De fleste av oss bruker kunstig intelligens allerede, uten at vi tenker over det, som når telefonen minner oss på gjøremål, eller netthandelsappen foreslår hva vi trenger i butikken.
For bedrifter og offentlig virksomhet gir kunstig intelligens og maskinlæring store muligheter for ny innsikt og forenkling av prosesser
For bedrifter og offentlig virksomhet gir kunstig intelligens og maskinlæring store muligheter for ny innsikt og forenkling av prosesser. Dette ser også myndighetene, og i januar kom regjeringen med en nasjonal strategi for kunstig intelligens, hvor den anerkjenner at teknologien vil ha stor betydning for samfunnsutviklingen, forbedring av offentlige tjenester og bedrifters verdiskapning. Strategien omfatter blant annet syv etiske prinsipper for bruk av kunstig intelligens i Norge. EU har også varslet at de vil komme med et lovverk som skal regulere kunstig intelligens.
Tre samfunnsgoder med kunstig intelligens:
Vi som driver med utvikling av løsninger med kunstig intelligens må jobbe sammen med myndigheter, bransjeorganisasjoner og andre bedrifter for å sikre at vi bygger systemene på regler og verdier som gjør at folk kan ha tillit til dem
Myndighetene er tydelige på at de ønsker at slik teknologi skal brukes, men innen riktige rammer. Vi som driver med utvikling av løsninger med kunstig intelligens må jobbe sammen med myndigheter, bransjeorganisasjoner og andre bedrifter for å sikre at vi bygger systemene på regler og verdier som gjør at folk kan ha tillit til dem. Det er en forutsetning for at teknologien skal komme samfunnet til gode.
Per Haakon Lomsdalen
Adm. direktør i Salesforce Norge