Styr frontlyktene med blikket
Ingeniørene hos Opel jobber allerede med morgendagens lysteknologi.

Hovedlys som styres direkte av førerens øyne? Det høres ut som science fiction, men det er langt nærmere virkeligheten enn du skulle tro. Ingeniørene hos Opel jobber allerede med morgendagens lysteknologi, der øynenes bevegelse registreres og utnyttes til å styre bilens lys.Ledende på lysteknologiOpel har lenge hatt en ledende posisjon innenfor lysteknologi, og har fått god omtale, mange priser og svært fornøyde kunder gjennom sin AFL+ bi-xenon-teknologi med 10 ulike lysfunksjoner – lys som er tilgjengelig på de fleste av Opels modeller. Neste steg er LED matrix-lys som snart settes i produksjon.– Vi har jobbet i to år med dette prosjektet der retning og intensitet på lyset blir styrt etter hvor føreren retter blikket. Jo mer vi forstår av denne teknologien, jo mer intensivt har vi jobbet videre, sier Ingolf Schneider, sjef for lysteknologi hos Opel, i en melding.Utviklingsprosjektet pågår i nært samarbeid med Opels tekniske utviklingssenter og det tekniske universitetet i Darmstadt.Målet har vært å utvikle et enkelt system som kan brukes i en masseprodusert bil. I motsetning til avanserte systemer for registrering av øyebevegelser, som krever mellom fem og ti kameraer, startet man ved å bruke et enkelt webkamera. Med dette rettet mot førerens hode, kunne det skanne viktige områder som nese og øyne, for å registrere bevegelse og dermed også førerens synslinje.Systemet oversatte deretter denne informasjonen og aktiverte små elektromotorer, som raskt endret retning på frontlyktene. Problemet var at kalkulering av data tok for lang tid, og kameraet ikke var raskt nok til å registrere alt som skjedde ute i trafikken.Rask reaksjon og smart forsinkelseDet var i forbindelse med optimalisering av kameraet at gjennombruddet kom. Det nye kameraet er nå utstyrt med infrarøde sensorer og fotodioder som sammen sørger for å skanne førerens øyne mer enn 50 ganger per sekund under kjøring i mørke eller regn. Kombinert med langt raskere styring av hovedlysene, reagerer de nå både vertikalt og horisontalt.Et praktisk problem gjensto likevel: I praksis vil førerens øyne naturlig bevege seg fra ett fokuspunkt til et annet. Så om lysene skulle følge øyebevegelsene helt presist, ville det få lyktene til å virre rundt, noe som ville være svært forstyrrende både for føreren og andre på veien.– For å unngå dette problemet har vi utviklet en sofistikert forsinkelsesalgoritme, som sørger for en langt mykere bevegelse for lyskjeglen. En annen fordel med den nye registreringsmetoden, er at den ikke må kalibreres for hver enkelt fører. Dette systemet fungerer perfekt uansett hvem som sitter bak rattet. Selv om føreren skulle bli forstyrret og se i en annen retning, vil alltid lyskjeglen peke i bilens retning.Tilgjengelig med AFL+ i dagSelv om Opel jobber med fremtidens lyssystemer, er Opel allerede i dag avansert teknologi for optimalt syn under mørkekjøring. AFL+ er tilgjengelig på Mokka, Zafira Tourer, Astra og hele Insignia-familien.I kombinasjon med Opel-Eye frontkamera, har AFL+ opp til 10 ulike lysfunksjoner der xenonlyset tilpasser seg ulike situasjoner.AFL+ tilpasser lyskjeglen etter værforhold eller hva slags veier du kjører på. Intensiteten og retningen på lyskjeglen styres av bilens hastighet og rattets bevegelser. I tillegg styrer Opel Eye også dimming av lyset når du møter eller tar igjen andre biler.(Artikkelen fortsetter under bildet)