<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Markedspotensial på 100.000.000.000.000 kroner

– Hydrogen er på vippepunktet, mener Bank of America.

Publisert 28. sep. 2020
Oppdatert 29. sep. 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 192 ord
Article lead
lead
HYDROGEN PÅ KJØPET: Det amerikanske energidepartementet anslår at et kjernekraftverk med 1 GW effekt vil produsere cirka 200.000 tonn hydrogengass per år som biprodukt via termokjemiske prosesser. Her fra Tihange i Belgia. Foto: Dreamstime
HYDROGEN PÅ KJØPET: Det amerikanske energidepartementet anslår at et kjernekraftverk med 1 GW effekt vil produsere cirka 200.000 tonn hydrogengass per år som biprodukt via termokjemiske prosesser. Her fra Tihange i Belgia. Foto: Dreamstime

Etter flere tiår med tyvstarter har hydrogenteknologien virkelig skutt fart den senere tiden. 

«Kombinasjonen av fallende produksjonskost, teknologiske nyvinninger og en global innstilling om bærekraftige løsninger, gjør at hydrogen er klar for å ta av», skriver Bank of America i et notat CNBC refererer til.

Meglerhuset anslår at hydrogensektoren vil generere 2.500 milliarder dollar, eller 23.700 milliarder kroner, i direkte inntekter. Det totale markedspotensialet vil nå 11.000 milliarder dollar, eller astronomiske hundre tusen milliarder kroner. 

Det høres ut som noe hentet rett ut av Donald Pocket og Onkel Skrues fantasillioner, men ifølge Bank of America er tallet reelt.

«Hydrogen kan gi oss alt vi trenger av energi, gi drivstoff til biler, varme opp husene og hjelpe med å bekjempe miljøkrisen. Vi er i nærheten av å kunne utnytte det 90 prosent av universet er bygget opp av», skriver selskapet.

Hittil har ikke teknologien fått fotfeste av flere grunner. Hydrogen er dyrt å utvinne fordi man må benytte en annen energikilde under produksjon. Det er også mindre energieffektivt enn fossile brennstoff.

Bank of America sammenligner imidlertid sektoren med smarttelefoner før 2007 og Internett før dot.com.

«Tiden er inne for å kikke på denne sektoren før den blir 'mainstream'», skriver selskapet.