<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Link Mobility er en aksje for fremtiden

Tom Hauglund er optimist før oppkjøpsraid.

Publisert 6. feb. 2017
Oppdatert 6. feb. 2017
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead

Link Mobility la i morges frem kvartalstall over forventning, og belønnes med tre prosent oppgang til 154,50 kroner på Oslo Børs mandag ettermiddag.Selskapet sendte 741 millioner sms i 4. kvartal, opp fra 421 millioner i kvartalet før.- Den organiske veksten på topplinjen er sterk og ligger opp mot 25-30 prosent. Selskapet er i ferd med å bli en solid aktør i det Europeiske markedet, og er det som vokser mest, sier investeringsøkonom Tom Hauglund i Nordnet i en kommentar Hegnar.no har fått tilgang til.- Selskapet har en vei å gåLink Mobility legger ikke skjul på sine høye ambisjoner, og opprettholder sin guiding på 2,7 milliarder kroner i omsetning og 400 millioner kroner i EBITDA (driftsresultat før avskrivninger og amortiseringer) i løpet av 2018.- Med 67 millioner kroner i justert EBITDA for hele 2016, har selskapet en vei å gå. En obligasjon på 50 millioner euro skal nå legges ut, og det ligger i kortene at selskapet ønsker å styrke sin posisjon ytterligere fremover, fortsetter Nordnet-økonomen.Han viser videre til Link Mobilitys kontantbeholdning på solide 188 millioner kroner, mye grunnet emisjonen på 125 millioner kroner nylig.- Med en solid cash-posisjon og ytterligere en obligasjon på 50 millioner euro vil vi se en fremoverlent ledelse som blir aktive på oppkjøpsbølgen ut i Europa. Skal jeg gjette på noen land, tipper jeg at Tyskland, Italia og Frankrike står høyt på listen, sier Hauglund.Skrubbsultne på oppkjøpPå dagens kvartalspresentasjon bekreftet toppsjef Arild Hustad at cash-posisjonen og obligasjonen vil akselerere aktiviteten på oppkjøpsfronten.- Vi ser særlig på det franske og italienske markedet, men også på Polen, Benelux-landene og Portugal. Vi tar de største landene først, men jobber med alle markedene samtidig. (...) Typisk er det 5-6 selskaper i hvert marked. Et kriterium for oss er at vi kan konsolidere selskaper, og ta opptil 40 prosent av markedet, sier Hustad til TDN Finans.- Vi kommer til å kjøpe veldrevne selskaper primært innenfor messaging-segmentet. Da kjøper vi primært kunder, og utvider kundegrunnlaget, legger han til.Ifølge Hauglund i Nordnet vil Link Mobility fortsette å gjøre innvannende oppkjøp.- Selskapet har en fornuftig oppkjøpsstrategi med delt innhold av cash, aksjer og «earn in», som gjør at alle parter har et fokus - og det er å se fremover. Jeg mener fortsatt at Link er en aksje for fremtiden, og potensialet er fremdeles stort fremover, avslutter investeringsøkonomen.