<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kina-etterspørselen kollapser

Vareleveransene fra Kina til USA vil bremse kraftig i januar.

Publisert 5. des. 2022
Oppdatert 5. des. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 200 ord
Article lead
lead
FALLENDE KJEMPER: Containerskipene unnlater stadig oftere å forlate havn med frakt- Såkalte blanke seilinger er i kraftig øking etter at fraktmarkedet mellom Kina og USA er i ferd med å kollapse. FOTO: Dreamstime.com
FALLENDE KJEMPER: Containerskipene unnlater stadig oftere å forlate havn med frakt- Såkalte blanke seilinger er i kraftig øking etter at fraktmarkedet mellom Kina og USA er i ferd med å kollapse. FOTO: Dreamstime.com

Amerikanske innkjøp fra Kina har sunket med 40 prosent, ifølge CNBC. Dette som følge av fall i bestillinger og en forventning om at kinesiske fabrikker vil stenge to uker tidligere enn normalt i forbindelse med egen nyttårsfeiring. Kinesisk nyttårsaften faller i år på 21. januar 2023 og sju dager etter nyttårsaften er regnet som nasjonale feriedager.

For å møte den fallende etterspørselen har fraktselskaper kansellert en rekke planlagte seilinger.

Kollaps

– Fallet i fraktratene i Asia, som skyldes en kollaps i etterspørselen, får selskapene til å kansellere sine planlagte fraktseilinger oftere enn før, sier Joe Monaghan i Worldwide Logistics Group til CNBC.

Under pandemien satte fraktbransjen stadig rekorder, men etter årets sommer har tonnasjen fra Kina til USA falt som en stein. Mellom august og november falt containerfrakten med 21 prosent. Dette har fått det asiatiske shipping-konglomeratet HLS til å sende varsel til sine kunder og speditører.

– Det ser ut til å komme veldig dårlige tider for shippingbransjen. Vi har en kombinasjon av fallende etterspørsel og overkapasitet, står det i varselet.

HLS spår et videre fall på 2,5 prosent i container-volum og rundt 6 prosent kapasitetsfall i 2023. Dette vil føre til videre fall i fraktratene, melder HLS.