Ny elbil fra Volvo
Volvo sikter mot å bli 100 prosent elektrisk, og kun selge biler over nettet. Første trinn er lanseringen av Volvo C40.
Volvo solgte 50.795 biler verden rundt i februar, en økning på sterke 27,8 prosent fra samme måned i fjor, viser nye tall fra selskapet. Aldri før har den svenske, kinesiskeide bilprodusenten solgt så mange biler i en februarmåned.
Legger man til salget i januar, har Volvo samlet solgt 110.383 biler hittil i 2021. Det utgjør en vekst på hele 29,1 prosent fra januar og februar i fjor.
Salgsvekst i Sverige og gode resultater i USA trekkes frem som faktorer bak fremgangen. I tillegg pekes det på at coronapandemien trakk ned det kinesiske salget i denne perioden i fjor.
Kina-salget var på 29.243 biler i januar og februar, opp 160,6 prosent. I februar alene var økningen på hele 736,8 prosent, fra bare 1.205 biler i fjor til 10.083 i år.
USA-salget var opp 23,7 prosent til 17.315 biler. Her trakk Volvos SUV-modeller opp. Disse utgjør 80 prosent av totalsalget på dette markedet.
Salget i Europa økte med mer beskjedne 5,5 prosent, til 48.784 biler, primært drevet av Sverige-salget.
Volvo-modellen som selger best så langt i 2021, er SUV-en XC40. XC60 og XC90 følger deretter.