Kan bli en skikkelig storselger: Her er Toyotas nye elbil
På tross av en humpete start, har Toyota virkelig fått sving på elbilsalget i Norge. Nå kommer en helt ny el-SUV klar til å gjøre innhugg i markedet.

Det lugget mye for Toyota i Norge da deres første elbil ble lansert I 2022. Tesla Model Y-konkurrenten Toyota bZ4X ble i begynnelsen plaget av forsinkelser og lite fordelaktige tester.
Senere har den tunge starten snudd seg til suksess for selskapet. Toyota bZ4X er blitt en av Norges mest solgte biler.
Ingen gigant
Det knyttes derfor store forhåpninger til Toyotas neste elbil, som nå presenteres. Den skal hete Urban Cruiser, et navn som mer enn avslører at dette ikke blir noen gigant rent fysisk.
Bilen måler 4,28 meter og er 1,8 meter bred. Imidlertid er akselavstanden 2,7 meter, så at det faktisk er plass til litt passasjerer skal ikke sees vekk fra. Det er også noen smarte løsninger innvendig, som at baksetene i sin helhet kan skyves frem og tilbake.
Til glede for nordmenn
Selv om nye Toyota Urban Cruiser ikke er en stor bil, har japanerne valgt å inkludere firehjulsdrift fra start – til stor glede for mange nordmenn som foretrekker å ha den sikkerheten.
Konkurrentene som ikke kan skilte med firehjulsdrift, vil nok bekymre seg over hvor populær Urban Cruiser potensielt kan bli i Norge.
Det er i utgangspunktet tre motor- og batterikombinasjoner som presenteres nå. Den antatt rimeligste har en batterikapasitet på 49 kWh, 144 hestekrefter og dreiemoment på 189 Nm. Denne har forhjulsdrift, men kan kombineres med et større batteri på 61 kWh så motoreffekten økes til 174 hestekrefter.
Toyota Urban Cruiser
Total lengde: | 4.285 mm |
Total bredde: | 1.800 mm |
Total høyde: | 1.640 mm |
Akselavstand: | 2.700 mm |
Svingradius: | 5,2 meter |
Batterikapasitet, forhjulsdrift: | 49 kWh / 61 kWh |
Batterikapasitet, firehjulsdrift: | 61 kWh |
Motoreffekt: | 144, 174 eller 184 hestekrefter |
Dreiemoment: | 189 eller 300 Nm |
Lanseres: | 3. kvartal 2023 |
Priser: | Blir kjent i mars 2025 |
Prisanslag: | 299.000 til 450.000 kroner |
Toppmodellen har firehjulsdrift, men noen voldsom motoreffekt later ikke til å ha vært prioritet hos Toyota. Motoreffekten ligger nemlig på 184 hestekrefter, men dreiemomentet er på 300 Nm. Toyota Urban Cruiser med firehjulsdrift får det samme batteriet som modellen med forhjulsdrift og 61 kWh batteri.
Rekkevidde
Selv om de forhjulsdrevne modellene ifølge Toyota drar nytte av et såkalt «snømodus», som kontrollerer dreiemomentet for å redusere hjulslipp når du kjører på snødekte veier, er det god grunn til å tro at modellen med firehjulsdrift blir mest populær.
Bilen fra Toyota er omtrent like stor som en Volvo EX30, en bil som er blitt svært populær i Norge med godt over 6.500 registreringer så langt i år. Av disse er nærmere 70 prosent med firehjulsdrift.
Den elektriske rekkevidden du får hos Toyota sier ikke produsenten noe om ennå, men kikkes det litt på Volvo-tallene kan det gi en slags indikasjon: EX30 fås med et 51 kWh stort batteri og da går bilen maksimalt 337 kilometer. Volvos toppmodell med firehjulsdrift har et større batteri på 69 kWh, sammenlignet med Toyotas 61 kWh, og da går Volvo-en med firehjulsdrift 450 kilometer.
Det kan spekuleres i at Toyota vil ligge rundt dette eller kanskje noe under, avhengig av hvor effektiv Toyota Urban Cruiser vil vise seg å være.
Pris og levering
I likhet med tall for rekkevidde, slippes det ingen priser nå. Lanseringen av Toyota Urban Cruiser planlegges til tredje kvartal i 2025.
– Vi vil fortelle mer om prisene i mars neste år, sier Toyota-informasjonssjef Espen Olsen til Finansavisen.
Selv om Toyota ikke går ut med noen priser nå, er det all grunn til å tro at den norske importøren vil tilpasse prisene til markedet og den tøffe konkurransen.
Konkurrenten Peugeot e-2008 koster for tiden fra 339.900 kroner og har en rekkevidde på 406 kilometer. Nykommeren Kia EV3 koster fra 359.900 kroner og nevnte Volvo starter på 344.900 kroner.
At Toyota vil plassere seg i dette området, og at en toppmodell med firehjulsdrift og «alt utstyr» kan ende på rundt 450.000 kroner, er derfor ikke utenkelig. At modellen med det minste batteriet og forhjulsdrift begynner på 299.000 kroner bør kanskje heller ikke overraske, om det skulle bli slik.