Dof bulls 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.05.2022 kl 21:41
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 25.12.2021 kl 18:55 368976

Vi fikk siste kontrakt i Australia , og det er vel i Brasil vi forventer neste ? 2022 blir spennende for hele bransjen.
Redigert 26.12.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
AlanS
12.03.2022 kl 17:46 3515

JALLA, vi har et godt eksempel - budet på DOF Installer.
2021 Q4 rapport (https://otc.nfmf.no/public/news/20426.pdf) er faktagrunnlag og tilbudsbrev (https://otc.nfmf.no/public/news/20350.pdf) sier om verdsetting.
kr 4.35 x 33.931.000 (aksjer) = kr 147 599 850
Driftinntekt (Mill kr)42
EBITDA 47 (EBITDA in the period is positively affected by a reversal of previous loss provision of NOK 7 million)
EBIT 22
Tangible assets 1 471
Current portion of debt 1 460

Net cash flow from operating activities 86
Net change in cash and cash equivalents 70
Cash and cash equivalents at end of period 563

Mistenker at budet var mislykket siden selskapet ikke meldte noe om det.
tobben
12.03.2022 kl 17:54 3485

Kanskje forslag om salg av Installer bør fremmes ?
AlanS
12.03.2022 kl 18:25 3444

DOF Installer eier 3 skip: Skandi Hercules, Skandi Skansen, og Skandi Vinland
Skipsverdiene var på 1 397 millioner i 2021 mot 2091 i 2019 (http://www.stamdata.no/documents/NO0010670144_IB_20191205.PDF).
Debt to credit institutions var 1 369 i 2021 mot 1 339 i 2019.
EK er på 660 millioner og kontant beholdning på 563.

Med økt utnyttelse av Skandi Hercules og Skandi Skansen vil DOF installer betjene sin del av gjelden uproblematisk.
Det kan være en god ide å se på ulike deler av selskapet for seg selv for å identifisere utfordringer. Vi vil fort se at mye av gjelden er knyttet til de nyeste skipene som går på gode rater og har stor oppside.
Redigert 12.03.2022 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Graastein
12.03.2022 kl 18:44 3451

Enig.
suspekt
12.03.2022 kl 19:38 3363

veldig bra AlanS, burde gi dem noe å tenke på.
Hva ligger bak utsendelse av siste børsmelding? Vi trenger det ikke inn med teskje.
Situasjonen er uendret fra forrige børsmelding.
suspekt
12.03.2022 kl 19:38 3369

veldig bra AlanS, burde gi dem noe å tenke på.
Hva ligger bak utsendelse av siste børsmelding? Vi trenger det ikke inn med teskje.
Situasjonen er uendret fra forrige børsmelding.
xcountry70
12.03.2022 kl 19:46 3395

Kreditorene må bli enige først . Det nærmer seg nå enighet der . Børsmeldingen sier at aksjonærerene må forberede seg på ett tilbud og vurdere det som kommer . Eg sier rett ut , det holder ikke å apelllere til følelser for selskap etc til meg . Skal løsningen godkjennes skal vi være med på oppturen og se kroner på bok. Eg aksepterer ikke å finansiere bankene når eg mener vi får mer igjen ved salg og opphør av selskapet.
AlanS
12.03.2022 kl 20:09 3361

Dette er en melding uten saklig innhold som virker som copy and paste fra ulike rapporter og meldinger.

Spørs om dette handler om formaliteter for selskaper på OSEs straffebenken som kreves at aksjonærer orienteres om prosessen. Dette gir mening. Bør kanskje undersøkes nærmere med OSE. Dette kan også forklare merkelig tidspunkt: fredag, 11.03 17:00. Det er 6 måneder siden den første meldingen sendt 8.9.2021. Om vi går cr måneder tilbake i tid finner vi melding om "Move to penalty bench" publisert den 15 mars 2021

15.03.2021 - MOVE TO PENALTY BENCH https://newsweb.oslobors.no/message/527643
8.9.2021 - DOF ASA: NOTIFICATIONS FROM MINORITY SHAREHOLDERS https://newsweb.oslobors.no/message/541839
11.3.2022 - DOF ASA - FINANCIAL RESTRUCTURING https://newsweb.oslobors.no/message/556358
Neste melding - rundt 10.9.2022 ;-)
Redigert 12.03.2022 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
xcountry70
12.03.2022 kl 21:46 3221

Eg ser dette som en melding der styret på instruks fra kreditorer sender deres alternativ . Vi aksjonærer svarer enkelt ,ikke godt nok. For mye luft , ingen kronebeløp .
suspekt
12.03.2022 kl 22:01 3191

Dof er vel ute av penalty bench nå som de er over krona??, I tilfelle så er de noe annet som trigger børsmelding, men det er godt mulig du er inne på noe der alan, så og si en pliktig børsmelding i hht børsregler.
Slettet bruker
12.03.2022 kl 22:46 3112

Husk folkens !
I denne gruppa er det mye kompentanse som støy trådene ikke skjønner …:-).
AlanS
12.03.2022 kl 23:10 3075

Her er lenken til OSEs regler https://www.oslobors.no/ob_eng/Oslo-Boers/Regulations/The-Issuer-Rules 2.10 handler om "Penalty Bench".
kr 1 er nok det som gjør at aksjen havnet på straffebenken. Samtidig er det usikkerhet om refinansiering som gjør at selskapet kan plasseres i Recovery box om kursen går over kr 1 og kan holdes der over tid. Kan tenkes at meldingen er nødvendig for å holde aksjen der den er.
Om noen har anledning, vennligst, kontakt OSE for å undersøke saken.
Redigert 12.03.2022 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2022 kl 23:51 3012

AlanS !
Du har rett i under 1 kr … til info …( penalty box ).
Tror Max 1 år så blir det suspensjon og ut av oslobørs om du ikke har en god grunn . Oslo børs tjener gode penger på at Dof er i stillstand ( all about money ). Alle transaksjoner som foregår på Oslo børs er litt money inn ( litt ettertanke hvorfor ting går lenger enn det burde her ).
Redigert 13.03.2022 kl 00:07 Du må logge inn for å svare
hypotetic
13.03.2022 kl 00:09 2984

Grunnen kan også være at myndighetene gjennom eksfin krever kraftig oppkapitalisering for at selskapet skal være i stand til å investere tilstrekkelig i det grønne skiftet. Det er et enormt press nå politisk og de er nødt til å vise handling. Hvis Møgster sier at uten omfattende gjeldskonvertering vil vi ikke kunne investere en eneste krone i det grønne skiftet de neste 5 år så lages det raskt en annen løsning nå for politikerne er forpliktet til å innfri løfter og vise handling... Fort at vi småaksjonærer blir nedprioritert da....
AlanS
13.03.2022 kl 00:26 2970

Tviler på at det grønne skiftet står like sterkt på dagsorden nå som i fjor spesielt når pumpepriser nærmer seg 25 kr og strømregninger går ut av kontroll.
Redigert 13.03.2022 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
hypotetic
13.03.2022 kl 08:15 2814

Dof Minoritetsgruppen vokser stadig i oppslutning og det er rørende og svært oppmuntrende å se alle de som på eget initiativ registrer seg og sine aksjer på https://dofmg.blogspot.com/p/registrering.html Vi er nå desidert største eier i DOF. Det er all grunn til å tro at også de øvrige ca 69% av småaksjonærene i DOF også vil stemme ned et uhensiktsmessig forslag i DOF. Vi har et stort faremoment igjen som må nedstemmes og det er uhensiktsmessig stor gjeldskonvertering som helt klart vil frarane oss muligheten til å ta del i oppsiden i det fantastiske markedet som vi alle ser vil komme nå etter 7 dårlige år. .
Dofulf
13.03.2022 kl 09:03 2749

Det er flott at du står på hypotetic. Synest det er heller tafatt det som skrives på bloggen til minoritetsgruppa. Det blir som å klappe pusen. Det virker ikke som
DOF ledelsen bryr seg noe særlig heller siden de ikke svarer.
JALLA
13.03.2022 kl 09:43 2686

I tillegg så er de tatt store ned skrivninger på båtene de siste åra. og det alene står for tur til å reverseres fremover om ikke annet så blir det store endringer etter at løsningen finner sted hvor vi kommer å se at verdien kommer til å økes betraktelig på båtene. Verdier av Dof Installer er etter mitt skjønn basert på de utfordringer som har vært og standstill og det har ført til at båter ifølge Dof ikke er lengre noe verdt? Men spørsmålet er fortsatt hva kan de selges for om markedet får prise de til hva som kommer fremover?
JALLA
13.03.2022 kl 09:48 2700

Vi har jo muligheten til å øke vår andel til 50,1% i Dof og da sitter de ihvertfall i en vanskelig situasjon. Tenker at det er veien å gå. Dof er billig i mine øyne om verdier blir reversert og markedet blir som forutsett fremover. Alle enheter kan selges som sagt og tenker at vi kan starte iløpet av uka å kjøpe oss opp i selskapet for total kontroll.

JALLA
13.03.2022 kl 09:52 2703

Det grønne skiftet er som det er, blir nok til alle tenker jeg når offshore markedet kommer tilbake. Dof behøver ikke å fokusere så mye den veien i denne situasjoinen som de er i nå. De kan sørge for å vurdere alternativer og der igjennom se på løsninger som ligger blant de store i USA. Er rimelig sikker på at det er mulig å selge selskapet til en fair value på hva som kommer og ikke basere salget på hva som har vært.
AlanS
13.03.2022 kl 10:09 2676

JALLA,
Å selge skip eller DOF installer er en mulighet, men det er mye mer interessant å se hva DOF installer klarer å tjene når alle tre skip er i jobb på gode kontrakter.
Nå har selskapet cr 1,35 mrd i gjeld og 600 mill i kontant. Med kontantstrøm fra drift over 200 mill per (185 i 2020) vil selskapet ha ingen utfordringer med å betjene sin gjeld.
hypotetic
13.03.2022 kl 10:12 2727

Dof har nå varslet småaksjonærene grundig om at de jobber med gjeldskonvertering. Vårt problem bygger seg nå opp ved at småaksjonærene beviselig er varslet grundig men at vi fortsatt ikke har kommet med noen utspill eller tilsvar enda. Dette vil da helt opplagt kunne brukes som argument for at gjeldskonverteringsbeskjeden er mottatt gjentatte ganger og at stilltiende aksept således er gitt fra småaksjonærer. Det er fortsatt fornuftige vurderinger for og imot om vi skal sende ut beskjed nå mandag at gjeldskonvertering vil bli nedstemt eller vente fortsatt og håpe på at de innser at gjeldskonvertering ikke er nødvendig. Jeg har tilhørt den gruppen som til nå har ment at vi kan vente og satse på at de innser markedsforbedringen gjør at de innser at gjeldskonvertering ikke er nødvendig. Siste børsmelding fra selskapet gjør at jeg tror det er best at vi ikke tar sjansen på å avvente med tilsvar, så jeg har endret mening.

Alternativ 1: Dof Minoritetsgruppe vil stemme ned alle forslag om gjeldskonvertering og vil råde også alle andre småaksjonærer i DOF som ikke har registrert støtte til gruppen å stemme ned forslag om gjeldskonvertering. Tidligere løsning fra Dof foreslått i 2019 er vi åpne for å diskutere. Vi er også åpne for å diskutere ulike former for fortrinnsrettet emisjon. Løsning med gjeldskonvertering kan bare vurderes av dof.minoritetsgruppen hvis småaksjonærer i forkant får fullt innsyn i hvor mye og hvor lavt hovedeier avtaler for egen del å kjøpe konverterte aksjer fra hovedkreditorer.

Alternativ 2: Dof.minoritetsgruppe unngår å svare på børsmelding 11 mars. Håpe på at de som har jobbet med gjeldskonvertering i Dof fra krisen for 1-2 år siden innser som oss at markedsutsiktene har endret seg så raskt og radikalt de neste årene at de stanser møtene som de varslet nå fredag at pågår om omfattende gjeldsstrukturering. Satse på at Dof innser at man ikke kan kjøpe datterselskaper, kjøper opp gjeld, investerer mange ganger så mye som konkurrenter i oppgraderinger, regnskapsfører en rente som er dobbelt så stor som konkurrentene og som vil halveres i langsiktig løsning. Satse på at de som leder aktiviteten i DOF om unødvendig stor gjeldskonvertering der småaksjonærer fratas oppsiden har skamvett nok til å avstå for frarane småaksjonærene oppsiden rett før markedet bedrer seg kraftig.

Jeg anbefaler alternativ 1. Hvis vi venter til stor gjeldskonverteringsprosessen går videre vil banker og eksfin akseptert forslaget og da blir det større risiko å få snudd det hvis noen store i dof.minoritetsgruppen får kalde føtter og selger alle aksjene sine før votering. Banker, Eksfin og obligasjonseiere vil ikke konvertere. Det er styreleder i DOF som har fakturert titalls millioner med velsignelse og stilltiende aksept fra oss som fortsetter denne prosessen med oppdrag størst mulig gjeldskonvertering med oppdrag fra hovedeier. Han har krav på hemmelighold i lukkede forhandlinger kreditorene. Eneste måte å stanse ham og bonusene han håper på er at vi som største eier børsmelder at styret ikke har flertall for å fortsette dette arbeidet.

Kan alle si sin mening og stemme for alternativ 1 eller 2?
karve
13.03.2022 kl 10:25 2841

Alternativ 1 👍
nafa
13.03.2022 kl 10:27 2831

Stoler helt og fullt på dere og går inn for alternativ 1.
ted46
13.03.2022 kl 10:30 2839

Alt1
Vi bör også sette i gang med å skifte styre. Kanskje gå etter de ökonomisk da de kun har jobbet for 1 eier,det samme gjelder ledelsen. Sette igang salg av 50% subsea og installer til tilsvarende selskaper som mangler den delen ( fks Tidewater).Det kan hende dette dekker opp mye.
JALLA
13.03.2022 kl 10:31 2848

Jeg støtter Alternativ 1.

Og jeg starter uka med å fortsette å kjøpe meg opp i selskapet og vil øke min beholdning med inntil 20%.
Redigert 13.03.2022 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
tobben
13.03.2022 kl 10:34 2869

Alternativ 1 støttes. Vi må nok peke på våre forslag til løsning
JALLA
13.03.2022 kl 10:35 2879

Der er vi enige, men jeg er imot at DOF skal frarøve eller tilrøve seg eiendeler til spottpris på aksjonærenes bekostning. De hadde vell ekstraordinære avskrivninger på mange hundre millioner i 2020/21 og disse skal kunne skrives opp etter løsninger finner sted og da sitter Dof med mye verdier som de ikke betaler noe for?
AlanS
13.03.2022 kl 10:36 2897

hypotetic,

minoritetsgruppen har gitt tydelig beskjed om at uhensiktsmessige forslag er uakseptable. Hva er er poeng med å gjenta det om og om?
Vennligst var fornuftig. Trusler om å stemme ned noe som ikke ligger på bordet og ikke kan engang vurderes gir lite mening. En begrenset konvertering kan faktisk være bra for aksjonærer. Viktig å vite hvor mye blir konvertert, hvilke aksjer gjelden skal konverteres til og til hvilken kurs.

Jeg stoler på det som ledelsen så sist i forbindelse med fremleggelsen av Q4 resultater. Det diskuteres løsninger blant annet konvertering.

Den siste meldingen av 11.03 virker som en teknisk melding som selskaper på straffebenken må sende regelmessig.
tobben
13.03.2022 kl 10:44 2904

Bør vi ikke komme med et krav om parkering av konvertering til kurs under kr 10,- ? ( Som tilsvarer siste konvertering sist sommer)
JALLA
13.03.2022 kl 10:54 2858

Det bør vi så absolutt og det støtter jeg fult og helt.
hypotetic
13.03.2022 kl 10:56 2878

Problemet er at DOF nå kan henvise til at de har børsmeldt tydelig informasjon om gjeldskonvertering. Hvis vi ikke besvarer tror jeg restruktureringsgruppen som vi betaler for bruker manglende svar fra oss som stilltiende aksept i en argumentasjon for størst mulig gjeldskonvertering mot Eksfin og banker og at DOF, altså vi største eiere som ikke ønsker dette, fortsetter å betale regningen for å få til unødvendig stor gjeldskonvertering.
Når Møgsters styreformann og et kobbel med de råeste restruktureringsadvokatene og lobbyister møter med banken har de en løsning som legges frem som "an offer you can't refuse". I banken sitter det en ansatt som får sparken og mister Møgster og Milliardkonsernet Austevoll og Lærøy som kunde hvis han sier nei eller stiller kritiske spørsmål til forslaget om konvertering av eksempelvis 5 milliarder i gjeld. Han får derimot millionbonus hvis han tilrettelegger for forslaget til Møgster og blir Møgsters mann i banken i fremtiden. I Eksfin sitter det noen statsansatte som ofte har fokus på å rekke barnehagen. De får beskjed om at selskapet vil måtte slås konkurs slik at 4600 arbeidsplasser går tapt hvis de ikke signerer. De får beskjed om at du ødelegger det grønne skiftet til Norge hvis de ikke signerer. Hvis en ærlig sjel i banken protesterer blir det sendt beskjed til ledelsen i banken at Møgster ikke har tillit til vedkommende og må få en annen kontaktperson. Til slutt får Møgster ham i banken som ikke har egne meninger eller noen form for etiske skrupler slik at gjeldskonverteringen kan signeres.
Jeg mener at arbeidsgruppen i dof. minoritetsgruppe må børsmelde nei til stor gjeldskonvertering slik vi har påtatt oss ansvaret for å gjøre: https://dofmg.blogspot.com/p/om-gruppen.html
Der står det: Minoritetsaksjonærenes bekymring er at det som planlegges nå, betyr en forfordeling ved at kun hovedeier og banker gis mulighet til å tegne konvertibel gjeld eller handle konvertibel gjeld, med rett til et ekstremt høyt antall nye aksjer som i praksis utraderer dagens aksjonærer.
Vi har hatt tillit til at sittende styre forhandler om likebehandling for alle og ber dem nå om å avkrefte at slik forfordeling og omgåelse diskuteres.
Småaksjonærene i Dof har dessverre enda ikke fått avkreftelse av at slik forfordeling jobbes med. Snarere tvert imot er det tydelig gang på gang gitt beskjed om at slik forfordelende gjeldskonvertering jobbes for av styreformann og det er vårt ansvar å si nei til dette. Etter børsmelding fra oss må Møgster selv ta kostnadene for videre arbeid met omfattende gjeldskonvertering da dette åpenbart strider med ønske fra flertallet av småaksjonærene. Frem til vi børsmelder krav om stans er det fort at det er vi som må betale de titalls millioner som påløper i kostnader til dette arbeidet nå hvert eneste kvartal.
AlanS
13.03.2022 kl 11:04 2907

Ser du ikke forskjell mellom snakking og handling?
Det er dumt å avvise alt på forhånd bare fordi konvertering kan være med?
Foretrekker en saklig og fornuftig diskusjon fremfor basar og hypping.
Redigert 13.03.2022 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
JALLA
13.03.2022 kl 11:10 2905

Konvertering er helt greit for min del så lenge det er rimelig og konverteringskursen er akseptabel (10kr).
Forslaget fra 2019 var helt innafor og uproblematisk slik jeg husker det og tenker at den løsningen kan fortsatt være fornuftig løsning.