Det har kanskje blitt nevnt til det kjedsommelige, men bortfallet av effektavgiften har gitt en vanvittig boost til salget av biler med store motorer i Norge. Det gjelder så i aller høyeste grad også for BMW, og spesielt deres M-utgaver.Marius Tegneby, pressesjef i BMW Norge kan fortelle at de sikter mot å selge mellom 150 og 200 BMW M og M-performance-biler i år.- Disse bilene har fått en Renaissance etter bortfallet av effektavgiften, sier han til Hegnar.no.En av bilene dette gjelder er BMW M3. Bare navnet lokker frem et litt fårete glis hos både bilentusiaster og andre med biinteresse som ikke engang trenger å være over snittet.
Stikkordet er karbon.Egentlig er det ikke vits å bruke masse tid på å beskrive det heftige utseendet. Oppmerksomheten bilen tiltrekker seg, taler for seg selv.Det går en bitteliten stund…Aktiverer man imidlertid M2-knappen på rattet, er bilen klar for fart.Les også: En kjøremaskin som lyser opp en kald høstdagLes også: BMW avduker spydspissen: Historiens raskeste M5
Det fårete gliset var selvsagt også på plass hos Hegnar.nos heldige journalist som nylig hadde en uke med en splitter ny M3 Competition Pack.Competition Pack betyr at effekten fra motoren er økt med 19 hester til 450 hestekrefter. Videre innebærer det en modifisert DSC, aktiv M differensial, modifiserte M-seter som er enda lettere og sist, men ikke minst, et M Performance eksossystem. Det kommer vi tilbake til.I sin Imola-røde drakt og med M Performance karbonopptikk, er bilen absolutt alt annet enn anonym. Både visuelt, lydmessig og når det gjelder oppførsel, passer den på at alt og alle i nærheten skal vite hvem som er tilstede.Det er ikke utseendet som teller, sies det. La oss likevel ta for oss utseendet først.Det er karbon så langt øyet kan se. Frontspoiler, tak, ja selv de mange (fire) eksospottene er kledd i karbon. Bremsekalippere i gull gjør også sitt til å forsterke inntrykket av at denne bilen er helt rå, samt den magnetiske effekten den har. Da jeg satte fra meg bilen der jeg bor på Majorstua og «casually» lot som det var dagligdags for meg å kjøre en sånn bil, passerte det en fyr som utbrøt: «Nice bil!»Utover i testperioden var det flere som uttrykket sin beundring over bilen – superlativene formelig haglet.- Fin bil, hvor mye skal du ha for den? - Lekker bil! - Nice, bil! - Fin bil.Den beste opplevelsen var et indirekte kompliment som kom da jeg kjørte nedover Sognsveien. Imot meg kommer en Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (med manuell gir bruker den 0,4 sek lenger tid på 0-100 enn M3en). Jeg kunne ikke unngå å legge merke til eierens ansiktsuttrykk. Det var et meget anerkjennende blikk, for å si det pent. Virkelig priceless.Det vil si, testbilen har en prislapp på 1,4 millioner kroner, så helt priceless var det ikke, men jeg hadde definitivt betalt mye for å se det ansiktsuttrykket igjen. Én ting kan imidlertid være litt irriterende. Bilen er som nevnt en magnet. Den drar først og fremst blikkene til menn. Om damer lar seg tiltrekke var vanskelig å si i løpet av den korte testperioden, og den er garantert en såkalt UP-magnet. Den gjør også sitt til å vekke konkurranseinstinktet til folk.Med sine 450 hestekrefter er den rimelig overlegen de fleste andre biler på norske veier, men når storebror kommer kjørende, er det alltid noen lillebrødre som skal yppe seg.Bare i løpet av den ukes-lange testperioden opplevde vi flere tilfeller av biler med semistore motorer som skulle henge seg på.Innvendig er heller ikke noe overlatt til tilfeldighetene. For det første, når man setter seg ned i de modifiserte M-setene, kjenner man at noe er i gjerde. De sitter som stupt rundt kroppen og gir god støtte.Man sitter som i en cockpit uten at det på noen måte gjør at det går utover plass og komfort. Totalinntrykket er solid!Det må også nevnes at det er to fine bakseter som gjør at man helt fint kan ta med en liten familie på tur. I tillegg har den et fint og praktisk nok bagasjerom. Men husk på; Bilen er stiv som en pinne. Settes bilen i comfort-mode, blir det riktignok en god del mer behagelig å kjøre, både for sjåfør og passasjerer, men den er fortsatt stiv. Vi må riktignok innrømme at denne modusen ikke var helt i fokus da vi kjørte bilen, men vi kan bekrefte at det ble testet. Da skrur ESPen seg av og man hører et drønn da klaffene i eksosen åpner seg. ESPen kan selvfølgelig aktiveres igjen dersom det er ønskelig med litt bedre kontroll. Som nevnt innledningsvis er bilen utstyrt med et racing eksosanlegg i titan. Det bidrar til å forsterke den allerede puls-økende lyden. Lydbildet er faktisk helt vilt!Å gi gass i tunneler byr på en fantastisk lydopplevelse, både for sjåfør og andre som skulle befinne seg i nærheten samtidig. Det er nærliggende å tro at publikummet som bivånet duoen Eira Sjaastad Huse og Olga Jørgensen fremføre svisker fra Mozart og Grieg i Operaen 28.juli, tok seg tid til en liten ekstra applaus da vi presset pedalen til metallet i tunnelen et steinkast unna.0-100 går unna på 4,0 sekunder og bilen er en maskin på veien. På tørre, svingete småveier i storbyens utkant føler den seg veldig hjemme. De slukes med den største selvfølgelighet. Bilen lystrer, og det er enkelt sagt "bare å gønne på". Den 7-trinns DKG-automatkassen fungerer ypperlig, men å gire selv med padsene på rattet gjør opplevelsen enda råere. (Artikkelen fortsetter under bildene.)Prisen på M3 starter som nevnt på under én million kroner, mens for testbilen - med Competition Pack og alt det tilhørende ekstrautstyret - må man ut med rundt 400.000 kroner mer. Det er mye penger, men dersom det er M3 man vil ha, og man sammenligner med 2015-modellen - som hadde mindre fart og mindre utstyr, og som faktisk kostet rundt 50.000 kroner mer - da er det jo ikke så aller verst. Bilen kan brukes av både enslige, så vel som familier, og med på kjøpet får du et tonn med kjøreglede. I tillegg får du også muligheten til å gjøre en og annen Porsche-eier stiv i blikket.