<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Avviser oppkjøpsplaner

Emanuele Grimaldi sier han ikke har noen planer om å overta Höegh Autoliners, men mener bilskipsaksjen er et godt kjøp.

Publisert 18. sep.
Oppdatert 19. sep.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 607 ord
Article lead
lead
SIKKER PÅ Å HA GJORT ET GODT KJØP: Den italienske skipsrederen Emanuele Grimaldi har selv betydelige interesser i bilskipsfart gjennom Gimaldi-gruppen, men avviser at han har planer om å overta Höegh Autolioners. Foto: International Chamber of Shipping
SIKKER PÅ Å HA GJORT ET GODT KJØP: Den italienske skipsrederen Emanuele Grimaldi har selv betydelige interesser i bilskipsfart gjennom Gimaldi-gruppen, men avviser at han har planer om å overta Höegh Autolioners. Foto: International Chamber of Shipping

Tirsdag morgen flagget den italienske skipsrederen Emanuele Grimaldi over 10 prosent eierskap i Höegh Autolioners, og ble med det nest største aksjonær i det børsnoterte Oslo-rederiet etter familieselskapet Leif Höegh & Co AS.

Overfor shippingavisen TradeWinds gjør Grimaldi det klart at hans beslutning om å doble eierandelen i Höegh Autoliners reflekterer hans tro på at rederiet er «enormt undervurdert». Samtidig avviser han at det er aktuelt å fremsette noe oppkjøpstilbud.

Det samme sa han i mai etter å ha kjøpt fem prosent av Höegh-aksjene, men tilføyde at rederiet han leder vurderte å gå inn i Höegh Autoliners da Høegh-familiens danske medeier, A.P. Møller-Maersks solgte seg helt ut av rederiet i november i fjor.

A.P. Møller-Maersks Höegh-exit omfattet 20 millioner aksjer til kurs 90 kroner og satte punktum for et 15-årig dansk medeierskap i Oslo-rederiet.

Av forskjellige grunner ble det ikke tatt noe initiativ for å kjøpe Höegh-aksjer fra det italienske selskapets side den gangen, og i mai mente Grimaldi prisen var blitt for høy til at det er aktuelt å kjøpe seg opp. Da svingte kursen rundt 120 kroner.

– Selskapet har 700 millioner dollar i kontantstrøm og resultat, samtidig som det bare verdsettes til 2,2 milliarder dollar. For meg er det et mysterium hvorfor verdsettelsen er så lav, sier han nå.

Ved 15-tiden torsdag ble Höegh Autoliners-aksjen handlet for 141,50 kroner, 53 prosent opp siden årsskiftet. Børsverdien av rederiet er dermed kommet opp i 27 milliarder kroner, omtrent halvparten av hva Wallenius Wilhelmsen verdsettes til.

FØRSTE AV 12 NYBYGG: «Höegh Aurora» ble døpt og overlevert til det Oslo-baserte bilskipsrederiet i august. Ytterligere 11 søsterskip inngår i serien som bygges i Kina. Foto: Höegh Autoliners/China Merchants Heavy Industry

– En veldig god investering

Grimaldi roser Höeghs satsing på nye, miljøvennlige bilskip, strategien med inngåelse av langsiktige fraktkontrakter og jobben som ledelsen med adm. direktør Andreas Enger i spissen gjør.

Samtidig beskriver han hovedaksjonæren, Høegh-familien, som «veldig seriøs og dyktig» og sier seg godt fornøyd med utbyttene rederiet betaler.

– Jeg kjøper Höegh-aksjene fordi jeg mener de en veldig god investering, sier Grimaldi.

Overfor TradeWinds gjør han det klart at han ikke er representert i styret og heller ikke har noen innflytelse på driften:

– Jeg leser bare resultatene akkurat som alle andre. Vi ser ikke på noen overtagelse av Höegh Autoliners. Men jeg  er aksjonær og tror selskapet sannsynligvis er en av de beste investeringene du kan gjøre i dag, sier Grimaldi.

Merverdier

For en drøy måned siden, i midten av august, anslo Höegh Autliners selv den verdijusterte egenkapitalen i selskapet 27,6 milliarder kroner. Det tilsvarer 145 kroner pr. aksje.

Bilskipsrederiet hadde ved utgangen av andre kvartal en bokført egenkapital på 13,2 milliarder kroner, men det ligger store merverdier i skip og kontrakter.

Medregnet utbyttet for andre kvartal, som ble betalt 28. august, har eierne fått 872 millioner dollar – vel 9,1 milliarder kroner etter torsdagens vekslingskurs – inn på konto siden september 2022.

Tirsdag sa største aksjonær og styreleder Leif O. Høegh til Finansavisen at han ikke ønsket å kommentere Grimaldis inntog:

– Vi er oppmerksomme på at Emanuele Grimaldi har meldt aksjeinnehav i Höegh Autoliners, og har ingen kommentarer, sa han.

Stor flåte

Grimaldi er en stor eier av såkalt ro-ro-tonnasje – roll on-/roll off-skip – med en flåte på 86 slike skip på vannet og 20 nybygg. ifølge VesselsValue. Av dette utgjør bilskipsflåten 25 seilende skip og 17 nybygg.

Tidligere har Grimaldi kjøpt en del av det spanske rederiet Naviera Armas i 2021 og Finnlines i 2016. Også Minoan Lines og Atlantic Container Lines inngår i gruppen, der biltransporten ivaretas av selskapet Grimaldi Euromed.

Til sammen teller Grimaldi-flåten over 130 skip og gruppen har 18.000 ansatte.