<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tidenes Dreamliner-ordre

United Airlines har bestilt 100 fly – med opsjon på 100 til – i den største Dreamliner-ordren Boeing har mottatt noensinne. 

Publisert 13. des. 2022 kl. 14.25
Oppdatert 13. des. 2022 klokken 15.15
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 428 ord
UNITED-ORDRE: På 100 fly – og opsjon på 100 til – er tidenes største for 787 Dreamliner. Foto: NTB

Boeing har fått en bestilling fra United Airlines på 100 fly av modellen 787 Dreamliner, går det frem av en pressemelding. I tillegg følger en opsjon på kjøp av ytterligere 100 fly av samme modell. 

Dette er ifølge den amerikanske flyprodusenten den største Dreamliner-ordren noensinne.

530 fly i bestilling

United har samtidig bestilt 100 fly av modellen Boeing 737 Max, hvorav 44 er utøvelse av opsjoner og 56 er nybestillinger. Det amerikanske flyselskapet har nå over 530 fly inne til bestilling hos Boeing, inklusive mer enn 430 av modellen 737 MAX.

De 200 bestilte flyene har en listepris på rundt 43 milliarder dollar, og ordren er et stort løft for Boeing som har stått i motvind med begge modellene – både politisk og produksjonsrelatert.

– Med denne investeringen vil vi akselerere vår flåtemodernisering og globale vekststrategi, sier selveste Stan Deal, direktør for Boeings Commercial Airplanes-divisjon, i en kommentar. 

– Vi tjener mer penger

På pressekonferansen der ordren ble presentert opplyste United-sjef Scott Kirby om at den tidligere annonserte ordren på 45 Airbus A350-fly vil bli utsatt til «tidligst 2030.» Som en nøkkelfaktor for at selskapet landet på Boeing fremfor Airbus trekker han frem 787-flåten United har i dag.

I VEKST: United Airlines, ledet av Scott Kirby. Foto: Bloomberg

– Når vi prøver å ansette 2.500 piloter i året og få selskapet til å vokse, bremser introduksjonen av en ny flytype prosessen dramatisk ned, sa han ifølge Reuters.

United venter å ta levering av 787-ene i årene 2024-2032 og kan velge mellom 787-8, 9- og 10-modellene. 787-ene kjøpes inn for å erstatte hele 767-flåten innen 2030 og noen 777-er.

– Ordren vil tillate oss å erstatte eldre fly med nye, mer fuel-effektive modeller med flere premium-seter, og som også frakter mer cargo og flyr raskere. Vi tjener mer penger, sa kommersiell direktør Andrew Nocella.

Kutter CO2-utslipp

United har et investeringsbudsjett på 9 milliarder for 2023 og 11 milliarder dollar for 2024, hvorav det meste brukes på nye fly.

787 Dreamliner-flyene reduserer drivstofforbruket med 25 prosent i forhold til dem som erstattes, avhengig av konfigurasjonen. 737 MAX-flyene reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippene med 20 prosent.

United Airlines-ordren kommer etter at reiselysten – og kanskje særlig for langdistanse – har skutt fart i kjølvannet av coronapandemien. Den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA anslo i en månedsrapport forrige uke at den globale flyindustrien vil bli lønnsom igjen i 2023

Boeing stiger 2 prosent i tirsdagens førhandel på Wall Street, mens United Airlines letter nesten 3 prosent.