Sikrere bil betyr dyrere bil
KNA langer ut mot bakstreverske norske bilavgifter.

Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) mener at det norske avgiftssystemtet er utdatert.Moderne sikkerhetssystemer gjør nemlig bilene tyngre, og med det også dyrere i det norske avgiftssystemet.- Nytt sikkerhetsutstyr spiller en stor rolle for trafikksikkerheten, og da er det uforståelig at norske myndigheter konsekvent bruker bilens sikkerhetssystemer som «melkeku», sier generalsekretær i KNA, Jan Johansen, i en pressemelding.Ny vs. gammelForå illustrere forskjellen på nye og gamle biler har KNA sammenliknet sikkerhetsutstyret på en Volkswagen Golf fra 1981 og en fra 2013.Førstnevnte har hodestøtter foran, trepunkts-sikkerhetsbelter foran, sikkerhetsrattstamme, polstret dashbord, skivebremser foran og bremsekraftforsterker som standard sikkerhetsutstyr.2013-modellen har derimot også blokkeringsfrie bremser, antispinnregulering, antiskrens med bremseassistent, elektronisk differensialbrems, tretthetsvarsling, multikollisjonsbrems, pre-crash kollisjonsbeskyttelse, ventilerte skivebremser foran og skivebremser bak.Også kollisjonsputer og sidekollisjonsputer for fører og sidepassasjer, hodekollisjonsputer foran og bak, knekollisjonspute på førersiden, deaktiverbar kollisjonspute på passasjersiden, whiplash-optimerte hodestøtter foran, tre 3-punktsseler bak, 3 hodestøtter bak, isofix barneseteinnfesting for to barneseter bak og et tredje høytsittende LED-bremselys er standard.Vekten har samtidig økte fra 780 til 1172 kilo, noe som betyr at den nye bilen får 45.031 kroner i vektavgift, mens den om den veide 780 kilo ville ha fått 29.320 kroner i vektavgift.- Sikker bil er ikke luksus, og kjøpsavgiften bør derfor endres for å premiere kjøp av trafikksikker bil. Slik vil vi raskere få en tryggere bilpark. I tillegg har generelt høye kjøpsavgifter gitt Norge en gammel, forurensende og lite trafikksikker bilpark. KNA vil derfor sterkt anbefale generelt lavere kjøpsavgifter for å sikre en nyere, mer miljøvennlig og ikke minst sikrere bilpark, avslutter Jan Johansen.