<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Går til krig mot industrikjemper – krever nedleggelse

Tyske klimaaktivister har pekt seg ut bilprodusentene BMW og Daimler som verstinger og saksøkt dem. 

Publisert 21. sep. 2021
Oppdatert 21. sep. 2021
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
Article lead
+ mer
lead
KREVER FORBUD: Tyske miljøaktivister i Deutsche Umwelthilfe (DUH) krever sluttdato for produksjon av fossilbiler fra Daimler og BMW. Her fra en markering av miljøgruppen Extinction Rebellion.  Foto: Bloomberg
KREVER FORBUD: Tyske miljøaktivister i Deutsche Umwelthilfe (DUH) krever sluttdato for produksjon av fossilbiler fra Daimler og BMW. Her fra en markering av miljøgruppen Extinction Rebellion.  Foto: Bloomberg

Tyske klimaaktivister har gått til søksmål mot bilprodusentene BMW og Daimler fordi de ikke ønsker å stramme inn utslippsmålene. Søksmålet kommer fra Deutsche Umwelthilfe (DUH), en miljø- og forbrukerbeskyttelsesforening som er støttet av offentlige og private prosjekttilskudd. 

Søksmålet kommer i kjølvannet av at Tysklands øverste domstol i mai i fjor bestemte at landets klimalov ikke gjorde nok for å beskytte fremtidige generasjoner. De satte skjerpede utslippsmål for store sektorer i økonomien og økte utslippsmålet i 2030 til 65 prosent, fra tidligere 55, målt mot 1990-nivåer. Det ble også bestemt at Tyskland skulle bli karbonnøytralt innen 2045. 

Domstolen har også argumentert for at dagens generasjon må strekke seg enda lengre for å forhindre at klimakrisen blir verre. 

Disse to punktene er bakgrunnen for at aktivistene går til sak. Først og fremst mener aktivistene at, på grunn av de lovlige bestemmelsene, er selskapene direkte ansvarlige for effekten utslippene deres har på befolkningen. I tillegg må selskapene kunne bevise i retten at kuttiltakene de gjør er solide nok og faktisk kan gjennomføres. 

De samme punktene har også ført til at miljøgrupper i Nederland nylig vant en sak mot Shell for ikke å gjøre nok for å kutte utslippene. 

BMW og Daimler

Både BMW og Daimler er nå i skuddfeltet til miljøaktivistene, til tross for at begge bilprodusentene har satt mål for å kutte utslippene. 

Daimler har som mål å kun produsere helt elektriske biler innen 2030, og å tilby et elektrisk alternativ for alle modeller innen 2025. BMW vil at halvparten av alle nye biler skal være elbiler innen 2030, og at CO2-utslippene pr. kjøretøy skal kuttes med 40 prosent på samme tid. 

Målene skal, ifølge selskapene selv, være i tråd med Parisavtalen for å takle global oppvarming. 

Aktivistene mener på sin side at målene ikke tilfredsstiller kravene til den tyske domstolen og målene satt av Intergovernmental Panel for Climate Change (IPCC). DUH vil derfor at BMW og Daimler skal forplikte seg til å legge ned produksjonen av biler på fossilt drivstoff innen 2030, og at utslippene frem til 2030 ikke overstiger det de omtaler som en «rettferdig andel utslipp».

«En rettferdig andel» er en kompleks utregning som skal gi en spesifikk sum utslipp hvert enkelt selskap kan slippe ut, basert på målene OPCC setter. 

Slår tilbake

Daimler slår tilbake mot aktivistene og mener at det ikke er noe grunnlag for søksmålet.

«Vi har lenge tydeliggjort strategien vår for veien mot klimanøytralitet og målet vårt er å bli helt elektriske innen utgangen av tiåret der markedsforutsetningene tillater det», skriver produsenten i en uttalelse, ifølge Reuters. 

BMW har uttalt at deres klimamål er helt i tet i bilindustrien, og at målet er på linje med ambisjonen om å holde oppvarmingen under 1,5 grader. 

Saken er dermed i den tyske domstolens hender, som må bestemme om den skal tas videre eller ikke. Hvis den går videre vil de berørte selskapene måtte presentere bevis for å forsvare seg mot anklagene.

En dom i saken kan være mange år frem i tid, men selskapene løper en stor risiko hvis det skulle bli et rettslig nederlag, siden tiden for å få bukt med eventuelle problemer minsker hver dag frem til 2030.