<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- For tank er dette åpenbart positivt

Nyheter som peker mot at Kina har gjenopptatt oljeimporten fra USA, er svært positivt for tankmarkedet, mener meglerhus.

Publisert 15. jan. 2019
Oppdatert 15. jan. 2019
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 188 ord
lead

- For tank er dette åpenbart veldig positivt ettersom distansen fra US Gulf til Kina er betydelig lengre enn fra alternative land slik som Saudi Arabia.Meglerhuset Clarksons Platou Securities viser til morgenens nyhet fra Reuters som siterer meglerkilder på at tre supertankere fullastet med råolje er på vei fra USA til Kina.De tre VLCC-ene - Verry Large Crude Carriers - som alle skal ha 2 millioner fat olje om bord, er de første tankskipene som går fra USA til Kina siden slutten av september.Tankskipene skal i følge kildene ha forlatt Galveston i Texas i desember, og har ventet ankomst i Kina mellom sent januar og tidlig mars.- Det ser ut til at Kina har gjenopptatt kjøpene av amerikansk råolje, sier en ikke-navngitt megler til Reuters. Kilden påpeker at den endelige destinasjonen fortsatt kan endre seg.De tre skipene er "Alboran", "Almi Atlas" og "Manifa" som eies av henholdsvis Euronav, Almi Tankers og Vela International Marine. Ifølge Clarksons Platou forbedret VLCC-ratene seg i går til 33.500 dollar pr. dag, der etter en dagsoppgang på 3.500 dollar.Mest forbedring opplevde fartøyene på ruten fra Vest-Afrika til Kina.Frontline stiger 3,6 prosent til 48,5 kroner.