<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
Luksus til en pris: Svenske Golden Concepts har lansert verdens dyreste case til Apple Watch.  Foto: Golden Concepts

Verdens dyreste

... case til Apple Watch. Og den koster 20 ganger mer enn selve smartklokken. 

Category iconReise og fritid
    Publisert 30. sep.
    Lesetid: 2 minutter

    Her er et triks til neste gang din bedrift skal lansere et produkt. Hvorfor ikke bare satse på pris og kalle det verdens dyreste? 

    Det er noe slikt Golden Concepts har gjort, som virkelig satser på den øverste luksushyllen. De siste årene har de jevnlig lansert en case til Apple Watch og brandet den som “verdens dyreste”. 

    For å slenge inn en referanse til klokkeverdenen er det litt som strategien til hyperluksusmerket Jacob & Co. Der andre kanskje putter prisen på en meget kostbar klokke til slutt, eller til og med søker å skjule med “price upon request”, er Jacob & Co langt fra sjenerte, og søker heller å vinne oppmerksomhet og salg ved å putte prislappen først. Som da de lanserte klokken “Billionaire Timeless Treasure” i fjor, til 20 millioner dollar, omtalt ved følgende ordlag: “en av de dyreste klokkene som noen gang er laget”. 

    Foto: Golden Concepts

    Svenske Golden Concept har på sin side spesialisert seg på svært luksuriøse accessories til teknologiprodukter som mobiltelefoner, hodetelefoner og nettopp smartklokker. Samt klær. I fjor slapp de eksempelvis en kolleksjon under navnet “Billionaire’s gadgets” til 250.000 dollar, bestående av svært modifiserte utgaver av iPhone, AirPod Max og Apple Watch. Fulle av platina, med tusenvis av diamanter. 

    Diamantbesatt

    Tilbake til årets utgave av verdens dyreste Apple Watch case. Forrige utgave kostet 15.000 dollar, mens den nyeste generasjonen spesielt laget for den nye toppmodellen Ultra 2, er priset til 20.000 dollar. Det tilsvarer 210.000 norske kroner.

    Produktet gir smartklokken en look som kan minne litt om tonneau-formede design fra klokkemerker som Richard Mille og Hublot. 

    For å forsvare prisen er casen – som for alle praktiske formål kapsler inn smartklokken – dandert med mange skinnende diamanter. Hele 1.068 små diamanter av VVC-kvalitet, totalt 5,6 karat. Hver og en av disse er satt for hånd, arbeidet tar eksperter 46 timer. Selve “urkassen” er i stål. 

    Konseptet med å sette diamanter over store deler av et accessoar (aller helst alle flater) som dette, omtales ofte som “iced out”. 

    Diamanter overalt: Også foldespennen er godt dekorert. Foto: Golden Concepts

    Prisen inkluderer for øvrig ikke en Apple Watch, om du skulle lure. Men det medfølger en gummirem og foldespenne (med diamanter). Casen skal også passe eldre utgaver av smartklokken. 

    Angående prisen igjen. Til sammenligning koster Racing Sport Diamond Ultra, som casen heter, 30.000 kroner mer enn en Rolex Daytona (uten diamanter, vel å merke). Og da kunne du i tillegg kjøpt nesten tre eksemplarer av Apples Watch Ultra 2, som starter på 11.000 kroner pr. stk. 

    Golden Concepts har begrenset opplaget av verdens dyreste Apple Watch-case til 10 eksemplarer.