<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hentet 80 mill. i nødemisjon

– Selskapet var i en likviditetskrise, sier Wheel.me-styreleder. Han fikk inn 80 millioner i en dumpingemisjon, og vil ha 75 millioner til før sommeren.

Publisert 3. des. 2024
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 4 ord
Article lead
BUNNSKRAPT KASSE: – På emisjonstidspunktet var selskapet tilnærmet tomt for penger. Dette måtte løses på kort sikt, og det klarte vi, sier Walter Qvam, styreleder i Wheel.me. foto: NTB

– Vi har sagt vi skal hente 156 millioner over tid. Vi er fornøyde med å ha hente 80 millioner til et «scale up»-selskap under dagens markedsforhold, men det var synd vi måtte så langt ned i verdsetting, sier styreleder i Wheel.me, Walter Qvam, tidligere sjef i Kongsberg Gruppen.

– Vi hadde satt 66 millioner som minimumsmål og hentet nesten 80 millioner. Dette betyr at sammen med lånekonvertering, er selskapet blitt tilført egenkapital på rundt 160 millioner, sier Qvam.

Ny kapital og gjeldskonvertering

Dagens Næringsliv skrev i starten av november at selskapet var i markedet for å hente 156 millioner kroner i frisk kapital. I tillegg ville selskapet konvertere et aksjonærlån fra Inge Steensland Gruppen på 84 millioner til aksjer.

Ved inngangen til året var kassebeholdningen 52 millioner.

Wheel.me

(Mill. kr) 2023 2022
Driftsinntekter 6,4 0,8
Driftsresultat −104,8 −65,8
Resultat før skatt −106,6 −66,9
Resultat etter skatt −106,6 −66,9

– Kapitalbeholdningen før emisjonen var meget lav, og det var behov for en omfattende rekapitaliseringsplan for å sikre videre drift i selskapet. Med den gjennomførte emisjonen og utsiktene fremover, har wheel.me en langsiktig plattform for vekst. Vi planlegger å hente inn ytterligere 75 millioner i et nytt trinn, og det arbeidet er allerede i gang, sier Qvam, og fortsetter:

– Selskapet var i en likviditetsmessig krise. På emisjonstidspunktet var selskapet tilnærmet tomt for penger. Dette måtte løses på kort sikt, og det klarte vi. 

Ny emisjon

– Samtidig har planen hele tiden vært å bruke noe lengre tid på totalprosessen. Vi vil fortsette kapitalinnhenting på samme nivå eller til bedre prising i ett eller flere trinn, så emisjonen gikk helt etter planen, sier Qvam.

Produktet Wheel.me lager – som skal være det første av sitt slag – er et helautomatisk robothjul som kan brukes til alt fra å flytte tunge deler i fabrikker til flytting av utstyr på sykehus. Det navigerer på egenhånd og kan monteres på omtrent hva som helst. Hjulene selges ikke som varer, men kundene kjøper abonnement på samme måte som programvare, og konseptet kalles «robotics as a service», mot «software as a service» for programvare.

AUTONOME HJUL: Wheel.me lager selvnavigerende hjul, og har blant annet bilindustrien som kunder. Wheel.me

Status i november var 1.000 hjulroboter levert, blant annet er bilindustrien på kundelisten.

Steensland blir storeier

Ved nyttår var Idekapital Fund 1 største eier med 20 prosent. Deretter fulgte Inge Steensland Gruppens AS Audley med snaue 9 prosent. Gründer og tidligere adm. direktør Atle Timenes satt på 6,4 prosent, mens Thomas Wilhelmsen-familien og Johan H. Andresens Ferd hadde småposter på rundt 2 prosent.

– Hvor mange av de gamle eierne var med i emisjonen, og hvordan er aksjonærstrukturen i dag?

– Mange av de tidligere var med, og Inge Steensland Gruppen blir den største aksjonær med cirka 44 prosent.

Wheel.me

Har utviklet verdens første autonome hjul, en løsning som skal gjøre så å si alle objekter om til roboter. Ble etablert av Atle Timenes i 2013.

Har i dag produksjonsanlegg i Fredrikstad, og kontorer i Oslo og Detroit i Michigan. Planlegger å åpne kontor i Tyskland i løpet av 2023.

Hentet inn 16 millioner til en prising på 160 millioner før penger i juni 2020, før nye 120 millioner ble hentet i januar 2022 til en prising på 525 millioner før penger. 

I mars i fjor var det nye emisjon på 150 millioner etter å ha først planlagt å hente inn 200-250 millioner. Prisingen var også lavere enn i forrige runde.

Nå er en ny emisjonsrunde avsluttet. Prisen før pengene kom inn, var 40 millioner, Selskapet fikk 80 millioner, konvertert aksjonærlån på 84 millioner til aksjer, og planlegger å hente 75 millioner til før sommeren.

Dumpingpris på emisjonen

Emisjonsprisen ble satt på et dumpingnivå – 40 millioner før de nye pengene kommer inn. 

Til sammenligning ble selskapet våren 2022 priset til 535 millioner i forkant av en emisjon på 120 millioner. I mars i fjor ville selskapet ha 250 millioner i ny kapital, men fikk 150 millioner. Prisingen ble da kuttet for å tiltrekke seg nok kapital. 

Wheel. me  er et oppstartsselskap med enorme tap og små inntekter. Bare i 2023 tapte selskapet 106,7 millioner av en omsetning på 6,4 millioner. 

Selskapet ble etablert i av 2013 av Atle Timenes.

Håper å se nullen om 2 år

– Hvilke inntekts- og resultatprognoser ga dere til investorene i denne emisjonen?

– Vi har sagt at vi forventer at selskapet vil ha positiv EBITDA ved årsskiftet 26/27.

Prognosene i november var inntekter på 40-50 millioner i år og 120 millioner neste år.

– Inntektsanslagene er de samme, årets endelige resultat avhenger av kontraktsforhandlinger som pågår nå i desember, sier Qvam.

– Det er 80 ansatte i selskapet, må dette nedskaleres?

– Det foreligger ingen planer om nedskalering, men Wheel.me må som et hvert annet selskap ha streng kostnadskontroll fremover, sier Qvam.

– Hva skal emisjonsprovenyet brukes til?

– Vi satte minimum 66 millioner som mål for å møte det kortsiktige likviditetsbehovet og for å ha tid til å sikre det langsiktige kapitalbehovet. I tillegg skal pengene brukes til videreutvikling av salg og produkt, og oppskalering hos store globale kunder vi har i dag. Hver enkelt av disse er et marked i seg selv, sier Qvam.