<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
AnnonseVidere til FinansavisenLukk

Stjernetrøbbel for Mercedes

Kundene raser, tilliten og markedsandelen ramler. Hva er det Mercedes gjør galt?

Publisert 7. apr. 2005
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead

Mercedes Benz har et stort kvalitetsproblem, leser vi i dagens DN. Problemet bekreftes av landets taxinæring, hvor flere sjåfører uttrykker sterk misnøye over kvalitetsutviklingen de siste årene. Resultatet er kunder som raser , markedsandeler som faller og tillit som svikter. I personbilmarkedet har Mercedes-andelen falt fra 3,8 prosent ved utgangen av 2001 til 2,8 prosent hittil i år, ifølge avisen.- Kvaliteten har gått jevnt nedover. Den blir gradvis verre, verre og verre, sier en drosjesjåfør med mange års kjennskap til merket ifølge avisen. Han får støtte en sin kollega. På E-klassen, en velkjent traver nettopp i denne næringen, er rust et stort problem, både i dører og andre steder. Dessuten sliter første generasjon M-klasse med store kvalitetsproblemer, det gjør også Vito-klassen. Og der hvor Mercedes sliter med kvaliteten, får japanerne skryt for sine produkter.- Det er ikke noe rart. Når japanerne lager elektronikk, jobber de nøyaktig og bruker hårnett. Det gjør jo ikke de øldrikkende romenerne som lager Mercedes i Tyskland, sier en sjårfør til avisen.NRK hadde i går et innslag på "Forbrukerinspektørene" om en misfornøyd Mercedes-kunde fra Tønsberg. Etter mye frem og tilbake har bilen hans, en E200 CDI stasjonsvogn, blitt sendt til Teknologisk institutt for nærmere analyse. Analysene av de merkelige rustsdannelsene på bilens tak er imidlertid ennå ikke klare, ifølge kanalen. Senest i forrige uke kom beskjeden om at Mercedes tilbakekaller 1,3 millioner biler for utbedringer.

Motor

Informasjon om bruk av AI