På importsiden sto russisk LNG for 12 prosent av europeisk import i 2022 og 2023, men har så langt i år steget til hele 17 prosent.
Fransk(e) rør
Det er nok et steg i Tysklands forsøk på avvenning fra russiske energikilder. EU har lenge sanksjonert russisk oljeeksport, men det var ikke før i juni i år at det ble tatt grep overfor den russiske LNG-en.
Bare måneder etter Russlands invasjon av Ukraina innførte USA og Storbritannia forbud mot import av LNG fra Russland. Noe lignende forbud har både Tyskland og EU til gode å innføre, og det har i prinsippet vært mulig for Russland å eksportere LNG gjennom tyske havner.
Men, selv om Tyskland ikke har hatt noen direkte import av LNG fra Russland, har ikke det stanset tyskerne fra å importere russisk LNG.
Flere europeiske land har unnskyldt importen fra Russland med at de har vært bundet av langtidskontrakter som ikke kan settes til side før EU ruller ut en fullskala boikott av russisk LNG.
I fraværet av en boikott har den russiske LNG-en i aller høyeste grad kommet seg inn i europeiske land, inkludert Tyskland. Blant annet har den tyske statens energiselskap, Sefe, en langtidskontrakt for import av russisk olje.
Importen ble gjort ved at LNG-en først ble sendt til Frankrike, hvor den ble regassifisert, før den ble sendt videre via gassrørledninger til Tyskland. Importen av naturgass via rør fra Frankrike til Tyskland startet så sent som i oktober 2022, ifølge Financial Times.
Russisk avhengighet
Tyskland importere hele 90 prosent av sitt forbruk av LNG. Etter Russlands invaderte Ukraina i februar 2022 var Tyskland den største europeiske importøren av russisk gass. En stor del av importen kom via Nordstream-ledningene, som senere ble både stengt og sprengt.
Det sendte Tyskland ut i et stort energiunderskudd, og det hastet å få på plass nye energikilder. Tyskerne satset stort på å etablerere terminaler for mottak av flytende naturgass fra skip. I dag har landet tre aktive LNG-terminaler på FSRU-skip i Wilhelmshaven, Brunsbüttel og Rügen. I tillegg jobbes det med å få på plass ytterligere to terminaler i løpet av 2024.
FSRU-skipene er flytende terminaler som benyttes til lagring og regassifisering av flytende naturgass («floating storage and regasification unit»). Totalt har den tyske regjeringen brukt over en og en halv milliard euro (17,6 milliarder kroner) på terminalene etter krigens start, ifølge den tyske statskanalen NDR.