebil kom Jakob Veum i Bærum over vraket av den i 1985. Veum fikk hjelp til karosseriarbeidet av legendariske Ermanno Martinuzzi (byggeren av Il Tempo Gigante).
Allerede i 1987 var den tilbake på veien, kledd i hvit og lyseblått, og i nærmere 30 år hadde han glede av bilen i ulike løp og arrangementer. Etter Veums død ble den overtatt av en norsk entusiast, men etter nøye overveing ble den solgt til fordel for andre prosjekter.
Tilbake til Norge?
Kjøper var Felix Björklund, som umiddelbart igangsatte en ny restaurering uten økonomiske begrensninger. Resultatet er nærmest perfekt, denne gang kledd i dyp blå lakk og skinninteriør med lys kalesje. En virkelig sjarmerende, sporty og sjelden førkrigs BMW med god norsk historie.
Med et estimat på 120.000 til 160.000 euro – og uten minstepris – kan det være en meget hyggelig bil til en pris du neppe greier å restaurere en tilsvarende bil til denne stand.
Dette er definitivt en bil som det hadde vært hyggelig om ble kjøpt tilbake av en nordmann. Og som sagt – denne kan du importere uten moms siden den har vært registrert her tidligere. Det kan bli et kupp!
En annen klasse
Hvis disse bilene, i klassen mellom 1,5 og 3,0 millioner kroner er for rimelig, kan du titte på nettsiden til «Vintage & Prestige Classic Cars» og søke opp Alfa Romeo.
Blant den håndfull biler av merket dealeren Richard Biddulph lister opp der er en 1932 Alfa Romeo 6C 1750 GTC Sala Cabriolet til den nette sum av 800.000 pund. Eller på nordsiden av 11 millioner kroner med dagens kurser.
Alfaen har vært i sveitsisk eie siden den ble solgt ut av Norge for 35 år siden. Da hadde den vært her i 35 år etter å ha blitt importert som bruktbil i 1954.
I skrivende stund klargjøres bilen for salg, så denne kommer vi tilbake til, men hvis du er ute etter en av de heftigste Alfa Romeoene som noen gang har vært i Norge er muligheten der nå. Uten moms og sannsynligvis med prutningsmonn!