<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norwegian får nedgradert gjeldsfasilitet

Moody's: - Nedgraderingen reflekterer svakere driftsresultater hos Norwegian enn det som var ventet da ratingen ble gitt.

Publisert 1. aug. 2017
Oppdatert 1. aug. 2017
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead

Kredittvurderingsbyrået Moody's meldte mandag at de har nedgradert kredittratingen på Norwegian Air Shuttle's «Enchanced Equipment Trust Certificates» - en type kredittobligasjoner. Klasse A-sertifikatene med endelig juridisk forfallsdato 10 november 2029 har fått nedgradert ratingen sin til Ba1 fra Baa3, mens klasse B-sertifikatene med endelig forfallsdato 10. november 2025 har fått nedjustert ratingen til B1 fra Baa3.Utsiktene er stabile, melder Moody's. - Nedgraderingen reflekterer svakere driftsresultater hos Norwegian enn det som var ventet da ratingen ble gitt for første gang i 2016, skriver kredittvurderingsbyrået i et notat.«Økende konkurranse, spesielt i det europeiske markedet, mens NAS investerer betydelig for å øke flåten har resultert i en svakere finansiell profil kjennetegnet av høyere gjeldsgrad, lavere rentedekning og reduserte likviditetsreserver knyttet til de kommende gjeldsforfallene og investeringsforpliktelsene», heter det videre i notatet. Moody's skriver at selskapets posisjon som Europas tredje største lavprisflyselskap, den spesielt sterke posisjonen i Skandinavia og den konkurransedyktige kostnadstrukturen som følge av den moderne flåten, bidrar til at det ikke legges ytterligere press på kredittratingen. Provenyet fra sertifikatene som ble utstedt i mai 2016 av et heleid datterselskap, finansierte kjøpet av 10 Boeing 737-800 levert før 1. oktober 2016. Den totale størrelsen var på 349 millioner dollar - tilsvarende i underkant av 2,8 milliarder kroner - og Morgan Stanley fungerte som tilrettelegger. Bruken av slike sertifikater til finansiering av fly har vært vanlig i mange år i USA, men dette var altså første gangen Norwegian benyttet seg av det.