Norwegian hadde 2,3 millioner passasjerer i september, mens Widerøe hadde 356.000 passasjerer, viste tall sluppet fredag morgen. Totalt fløy altså over 2,6 millioner passasjerer med Norwegian-gruppen gjennom måneden.
Kapasiteten (ASK) for Norwegian (eksklusive Widerøe) var 3.541 millioner setekilometer, opp 10 prosent fra september i fjor, mens den faktiske passasjertrafikken (RPK) steg 12 prosent til 3.017 millioner setekilometer steg 12 prosent. Kabinfaktoren la dermed på seg 1,2 prosentpoeng til 85,2 prosent.
– En positiv rapport
I gjennomsnitt 86 fly var i drift gjennom måneden. Samlet yield (inntekt pr. setekilometer) endte på 0,89 kroner i september, opp 3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
«Vi vurderer dette som en positiv rapport for Norwegian, inklusive yield og kabinfaktor over forventning, og positive kommentarer om oktober-utsiktene. Vi forventer at 2024-konsensus for justert EBITDA høynes med 2 prosent, og mener en positiv aksjekursreaksjon er berettiget», skriver DNB Markets-analytiker Ole Martin Westgaard i en oppdatering.
Markedet ser ikke ut til å dele denne oppfatningen, og sender aksjen ned nesten 9 prosent på Oslo Børs fredag formiddag.
Westgaard hadde sett for seg en yield på 0,87 kroner og en kabinfaktor på 83,8 prosent. Han estimerer nå justert EBITDA-resultat for september til 727 millioner – mot 614 millioner kroner i forkant av rapporten. Videre ser 25 millioner kroner i høyere inntekter for Widerøe.
Boeing-streik bekymrer
Konsernsjef Geir Karlsen er på sin side fornøyd med å se at kabinfaktoren har økt gjennom hele sommeren og inn i høstsesongen, samtidig som kapasiteten øker.
– Salget av flybilletter i høstferien er godt, og vi ser frem til en travel oktober måned. (...) Samtidig tar vi aktive kostnadsgrep for å ligge i forkant av forventede utfordringer, sier han i en kommentar.
Videre bekymrer Karlsen seg for den pågående Boeing-streiken, som nå er inne i sin fjerde uke. Over 30.000 teknikere og mekanikere er tatt ut i streiken, og dette påvirker Norwegians produksjonsskjema.
– Streiken forårsaker ytterligere forsinkelser i leveranser av nye fly. Forsinkelsene betyr at vi ikke får det antall fly vi har regnet med for neste års sommerprogram, som øker kostnadene på kort sikt. Vi ser derfor på ulike tiltak, inkludert å forlenge leieavtaler på fly, fortsetter Karlsen.
All-time high i Widerøe
For Widerøe var kapasiteten (ASK) 182 millioner setekilometer i september. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var 134 millioner setekilometer, og kabinfaktoren steg dermed hele 6,7 prosentpoeng til 73,5 prosent.
Samlet yield endte på 4,28 kroner, opp 9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Westgaard hadde sett for seg en Widerøe-yield på 4,60 kroner og en kabinfaktor på 69,0 prosent.
Drøyt 356.200 passasjerer er for øvrig trafikkrekord for Widerøe. Aldri i løpet av sin 90-årige historie har selskapet fraktet flere passasjerer i en enkeltmåned.
– At vi lykkes å føre pilene videre oppover muliggjør økning på etterspurte ruter. Vi produserer litt mer enn fjoråret, samtidig som vi lykkes med å fylle flyene vesentlig bedre. (...) Når vi nå også bruker høsten og vinteren på å ruste opp besetningskorpset, håper vi å kunne fortsette den positive trenden. Vi har allerede planlagt neste sommer og gjør oss klare til tidenes sommersesong, uttaler kommersiell direktør Christian Skaug.
Rekrutteringen av nye piloter skyter ifølge selskapet fart, samtidig med at erfarne styrmenn trenes og trer inn i nye roller som kapteiner. Den positive trenden slår også ut i rekordmange nyutdannede kabinansatte.