<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

KLM saksøkte flypassasjerer

Seks passasjerer krevde erstatning etter forsinkelser mellom Norge og Italia, men fikk i stedet deler av flyselskapets advokatregning i fanget.

Publisert 21. feb. 2022
Oppdatert 23. feb. 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 634 ord
Article lead
lead
KANSELLERT: De seks fra Bergen skulle fly med KLM via Schiphol i Amsterdam. Men på grunn av streik i Italia ble avgangen avlyst. I stedet ble passasjerene fløyet via Danmark og Tyskland, og ankom Venezia 12 timer forsinket. Foto: Bloomberg
KANSELLERT: De seks fra Bergen skulle fly med KLM via Schiphol i Amsterdam. Men på grunn av streik i Italia ble avgangen avlyst. I stedet ble passasjerene fløyet via Danmark og Tyskland, og ankom Venezia 12 timer forsinket. Foto: Bloomberg

26. juli 2019 skulle seks passasjerer fly fra Bergen med KLM via Amsterdam til Venezia i Italia.

Men på avreisedagen ble flygningen mellom Amsterdam og Venezia kansellert. Årsaken var en streik blant ansatte i flyselskapet Alitalia og ved en rekke italienske flyplasser.

Arbeidskonflikten førte til redusert kapasitet ved lufthavnene i Venezia, Milano, Bologna og Verona, noe som rammet KLM. Under halvparten av de planlagte flygningene ved de fire flyplassene ble gjennomført den dagen.

Fant ny reiserute

Tross kansellering, kastet KLM seg rundt for å finne en alternativ rute for de seks som skulle reise fra Bergen.

På ettermiddagen fikk de skyss med en SAS-maskin fra Bergen til København. Derfra ble de fløyet videre med Lufthansa til Frankfurt. En annen flymaskin fra samme selskap fikk så gruppen videre fra Tyskland til Venezia.

Men i stedet for å ankomme 10.45 om formiddagen, var de ikke fremme i Italia før klokken 22.50 om kvelden. Det var 12 timer etter den opprinnelige planen.

Dette fant ikke de reisende seg i, og krevde kompensasjon med grunnlag i en EU-forordning. Kravet var 250 euro for hver, totalt 1.500 euro for alle.

REISEMÅLET: De seks passasjerene fra Bergen skulle til Venezia i Italia, men ble 12 timer forsinket. Det krevde de kompensasjon for, men fikk ikke medhold i retten. Foto: Dreamstime

KLM sa nei

Det nederlandske flyselskapet bestred grunnlaget for kravet, og viste til at KLM var blitt rammet av en streik hos en tredjepart. Det var et forhold utenfor deres kontroll.

Ombookingen som ble foretatt via Danmark og Tyskland, var det eneste handlingsalternativet, hevdet KLM.

Men siden flyselskapet hadde vært vel sene med å svare på søknaden om erstatning fra passasjerene, tilbød KLM de seks, som et plaster på såret for den forsinkede saksbehandlingen, et tilbud med et minnelig oppgjør.

Medhold i forliksrådet

Passasjerene avviste KLMs tilbud, og klagde disputten om de 1.500 euroene inn for forliksrådet i Oslo. Der fikk passasjerene medhold. 

KLM ble pålagt å betale ut pengebeløpet på 1.500 euro. Flyselskapet måtte også dekke nesten 8.000 kroner som passasjerene hadde pådratt seg i saksomkostninger gjennom klageprosessen.

Flyselskapet kunne ha betalt og lagt hele saken bak seg, men mente forliksrådet hadde konkludert feil.

For å få endret en avgjørelse i forliksrådene i Norge, må den som tror man kan oppnå et annet utfall, bringe saken inn for domstolene. Dermed ble flypassasjerene saksøkt av KLM.

Ny vending i retten

Nå har dommerfullmektig Christian Nicolai Skjold i Oslo tingrett satt seg nøye inn i saken og regelverket, og kommet til at KLM hadde rett hele veien og passasjerene feil.

I tingretten krevde ikke de seks bare sine 250 euro hver, men også saksomkostninger fastsatt etter rettens skjønn, oppjustert til 50.000 kroner. De ba også om forsinkelsesrenter tilbake til sommeren 2019.

I retten stilte en fullmektig fra advokatfirmaet Gram, Hambro & Garman. Vedkommende har tidligere vært juridisk saksbehandler hos Indem Advokatfirma. Det firmaet ansees som et av Norges fremste til å håndtere erstatningssaker etter flyforsinkelser, og bistår blant annet selskapet AirHelps kunder.

Men tross kompetansen, fikk ikke passasjerene medhold.

VANT SAKEN: Advokat Aage Krogh representerte KLM. Han er ledende partner i advokatfirmaet IUNO. Foto: IUNO

Kan ikke klandres

KLM stilte med ledende partner Aage Krogh i advokatfirmaet IUNO, som har kontorer i Norge og Danmark. Han er spesialist på internasjonal transportlovgivning og representerer flere kjente flyselskaper.

Retten mener at KLM ikke kan holdes erstatningsansvarlig for en streik hos en tredjepart. 

Omrutingen til Venezia via Danmark og Tyskland, er etter rettens syn det beste tiltaket flyselskapet hadde til rådighet, ut fra omstendighetene.

Dommen viser til tidligere avgjørelser i Transportklagenemnden, som igjen bygger på EU-forordningen om passasjerrettigheter ved forsinkelser og kanselleringer.

Fikk KLMs regning

KLMs advokat levert en sakskostnadsoppgave på 142.000 kroner til retten. Det beløpet sier retten er for høyt i forhold til sakskostnader knyttet til småprosesskrav.

Retten landet på at de seks må dekke inntil 20 prosent av tvistesummen for forliksrådet og 3.000 kroner for tingretten. Sluttsummen ble dermed 7.892 kroner.

I tillegg til at passasjerene må dekke sine egne saksomkostninger. Avgjørelsen kan ankes til lagmannsretten.