<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
AnnonseVidere til FinansavisenLukk

Sikrere bil betyr dyrere bil

KNA langer ut mot bakstreverske norske bilavgifter.

Publisert 30. juni 2013
Oppdatert 17. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead
Alle generasjoner av Volkswagen Golf fra 1974 til 2013. Volkswagen / Volkswagen
Alle generasjoner av Volkswagen Golf fra 1974 til 2013. Volkswagen / Volkswagen

Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) mener at det norske avgiftssystemtet er utdatert.Moderne sikkerhetssystemer gjør nemlig bilene tyngre, og med det også dyrere i det norske avgiftssystemet.- Nytt sikkerhetsutstyr spiller en stor rolle for trafikksikkerheten, og da er det uforståelig at norske myndigheter konsekvent bruker bilens sikkerhetssystemer som «melkeku», sier generalsekretær i KNA, Jan Johansen, i en pressemelding.Ny vs. gammelForå illustrere forskjellen på nye og gamle biler har KNA sammenliknet sikkerhetsutstyret på en Volkswagen Golf fra 1981 og en fra 2013.Førstnevnte har hodestøtter foran, trepunkts-sikkerhetsbelter foran, sikkerhetsrattstamme, polstret dashbord, skivebremser foran og bremsekraftforsterker som standard sikkerhetsutstyr.2013-modellen har derimot også blokkeringsfrie bremser, antispinnregulering, antiskrens med bremseassistent, elektronisk differensialbrems, tretthetsvarsling, multikollisjonsbrems, pre-crash kollisjonsbeskyttelse, ventilerte skivebremser foran og skivebremser bak.Også kollisjonsputer og sidekollisjonsputer for fører og sidepassasjer, hodekollisjonsputer foran og bak, knekollisjonspute på førersiden, deaktiverbar kollisjonspute på passasjersiden, whiplash-optimerte hodestøtter foran, tre 3-punktsseler bak, 3 hodestøtter bak, isofix barneseteinnfesting for to barneseter bak og et tredje høytsittende LED-bremselys er standard.Vekten har samtidig økte fra 780 til 1172 kilo, noe som betyr at den nye bilen får 45.031 kroner i vektavgift, mens den om den veide 780 kilo ville ha fått 29.320 kroner i vektavgift.- Sikker bil er ikke luksus, og kjøpsavgiften bør derfor endres for å premiere kjøp av trafikksikker bil. Slik vil vi raskere få en tryggere bilpark. I tillegg har generelt høye kjøpsavgifter gitt Norge en gammel, forurensende og lite trafikksikker bilpark. KNA vil derfor sterkt anbefale generelt lavere kjøpsavgifter for å sikre en nyere, mer miljøvennlig og ikke minst sikrere bilpark, avslutter Jan Johansen.

Motor

Informasjon om bruk av AI