<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fredriksen og Trøim er «in the money» etter kort tid

Ny skipsordre impliserer at både Fredriksen og Trøim er "in the money" allerede på sine ferskeste skipskjøp. 

Publisert 16. jan. 2018
Oppdatert 16. jan. 2018
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead

Det Singapore-baserte tørrbulkrederiet Berge Bulk skal ifølge kilder bransjenettstedet Splash247 har snakket med, ha lagt inn en ordre på to tørrbulkskip av typen Newcastlemax hos verftet Bohai Shipbuilding i Kina.Ordren som foreløpig ikke er bekreftet, skal også inkludere opsjoner på ytterligere to fartøy.Prisen for de to skipene på 208.000 dødvekttonn som har ventet levering i henholdsvis 2020 og 2021, rapporteres til 45 millioner dollar pr. stykk.Dersom prisen stemmer er det gode nyheter for både John Fredriksen og Tor Olav Trøim.Fredriksen har nylig bestilt to tilsvarende skip privat ved samme verft for 44,5 millioner dollar pr stykk med ventet levering i 2019 og 2020, samt sikret seg opsjoner ytterligere to fartøy av samme type. Trøim har gjennom det nystartede rederiet 2020 Bulkers, inngått en avtale om kjøp av fire nye Newcastlemax-skip som er under bygging ved New Times Shipyard i Kina til en pris på mellom 44,2 og 44,7 millioner dollar pr stykk, med ventet levering i henholdsvis september 2019 og januar 2020. Innledningsvis var det snakk om to faste ordrer, samt opsjoner på ytterligere seks fartøy. Trøim valgte imidlertid å utøve to av disse rett før jul i fjor. Berge Bulk ble opprettet i 2007 da gründer og konsernsjef James Marshall kjøpte tolv bulkskip fra den gamle Bergesen-flåten. Nå eier rederiet 53 bulkskip på mellom 34.000 og 388.138 dødvekttonn.