<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
AnnonseVidere til FinansavisenLukk

Styr frontlyktene med blikket

Ingeniørene hos Opel jobber allerede med morgendagens lysteknologi.

Publisert 16. mars 2015
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead

Hovedlys som styres direkte av førerens øyne? Det høres ut som science fiction, men det er langt nærmere virkeligheten enn du skulle tro. Ingeniørene hos Opel jobber allerede med morgendagens lysteknologi, der øynenes bevegelse registreres og utnyttes til å styre bilens lys.Ledende på lysteknologiOpel har lenge hatt en ledende posisjon innenfor lysteknologi, og har fått god omtale, mange priser og svært fornøyde kunder gjennom sin AFL+ bi-xenon-teknologi med 10 ulike lysfunksjoner – lys som er tilgjengelig på de fleste av Opels modeller. Neste steg er LED matrix-lys som snart settes i produksjon.– Vi har jobbet i to år med dette prosjektet der retning og intensitet på lyset blir styrt etter hvor føreren retter blikket. Jo mer vi forstår av denne teknologien, jo mer intensivt har vi jobbet videre, sier Ingolf Schneider, sjef for lysteknologi hos Opel, i en melding.Utviklingsprosjektet pågår i nært samarbeid med Opels tekniske utviklingssenter og det tekniske universitetet i Darmstadt.Målet har vært å utvikle et enkelt system som kan brukes i en masseprodusert bil. I motsetning til avanserte systemer for registrering av øyebevegelser, som krever mellom fem og ti kameraer, startet man ved å bruke et enkelt webkamera. Med dette rettet mot førerens hode, kunne det skanne viktige områder som nese og øyne, for å registrere bevegelse og dermed også førerens synslinje.Systemet oversatte deretter denne informasjonen og aktiverte små elektromotorer, som raskt endret retning på frontlyktene. Problemet var at kalkulering av data tok for lang tid, og kameraet ikke var raskt nok til å registrere alt som skjedde ute i trafikken.Rask reaksjon og smart forsinkelseDet var i forbindelse med optimalisering av kameraet at gjennombruddet kom. Det nye kameraet er nå utstyrt med infrarøde sensorer og fotodioder som sammen sørger for å skanne førerens øyne mer enn 50 ganger per sekund under kjøring i mørke eller regn. Kombinert med langt raskere styring av hovedlysene, reagerer de nå både vertikalt og horisontalt.Et praktisk problem gjensto likevel: I praksis vil førerens øyne naturlig bevege seg fra ett fokuspunkt til et annet. Så om lysene skulle følge øyebevegelsene helt presist, ville det få lyktene til å virre rundt, noe som ville være svært forstyrrende både for føreren og andre på veien.– For å unngå dette problemet har vi utviklet en sofistikert forsinkelsesalgoritme, som sørger for en langt mykere bevegelse for lyskjeglen. En annen fordel med den nye registreringsmetoden, er at den ikke må kalibreres for hver enkelt fører. Dette systemet fungerer perfekt uansett hvem som sitter bak rattet. Selv om føreren skulle bli forstyrret og se i en annen retning, vil alltid lyskjeglen peke i bilens retning.Tilgjengelig med AFL+ i dagSelv om Opel jobber med fremtidens lyssystemer, er Opel allerede i dag avansert teknologi for optimalt syn under mørkekjøring. AFL+ er tilgjengelig på Mokka, Zafira Tourer, Astra og hele Insignia-familien.I kombinasjon med Opel-Eye frontkamera, har AFL+ opp til 10 ulike lysfunksjoner der xenonlyset tilpasser seg ulike situasjoner.AFL+ tilpasser lyskjeglen etter værforhold eller hva slags veier du kjører på. Intensiteten og retningen på lyskjeglen styres av bilens hastighet og rattets bevegelser. I tillegg styrer Opel Eye også dimming av lyset når du møter eller tar igjen andre biler.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lyst som om dagen – LED matrix

  I tillegg til den utprøvde teknologien i AFL+ og arbeidet med å utvikle lys som styres av øynene, jobber ingeniørene hos Opels internasjonale utviklingssenter også med den siste testingen av neste generasjon lyssystem; LED matrix-lys.På samme måte som AFL+ er LED matrix et lyssystem som hindrer blending av andre bilister, og som automatisk tilpasser seg forskjellige trafikksituasjoner. Tilpasningsevnen og nøyaktigheten er imidertid tatt ett skritt lenger.Når systemet oppdager lys fra møtende trafikk, vil enkelte soner med LED-dioder slås av eller dimmes individuelt avhengig av situasjonen, mens resten av veien fortsatt er opplyst. Det hele skjer automatisk og føreren kan konsentrere seg om kjøringen. Opel vil introdusere LED matrix-lys i løpet av de neste 18 månedene.
Motor

Informasjon om bruk av AI