Takstmennene ble før fjoråret sendt på kurs for å bli bedre til å skrive rapporter.- Prosjektet har vært fullstendig mislykket, sier Merete Bernau i Protector Forsikring til Dagens Næringsliv.Selskapet fikk i fjor nesten 4.000 klager fra misfornøyde boligkjøpere.- Mange av klagene kunne vært unngått hvis takstmennene hadde skrevet riktige boligsalgsrapporter, sier Bernau.Hun viser til et eksempel der et bad fra 1986 ble beskrevet som «av nyere dato» i en takst. Både selger og kunde følte seg lurt av takstmannen.- Hadde takstmannen gjort en ordentlig jobb, kunne dette vært unngått, sier Bernau.Utdanningsprosjektet ble satt i gang i samarbeid med Norges Takseringsforbund og takseringsingeniørene i NITO-takst.- Til tross for den omfattende prosessen var effekten lik null. Vi vurderte 700 boligsalgsrapporter og fant feil i nær 80 prosent. Det var den samme feilprosenten som vi målte før prosjektet begynte, sier Bernau. (©NTB)