<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

DNB Markets etter massivt kostnadskutt: Vil fortsatt tape penger

Otovo skal kvitte seg med 46 prosent av de ansatte og spare opptil 225 millioner kroner årlig. Det er ikke nok for å få selskapet lønnsomt, ifølge DNB Markets.

Publisert 10. sep.
Oppdatert 10. sep.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 672 ord
STØTTER GREP: – Vi ser det som positivt at selskapet tar initiativ til å tilpasse kostnadsnivået til de nåværende markedsforholdene for å forlenge likviditeten, skriver Helene Kvilhaug Brøndbo i DNB Markets. Foto: Ivan Kverme

I vinter måtte Otovo gjennomføre betydelige kostnadskutt, noe som førte til at rundt 65 ansatte måtte forlate solenergiselskapet. Målet var å redusere kostnadene med mellom 80 og 100 millioner kroner.

Under kvartalspresentasjonen i august ble det kjent kostnadskuttene skulle bli enda større, men adm. direktør Andreas Thorsheim kunne ikke gi et tall på hvor store kuttene ville bli.

Tirsdag morgen sendte Otovo ut en melding hvor det fremkommer at selskapet vil starte et kostnadsreduksjonsprogram som vil redusere årlige kostnader med 200-225 millioner kroner.

Som en del av programmet vil antall ansatte bli redusert til rundt 200, fra totalt 336 ved starten av tredje kvartal, noe som tilsvarer en nedgang på omtrent 46 prosent.

– Dette er en tung dag for Otovo. Men vi har ansatte som er veldig misjonsdrevet av at solenergi og batterier skal være med på å avkarbonisere Europa, så de er opptatt av at de som blir igjen skal lykkes. Folka våre er robuste, og det er forbløffende hvor godt de ansatte har tatt dette, sier Thorsheim.

Omtrent 150 millioner av de årlige besparelsene vil komme fra reduksjonen i antall ansatte. Ytterligere 50-75 millioner kroner vil spares fra generelle og administrative kostnader, samt markedsføring. Tiltakene ventes å tre i kraft innen årsskiftet.

Tviler på lønnsomhet

Disse kuttene bringe kostnadene ned til et nivå som er tilpasset de nåværende installasjonsvolumene, skriver Otovo i børsmeldingen. På andrekvartalspresentasjonen sa Thorsheim at salgstakten hadde ligget på mellom 1.600 og 1.700 anlegg de seneste kvartalene. 

Kuttene som ble gjennomført tidligere i år skulle bringe kostnadsnivået ned til en salgstakt på rundt 3.000 anlegg.

– Det blir reduksjoner ved alle landkontorene våre, ved hovedkontoret i Oslo og ved fellessenteret i Madrid.  Etter at kuttene er gjennomført, vil en større andel av våre ansatte være i Madrid, sier Thorsheim.

– Intensjonen er å sørge for at vi har en slank og fleksibel struktur som kan håndtere mange markeder. Vi må unngå å bli sårbare når det er salgsnedgang i enkelte land, legger han til.

Lønnsomhet kan imidlertid Otovo se langt etter, skal man tro DNB Markets. I en oppdatering skriver Helene Kvilhaug Brøndbo følgende:

«Vi ser det som positivt at selskapet tar initiativ til å tilpasse kostnadsnivået til de nåværende markedsforholdene for å forlenge likviditeten. Vi vil også understreke at selskapet allerede har oppnådd betydelige kostnadsreduksjoner. Likevel mener vi at dette ikke vil være tilstrekkelig til å gjøre selskapet EBITDA-positivt basert på våre estimater».

FREM MED SPAREKNIVEN: – Dette er nødvendige kutt i kostnadsnivåene for å gjøre selskapet lønnsomt i dagens markedssituasjon, sier Andreas Thorsheim i Otovo. Foto: Thomas Bjørnflaten

Blør penger

Ifølge konsensusestimater innhentet av Bloomberg venter analytikerkorpset at Otovo skal omsette for 713 millioner kroner i år med en EBITDA på minus 323 millioner kroner. 

Til neste år estimerer analytikerne en topplinje på 992 millioner kroner og en EBITDA på minus 242 millioner kroner.

I første halvår i år hadde Otovo driftsinntekter på 350 millioner kroner, ned fra 609 millioner kroner i samme periode i fjor. Driftsresultatet (EBIT) beløp seg til minus 199 millioner kroner i første halvår.

– Det er tre tiltak vi nå gjennomfører som skal sørge for at vi går i pluss. Det første er bemanningskuttene som vi nå annonserer. Det andre er å selge leasingporteføljer, for frigjøre kontanter og sørge for en reversering av kontantstrømmen som i dag går inn i investeringer i leasinganlegg, og til slutt er det å øke mersalget av batterier og elbilladere til våre kunder. Det siste skal sørge for at vi tjener mer pr. kunde selv om prisen på solanlegg faller, sier Thorsheim.

– Har dere lykkes med å selge mer til hver kunde?

– Vi rapporterte i andre kvartal at vi hadde solgt elbilladere i alle land, samtidig som batterisalget var på nesten 50 prosent i kvartalet. Det vil nok ikke overraske noen om batterisalget nærmer seg 60 prosent i tredje kvartal, sier han.

Otovo har spesialisert seg på å installere solanlegg på private hustak. Selskapet er i dag etablert i 13 europeiske land. Den kraftige salgsnedgangen skyldes først og fremst svak utvikling i Benelux-landene, Skandinavia og Spania.

Ved utgangen av andre kvartal hadde Otovo en kontantbeholdning på 334 millioner kroner.