<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

DHT leier ut supertanker i ett år

For andre gang på tre uker leier tankrederiet ut en av sine VLCC-er for en lengre periode. Det sikrer stabilitet i et volatilt marked. 

Publisert 22. feb. 2019
Oppdatert 22. feb. 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 327 ord
lead
Svein Moxnes Harfjeld Co-CEO (t.h.) og Trygve P. Munthe Co-CEO (t.v.) Foto: DHT Holdings
Svein Moxnes Harfjeld Co-CEO (t.h.) og Trygve P. Munthe Co-CEO (t.v.) Foto: DHT Holdings

Tankrederiet DHT Holdings som er børsnotert i USA, skal ha sikret seg en lengre kontrakt for et av sine største råoljetankskip, rapporterer verdivurderingsbyrået VesselsValue.Den 2011-bygde VLCC-en «DHT Lotus» på 320.100 dødvekttonn skal ha blitt leid ut til NPI for en periode på ett år.Raten er ikke kjent.Det er imidlertid god grunn til å anta at den er en del høyere enn dagraten på 17.500 dollar som skipet oppnådde på sin ettårige kontrakt med Shell som nettopp løp ut.Ifølge meglerhuset Kepler Cheuvreux ligger de ettårige time charter-ratene på nå rundt 25.000 dollar dagen etter et fall på om lag 6.000 dollar den seneste måneden.OverskuddsdelingTidligere i februar inngikk rederiet en treårig kontrakt for VLCC-en «DHT Europe» med sveitsiske CSSA Chartering & Shipping Services. Også den avtalen ble rapportert av VesselsValue.Raten ble da oppgitt til 20.000 dollar pr. dag gjennom avtalen som også inkluderte en overskuddsdelingsklausul.«DHT Lotus» fulgte med på lasset da DHT tok over hele BW Groups flåte med VLCC-er for snaut to år siden.Totalt dreide det seg om 11 VLCC-er som ifølge skipsmegleranslag hadde en samlet verdi på rundt 538 millioner dollar, tilsvarende 4,6 milliarder kroner, på kjøpstidspunktet.Back in blackDHT som ledes av den norske duoen Svein Moxnes Harfjeld og Trygve Munthe fra selskapets kontor i Singapore tjente endelig penger i fjerde kvartal etter fem strake kvartaler med negative resultater.Av justerte nettoinntekter på 85,2 millioner dollar, satt rederiet igjen med et resultat etter skatt på 12 millioner dollar, eller vel 102 millioner kroner, ifølge rapporten for fjerde kvartal 2018 som ble publisert 6. februar. Derfor foreslå styret å returnere 7,1 millioner dollar, eller om lag 60 millioner kroner, til aksjonærene i form av utbytte for fjerde kvartal. I tillegg ble det kjøpt tilbake aksjer for 5 millioner dollar i kvartalet.Utbyttet på 0,05 dollar per aksje, tilsvarte en økning på tre cent fra kvartalet før, er det høyeste siden første kvartal 2017.Da kvartalsrapporten ble publisert var 67 prosent av DHT-flåtens tilgjengelige spotdager booket til en gjennomsnittlige dagrate på 37.200 dollar.