Bcs - veien til 10 gangeren / for de seriøse

tekna
BCS 23.03.2022 kl 20:23 24208

Lei av tullet på forumet. Lager derfor en tråd og inviterer deg til informasjonsutveksling og diskusjon på ett fornuftig nivå. Her kan alle som oppfører seg smakelig bli med:)
Redigert 09.04.2022 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
nopetter
23.03.2022 kl 21:11 10512

Dette er helt vilt. Det er 13 giga fabrikk anlegg under bygging i USA pluss de som allerede er i drift.

https://cleantechnica.com/2022/03/21/the-ev-battery-production-chain-insights-from-deep-in-the-industry/

Etterspørselen etter litium og grafitt og andre råvarer brukt i elbiler vil øke med 4000% de neste årene

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Why-Are-Tesla-Volkswagen-And-Nio-Scrambling-For-Graphite.html
Redigert 23.03.2022 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
tekna
23.03.2022 kl 21:20 10494

Enorm vekst. « Battery cell production plans for the US indicate ~400 GWh of new capacity by the end of 2025».
tekna
23.03.2022 kl 21:22 10484

Sagmo er så confident. Virker som han vet mer enn han sier.. ivertfall på HO tv intervju samt på tv2. Og dagens twittring.
Redigert 23.03.2022 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
rockpus
23.03.2022 kl 21:22 10500

Er i utgangspunktet kritisk til låste tråder, men når man opplever så mye støy som i de andre trådene om BCS, så er vel dette nå eneste utvei.
nopetter
23.03.2022 kl 21:32 10488

Man må nesten tro på det som skrevet på forskjellige nettsteder. Jeg har prøvd lenge nå å formidle via forskjellige lenker at denne veksten av elbiler og veksten av batteri fabrikker er fullstendig vanvittig. Du må nesten bare lese å forstå det som står der
rockpus
23.03.2022 kl 21:55 10438

Et moment jeg har fundert litt over: Hvordan skal BCS utnytte sin teknologiske fordel med å kunne produsere CNF med kun en brøkdel av den energi som konkurrenter bruker? Skal dette kun slå ut på egne marginer, eller skal BCS tilby CNF til en lavere pris enn konkurrentene og slik skaffe seg en større markedsandel? Personlig mener jeg det sistnevnte.
tekna
23.03.2022 kl 22:01 10421

Enig; ikke bare bruker de 1/10 av elektrisitet, men i Mosjøen koster også elektrisitet 1/10.

Har tenkt at de kan selge cnf til forskjellige priser til forskjellige segmenter. Da kan Bcs tilby ulike segmenter ulike renheten til ulik pris. Feks vil da til sement være rimeligere pga mindre betalingsvillighet, mens cnf som øker kjørelengden prises høyere og dyrere.

Taksonomien vil nå etterhvert også premierer de som produserer grønt vs ikke grønt. Det vil komme avgifter i EU på de eksisterende produsentene som igjen favoriserer Bcs. Det vil si at mye av det eksisterende cnf markedet har ett økonomisk motiv for å kjøpe Bcs sin Cnf. Det er ett viktig poeng.
Redigert 23.03.2022 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.03.2022 kl 22:19 10364

Er det noen konkurrenter som kan tilby alle de forskjellige segmentene? Har noen sett på produksjonsvolum hos konkurrenter vs prising av selskapene opp mot prisingen av BCS?

Med de volum og kilo pris vi hører fra CEO, er det ikke bare å satse hardt og sette opp 10-20 fabrikker raskest mulig? Hvis markedet virkelig trenger/ønsker disse produktene, virker det jo sannsynlig å få til kontrakter på høyt stabilt volum? For meg virker dette som om dette enten blir total fiasko eller noe som tar helt av når først en kontrakt blir signert. Da kan det komme en snøball effekt, hvor mange andre også signerer kontrakt for å sikre seg volum

Redigert 23.03.2022 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
nopetter
23.03.2022 kl 22:23 10352

CNF er som alt annet av råvarer de produseres i forskjellige kvalitets segment eller klasser og de stiger og synker i pris på lik linje ned andre råvarer.De prises fra ca 100 000usd/kg til 100 usd/kg. Londonmannen satt en prisliste over kvalitets klassene til BCS C1 C2 C3. Prisen på C3 mente han ifølge det sagmo hadde presentert lå på 10 000usd/kg ned mot 5000 for C1.
Kan ikke tenke meg at sagmo gir mere rabatter enn høyst nødvendig ved kjøp av store kvanta.
Og det er en grunn til at fabrikken ble lagt i Mosjøen det er fordi strømprisen der er langt under det som selges sør for Trondheim. Husk at store industrien aktører betaler ikke de samme prisene for strøm som vi gjør de får dette adskillig billigere
rockpus
23.03.2022 kl 22:41 10314

Poeng mitt var at dersom BCS skal bli en vinner, må deres teknologiske fortrinn gi kundene en fordel som de ikke får hos konkurrentene. Da er vel pris noe av det viktigste?
Kan f. eks. BCS tilby kvaliteten c3 til en litt lavere pris enn andre, så vinner de flere kontrakter. Da gir denne teknologien en vinn vinn situasjon for både kunde og produsent.
Redigert 23.03.2022 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
VanDiemen7
23.03.2022 kl 22:45 10305

Deilig med lukket tråd egentlig. Full terror på de andre.

Det blir en spennende april nå, selv om jeg har smurt meg inn med tålmodighet om at avtaler kan fort ta 6 mnd fra nå.
Frodon
23.03.2022 kl 22:59 10271

Vet du noe om konkurrentene? Vanligvis har Norsk industri tilgang på billig energi, også er lønn og skattenivå høyere enn hos konkurrentene. CEO snakket om solpanel, de koster vell en del? Trenger de solpanel hvis de har tilgang på billig strøm? Enig med deg, kunder ønsker en fordel på pris eller kvalitet..får de begge fordelene, kan lange gode kontrakter signeres som begge parter er happy med. Kan BCS tilby det til kundene?
tekna
23.03.2022 kl 23:05 10252

Fordel? Det er flere måter å lage cnf på. De andre måtene forurenser og har mye høyere energiforbruk. Bcs benytter CO2 og ren norsk kraft. Ergo grønt produkt til mye lavere pris.
rockpus
23.03.2022 kl 23:13 10229

Nettopp! Og det mye lavere energiforbruket gjør at BCS kan tilby sitt produkt til konkurransedyktig pris og slik vinne markedsandeler på bekostning av konkurrentene som må produsere med langt høyrere energiforbruk og dermed høyere pris.
rockpus
23.03.2022 kl 23:15 10223

Frodon: På hjemmesiden kan du lese om den unike teknologien som gjør BCS til en vinner.
Londonmannen
23.03.2022 kl 23:15 10215


Tekna
Takk for initiativet. Blir godt å slippe intetsigende pjatt om fiktive inn og utganger. Har ikke noe imot kritiske innlegg om aksjer jeg er investert i, men selvopptatt skribenter med manglende selvtillit blir slitsomt å forholde seg til. Når de i tillegg begynne å tillegge deg utsagn som er usanne, da er det greit å ha en blokkeringsfunksjon. Slike skribenter gidder jeg rett og slett ikke å forholde meg til.

Ad BCS sine fordele. Det er jo innlysende at BCS har fordeler få, om noen andre har. Følgelig kan de ganske sikkert levere sin. CNF til en rimeligere pris.

Men når utviklingen innen bilbatterier er slik nopetter skriver, så tror jeg ikke det blir noen utfordring for BCS å selge sin CNF til samme pris som alle andre. For saken er vel det at etterspørselen etter CNF langt overgå tilbudet. Og ja, BCS bør trolig ekspandere gjennom bygging av nye fabrikker så raskt det lar seg gjøre.

Og dersom man sammenholder dette med det faktum at BCS vil omsette for 4 mrd med produksjonsvolumet til de to første fabrikkene (400 tonn CNF) så kan man jo begynne å fantasere over hvor mange fabrikker BCS til slutt vil kunne sitte med. Potensialet i denne er det absolutt ikke noe å si på. Så dersom ledelsen leverer slik de har sagt de skal, så blir dette meeeget stort på noen års sikt.
Redigert 23.03.2022 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
tekna
24.03.2022 kl 08:14 10035

For de som har lest nederst i børsmeldingene til Akh så visste vi at target 2025 var nådd, og derav økt verdsettelse.

På samme måte vet vi at Bcs kommer til å produserer stoore volumer.

2 refleksjoner. La de daglige svingningene ikke påvirke beslutninger. Noe som er vanskelig. Vurder underliggende utvikling som vi kan gjøre her.
Slettet bruker
24.03.2022 kl 08:38 10039

Selv om strømforbruket er 1/10, så er det veldig godt mulig at selve produksjonsmetoden er så effektiv at man utkonkurrerer andre lett pga volum. Tror de som produserer dette nå ikke klarer å lage sørlige volum,selv med uendelig mengde energi.
rockpus
24.03.2022 kl 09:02 9973

Kunder må ha en grunn til å velge CNF fra BCS i stedet for å kjøpe fra de tradisjonelle fabrikker. Det er neppe tilstrekkelig kun at de kan slå seg på brystet ved å kjøpe CNF som er produsert miljøvennlig. Ved å senke prisen litt, kan BCS utnytte sin teknologi til å skaffe seg markedsdominans.
Men det er et enda viktigere poeng i dette: Ved å tilby CNF rimeligere, vil BCS kunne utvide bruken av CNF til nye områder. Problemet i dag er jo at CNF i mange tilfeller er for dyrt. En rimeligere CNF kan f.eks. bli mye mer aktuelt i betong. Det BCS eventuelt taper ved å dele sin prisfordel med sine kunder, vil de kunne ta igjen mangfold gjennom økt volum.
Londonmannen
24.03.2022 kl 09:13 9968

Det tre vesentlige konkurransefordeler BCS har i forhold til konkurrentene:

- BCS produserer fullstendig grønn CNF med kun O2 som avfall. Et avfall som også kan selges.
- BCS produserer CNF med 1/10 av energiforbruket konkurrentene må bruke
- BCS anlegger fabrikker i et område der energikostnaden er en brøkdel av det konkurrentene må betale

Totalt sett har BCS et fenomenalt konkurransefortrinn i forhold til konkurrentene. Selskapet vil derfor høyst sannsynl.ig kunne velge kunder fra øverste hylle. Selskapet vil heller trolig ikke måtte redusere prisen på CNF. Vil ikke utelukke at det i årene som kommer vil bli viktig for enkelte bilprodusenter å kunne skilte med minimalt karbonavtrykk. I så måte vil BCS sitt CNF være et bidrag. Har det noen verdi? Ja, det tror jeg det vil ha for en del kunder.

Full produksjon på de to planlagte fabrikkene skal i henhold til tidslinjen være på plass ved utgangen av 2024. Men på det tidspunktet vil markedet allerede ha priset inn verdien av produksjon av 400 tonn CNF.

Men med tanke på at batteriproduksjon på verdensbasis nå er i ferd med å eksplodere, så er jeg rimelig sikker på at BCS ikke stanser med to fabrikker. Følgelig vil vi troligi løpet av 2024 ha fått melding om nye fabrikker som er under oppføring og andre som er prosjektert. Ikke glem at Sagmo i sitt intervju på Økonominyhetene opplyste om at de allerede i løpet av 2022 vil komme med en oppdatering på planer om flere fabruikker utover de to som allerede er kjent. Her jobbes det tydeligvis allerede med å finne geografiske lokaliteter til ytterligere ekspansjon av CNF produksjon.

Jeg er enig i at vi ikke skal se for mye på kursutviklingen i det korte bildet, hold heller fokus på hva som skjer på det fundamentale plan. I den grad ledelsen evner å styre skuta i den retning de har planlagt, så vil resultatene og kursutvikling bli lagt merke til i årene som kommer.
Londonmannen
24.03.2022 kl 09:20 9946

Ikke uenig med deg. Helt klart at BCS har et sterkt kort på hånd ved at de kan tilby sitt produkt til en rimeligere pris og likevel tjene gode penger.
Men som jeg forsøkte å anskueliggjøre i mitt forrige innlegg, så tror jeg at en fullstendig grønn CNF vil ha en høyere verdi enn CNF som setter karbonavtrykk. Følgelig vil trolig BCS sin CNF ha et fortrinn i utgangspunktet.

Vi må heller ikke glemme at BCS trenger kapital til å ekspandere. Og når BCS kommer i markedet med større mengder CNF, så vil det være underskudd på CNF til å dekke behovet batterifabrikkene har. Og jeg tror at BCS primært vil levere CNF til batteriproduksjon den første tiden. Når de så ekspanderer og har bygget flere fabrikker, trolig i det samme gunstige prisområde for elektrisitet, da kan de bruke pris-kortet til å skaffe seg stadig større markedsandeler.

Men dette er kun tanker fra min side. Hva ledelsen gjør blir jo spennende å se.
Frodon
24.03.2022 kl 09:53 9858

Så lenge etterspørsel overgår tilbudet, kan dette bli hyggelig. Er det noe sted å følge med på salgspris på produktene eller blir det å sjekke Q rapportene til alle konkurrenter?
nopetter
24.03.2022 kl 10:04 9839

det er en grunn til at panasonic sendte ut en forsinkelses melding om produksjonsoppstart for noen uker siden av 4680 serien legg merke til ordet fiscal year altså regnskaps året, noe som kan bety minst en 12 mnd forsinkelse. og at fabrikkene bygges mye saktere enn konkurrentenes de oppgir grunnene til at de vil bygge større lokaler og at denne batteri typen er vanskeligere å produsere. ergo vil de tesla modell y som produseres nå ikke ha den nye typen batterier

Panasonic will start mass production of 4680 batteries at its Wakayama facility in Japan in the fiscal year starting April 2023, but it plans to set up a prototype production line for the batteries before that, also in its home country.
nopetter
24.03.2022 kl 14:36 9638

Interessant artikkel som forteller om en ukjent elektrisk friksjonskraft mellom carbon nanofibers og en type vann som de ikke har sett før mellom andre atom strukturer og som de heller ikke skjønner rekkevidden av ift bruksområder. Denne kvantum effekten mellom atomene lager en form for elektrisk energi

https://physicsworld.com/a/quantum-brakes-slow-water-flow-through-carbon-nanotubes/
Redigert 24.03.2022 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
tekna
25.03.2022 kl 07:36 9380

Nopetter, vet du hvem av batteriprodusentene som i dag benytter cnf i sin produksjon?
Londonmannen
25.03.2022 kl 08:14 9323

Med det man i dag vet om effekten CNF vil ha på bilbatterier mhp intern motstand, ladehastighet og potensiell vekt, så er det vanskelig å se at ikke alle seriøse batteriprodusentermå ta CNF i bruk for å forbli konkurransedyktig.

Mhp den grønne profilen Elon Musk jager etter, så kan jeg ikke skjønne annet enn at BCS sitt CNF vil bli foretrukket brukt i fremtidens batterier som benyttes i Tesla.og ettersom Tesla synes å være en ledestjerne innen elektriske biler, så vil det ikke forundre meg om de fleste vil følge etter Tesla, dersom de tar ibruk CNF fra BCS.
Redigert 25.03.2022 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
tekna
25.03.2022 kl 08:28 9273

EUs taksonomi premiere grønn verdikjede. Hjelper ikke å selge miljøvennlig elbil, mens komponentene i bilen er dirty. Så enig. Lurer bare på hvem som i dag benytter cnf?
Londonmannen
25.03.2022 kl 09:00 9190

Mener CNF i bilbatterier er helt på begynnerstadiet. Hvis ikke ville vi allerede hatt el-biler med betydelig kortere ladetid enn konkurrentene. Men dette er en teknologi som kommer for fullt de nærmeste årene. Korrekt meg dersom jeg tar feil.
rockpus
25.03.2022 kl 09:36 9161

Skulle ikke vår hotteste potensielle kunde foreta tester nå i mars, som ville være avgjørende for kontrakt?
nopetter
25.03.2022 kl 10:24 9083

Det er derfor Panasonic ikke vil ut med innholdet i 4680-type batteriene etter det jeg har lest så kan de kun bruke CNF i anoden fordi ladehastigheten og konduktiviteten økte nie vanvittig. De har ikke etter det jeg har forstått klart å lage en mix i selve batteriene. Det som er uklart er hva som kommer i de nye natrium baserte batteriene dette er ennå litt fram I tid.
Londonmannen
25.03.2022 kl 12:33 8962

Tror nok du er spot on der. Blir ulidelig spennende dette. Og dersom det en dag viser seg at Panasonic er kunde hos BCS, da sprettes champisen! Allerede lagt til kjøling. ;-))
tekna
25.03.2022 kl 12:59 8939

Enig. Samtidig er det flere fisker i vannet så kanskje greit å ha flere enn en flaske på kjøl?

Skulle forresten gjerne sett oss forbi emisjonskursen når alt annet grønt går rett opp..
nopetter
26.03.2022 kl 13:36 8680

Som sagt så jobbes det på høygear med videreutviklingen av Natrium-ion batterier av engelske Faradion som jeg tror BCS hadde en LOI avtale med før de ble kjøpt opp av det indiske multimillard selskapet Reliance for ca 1,3 mrd NKR.

Problemet er at de ikke klarer å produsere dette før om 8 år og jeg tror at BCS vil få en leverandør avtale med disse på litt sikt

https://www.pv-magazine.com/2022/03/26/the-weekend-read-sodium-ion-batteries-go-mainstream/

Stort sett hele bilparken til Rolls Royce er bygget av carbon fiber. Sammen med Mclaren

https://www.motor1.com/news/575718/rolls-royce-phantom-carbon-veil/
Redigert 26.03.2022 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
tekna
27.03.2022 kl 12:39 8313

Mange av testene er gjort. I meldingen fra Odd Skandsen ca 8 feb skriver han at de forventer snarlige ordrer i flertall.
Londonmannen
27.03.2022 kl 13:48 8261

Når han skriver «snarlig ordrer» den 8 feb og vi nå nærmer oss april med stormskritt, så burde vi kunne forvente kursdrivende melding fra selskapet hvilke dag som helst. Det er nettopp denne usikkerheten om når positiv melding treffer markedet, kombinert med selskapets voldsomme potensiale som gjør at jeg velger å avstå fra å trade BCS. Vil jo nødig bli sittende igjen med en minigevinst når de virkelig store pengene begynner å materialisere seg.
tekna
27.03.2022 kl 14:00 8252

Helt enig. Sitter musestille for tiden. Har handlet noe intra, men sluttet da sannsynligheten for ordre øker for hver dag. Samt at likviditeten i aksjen kombinert med robotene ødelegger kursen.
rockpus
28.03.2022 kl 15:40 7817

Noen som kjenner til dette selskapet?

https://www.skynanotechnologies.com/

Er det en reell konkurrent?

nopetter
28.03.2022 kl 15:58 7758

Dette er en ren konkurrent i det samme segmentet de produserer Multi-Walled Carbon Nanotube (MWCNT)

SkyNano Converts Flue Gas into Useful Carbon Nanotubes
Nanotechnology experts transform power plant carbon dioxide into product used in batteries, tires, ink and packaging
Redigert 28.03.2022 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
rockpus
28.03.2022 kl 16:07 7723

Kjenner du til hva likheter/forskjeller i teknologi er mellom disse selskapene? Ser Skynano er etablert så sent som 2017, og har en patentert teknologi. De nevner jo også batterier som mulig mål..