Panoro - utbytter, produksjonsvekst 2023-24-25... en ny æra

d12m
PEN 18.11.2022 kl 12:02 355838

Starter en ny tråd siden selskapet nå står på trappene til en ny æra.

Q3-rapporten legges frem om under 2 uker og da kan vi forvente at detaljer om utbyttestrategien kommer på bordet. I tidligere tråder har diskusjonen om mulig utbyttestørrelse tidvis gått varmt og alt fra noen tiøringer til over kronen har blitt lansert som potensielle kvartalssummer. Det blir spennende.

Tar med et utklipp fra dagens melding fra Panoro
In October, post period end, Panoro completed its scheduled lifting of 647,111 barrels in Gabon resulting in proceeds to the Company of approximately USD 59 million. This lifting brings the aggregate volume of crude oil lifted and sold by Panoro year-to-date to 1,686,908 barrels at an average realised price of USD 100.3 per barrel


BWE kom med sin Q3-rapport igår (https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=575968&attachmentId=249915&obsvc.item=1) og i denne kan man lese at kompressor nå befinner seg onshore Gabon og skal installeres i Q1 2023 (side 7). I tillegg finner man fine grafer over forventet produksjonsøkning på Dussafu kommende år (side 8).

I tillegg har vi EG og Tunisia.

Alt i alt borger det for at vi kan ha kjekke år foran oss i Panoro. Hva tenker dere andre?
Redigert 18.11.2022 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Foreigner
09.01.2023 kl 10:05 6795

Seems tje operational management of BWE is caught with they pants down too often. They are not really proactive but rather reactive
Spitzer
09.01.2023 kl 10:12 6842

Om installasjonsarbeidet av kompressor er nærmest ferdigstilt burde de vel kunne kjøre test av kompressoren mens først brønn på Hibiscus borres?!
Ser at PEN skriver i sin melding "imminent". Men vi får vel forholde oss til operatøren BWE. Uansett får vi en betydelig produksjonsøkning fra slutten av kvartalet når både kompressor og første brønn er i drift. Siste av de 6 nye produksjonsbrønnene kommer ikke onstream før Q1 2024. Er nok derfor estimert produksjon ved årets slutt er estimert >12.500 boed. Så kommer ytterligere prod.økning i Q1-24.
d12m
09.01.2023 kl 10:17 6850

Jeg ser ikke noe kritikkverdig her. Det er helt vanlig at man må prioritere og nedprioritere aktiviteter i en HAP (høyaktivitetsperiode). BW Adolo er en FPSO, og da er sengekapasiteten begrenset.
Fluefiskeren
09.01.2023 kl 11:01 6793

Det var ikke min mening å hevde at det er noe kritikkverdig her. Det er tydelig at det er snakk om kapasitet. Da er det naturlig å prioritere boringen da BWE jo har en kontrakt med Borr Drilling.

Men det med sengeplasser forstår jeg ikke helt. De som borer må da ha plass på Norve?
Redigert 09.01.2023 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
09.01.2023 kl 11:27 6770

Om noe er kritikk verdig kan sikkert diskuteres, men det er i alle fall veldig skuffende at ikke kompressoren settes i drift nå i Q1. Det har vel tidligere vært kommunisert januar 2023, mens det nå er Q2. Det er jo ingen overraskelse at boringen skulle starte nå. Det viste alle.

Med bom på 2 av 2 exploration wells (halvt treff på den ene) og stadige utsettelser har troen på BWE som operatør blitt betydelig svakere for min del det siste året.
d12m
09.01.2023 kl 11:38 6752

Ja, boringen skjer på Norve, men produksjonen skal til Adolo og da må det gjøres modfikasjonsjobb der (Adolo) mtp tie-in, i tillegg til at linjer, utstyr, instrumentering etc skal fases testes og fases inn kontrollert.
d12m
09.01.2023 kl 11:39 6806

Ja, boringen skjer på Norve, men produksjonen skal til Adolo og da må det gjøres modfikasjonsjobb der (Adolo) mtp tie-in, i tillegg til at linjer, utstyr, instrumentering etc skal testes og fases inn kontrollert.
Fluefiskeren
09.01.2023 kl 12:14 6778

Trodde det meste var gjort der jeg.
Fluefiskeren
09.01.2023 kl 12:29 6800

Det som også irriterer meg litt når det gjelder BWE er deres presentasjon av fremtidig produksjon. I samme presentasjon kommer de med diagrammer som ikke stemmer overens.

Et eksempel:

På side 8 ser det ut til at de ikke forventer noen økning på Tortue i det hele tatt. Derimot på side 22 er det et diagram med pen økning på Tortue.

https://www.bwenergy.no/siteassets/bwe-quarterly-reports/bw-energy-q3-2022.pdf

Det har ofte vært motsigende opplysninger synes jeg. Men det ser da heldigvis ut til at «first oil» går etter plan. Hvis dette trekker ut til helt på slutten av Q1 så blir det som du sier ikke produksjonsøkning fra Tortue før i Q2. Vi får håpe at «first oil» kommer litt før.

Olja blir i hvert fall ikke borte. Vi har ventet veldig lenge på dette så litt til utstår jeg. Får bare håpe at det ikke kommer nye forstyrrelser. Sitter forøvrig i begge selskaper selv om PEN er hovedsatsningen min. BWE får også økning i produksjonen sin grunnet kjøpet av Golfhino. Antakelig i Q1 det også.
Trond.heim
09.01.2023 kl 18:46 6544

the installation of flexible pipelines and risers, completing the 20-kilometre connection between the BW MaBoMo production facility and the FPSO BW Adolo, was also finalised last week.
40something
10.01.2023 kl 10:30 6322

Segmentet med mindre oljeselskaper vekker særdeles lite oppmerksomhet nå for tiden. BWE,PEN, PNOR har alle veldig lite handler. Kun majors har normal omsetning. Brent følges sån noenlunde, bare at når den spretter opp så er det få som tror det er noe hold. Veldig ustabil. Blir interessant å se neste månedene om den gjennomsnittlig vil følge. Kina vil nok ta seg ut av hengemyren om ikke lenge, og da vil Brent følge med. Men ellers kjedelig aksjemarked nå uansett om det er business as usual i selskapene.
Fluefiskeren
10.01.2023 kl 10:37 6328

Men de store oljeselskapene har slett ikke gjort det bedre enn de du nevner rent kursmessig i den siste tiden. Sånn ser det ut etter nyttår. Alle de tre har gjort det bedre enn de tre store.

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-btrvnm?duration=Ytd&comps=alt89c%2Cb115w7%2Cc5cyec%2Calspjc%2Cc57sz2
Redigert 10.01.2023 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
bmw5
10.01.2023 kl 10:41 6316

Alt går jo den riktige veien og snart er alt klart for en produksjon på ca 12.500 fatd for Pen. Nå er det bare å få seg litt flere aksjer og vente til Q1 kommer med utbytte. Er oljeprisen på 80 usd eller mer kan utbytte bli bra, jo høyere oljepris jo større utbytte samt stigende aksjekurs.
40something
10.01.2023 kl 11:34 6265

Riktig, jeg nevner kun omsetning og lysten til å gå inn eller ut av disse 3 selskapene. Equinor har slitt i det siste til tross for store tilbakekjøp av aksjer. Sektoren sliter med fremtidsutsiktene. Investorer går heller inn i skadeskutte aksjer for en kortsiktig rekyl. Og der er vel utfordring for enkeltaksjer når investorer flytter penger kortsiktig mellom segment og forskjellige børser i verden.
Redigert 10.01.2023 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.01.2023 kl 12:29 6223

Og spesielt Equinor har mye gass. Også en god del for Vår Energi og Aker Bp også. Med stupet i gassprisen som har vart en god stund nå er det kanskje logisk. Skjønt Vår og Aker BP har slitt litt over lengre tid også.
40something
10.01.2023 kl 12:36 6252

Omsetning i PEN på litt over 700' når halve dagen har gått sier det meste. Vi skal ikke være i den ligaen etter volum på 15-30 milj Nok i perioder.
Fluefiskeren
10.01.2023 kl 12:56 6237

Det blir bra. Økningen fra fase 1 på Hibiscus/Ruche kommer gradvis. Det skal jo tross alt bores 6 brønner og det tar sin tid. Hvis det går like bra som optimistiske BWE guider så vil økningen på Dussafu bli på 30 000 bopd. Det er mye og utgjør 5250 bopd for PEN Da går Gabon forbi Ekvatorial - Guinea som landet med størst produksjon for PEN din del. Greier man å motstå decline og helst øke også i Ekvatorial - Guinea så blir produksjonen fort 5250 + 1900 (nåværende produksjon fra Tortue) + 4600 (EG) + 1200 (Tunisia) 12 950 bopd. Og da har jeg vel og merke ikke gitt noe anslag på den foreståene produksjonsøkningen på Tortue.

Synes 30 000 bopd fra fase 1 Hibiscus/Ruche høres optimistisk ut, men vi får håpe og tro det er riktig. Det er også interessant å se hva boreprogrammet i EG i 2H 2023 vil gi. Og ikke minst hva det pågående arbeide med utskifting av gasslift til ESP på en rekke brønner vil føre til. Er vi heldige øker vi produksjonen også i EG. I tillegg er det planer og produksjonsbrønn(er) i Tunisia så hvis alt går bra får vi en riktig så bra produksjon ut i 2024.
Redigert 10.01.2023 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
bmw5
10.01.2023 kl 13:32 6214

Fluefiskeren! En god og positiv oppdatering.
Fluefiskeren
10.01.2023 kl 18:55 6104

Takk. Ikke ofte jeg ser ordet «myriade» tas i bruk, men når det gjelder usikkerhet rundt oljeprisen tas det i bruk:

« A Myriad Of Uncertainties Are Set To Keep Oil Prices Volatile

By Tsvetana Paraskova - Jan 10, 2023, 9:00 AM CST

The G7 price cap on Russian crude oil adds another uncertainty about global oil supply this year.

It is unclear how much more Russian oil China and India can absorb.

The Chinese reopening and the bans on Russian oil and products are the main bullish drivers for oil.

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/A-Myriad-Of-Uncertainties-Are-Set-To-Keep-Oil-Prices-Volatile.html
Redigert 10.01.2023 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
40something
10.01.2023 kl 19:19 6214

Jeg legger merke til at man ikke ønsker negativitet. La meg bare få si at min negativitet kun relaterer seg til aksjemarkedet. Selskapet har jeg så vidt jeg husker veldig lite negativt å si om. Men mange vil bestandig forsvare selskapet når jeg uttrykker tvil om markedet.
En annen ting er at jeg som svenske legger merke til at i Norge så vil man helst bringe positive forventninger. For meg så er det ikke en motsetning å snakke om et labert aksjemarked uansett at jeg er positiv til Panoro. Men markedet bestemmer veldig mye om hvordan man skal forholde seg til selskapene.
Fluefiskeren
10.01.2023 kl 21:11 6367

Historikk og fremtid på blokk G i Ekvatorial-Guinea ifm at det er fem år siden Trident overtok disse assets. Legg spesielt merke til denne:

«To drill four wells - three production wells on block G, and one exploration well on block S, with a campaign to start no later than Q4 2023. To date, a semisubmersible drilling rig has been contracted, the drilling and subsea tie-back long lead items have been ordered and we are working on the drilling proposals.»

Det betyr vel at letebrønnen på blokk S tas sammen med de tre produksjonsbrønnene på blokk G. Det vil si at boringen av denne letebrønnen kommer før vi kunne regne med. Det er Island Innovator som skal bore disse brønnene. Litt dårlige vibber der, men nye brønner er nye sjanser.

https://www.trident-energy.com/news-and-media/33/trident-energy-celebrates-half-a-decade-in-equatorial-guinea


Fluefiskeren
11.01.2023 kl 14:49 6046

Nesten litt komisk hvordan de fleste oljeaksjene styres av Brent. Brent opp nå og PEN gikk fra rødt til 1,55 % opp.
40something
11.01.2023 kl 19:14 5921

Også litt komisk at uansett brent når den går opp så vill pen kun gå 60&% opp, men når den går ned så går den mer enn brent.
Nå er brent opp mye mer enn når børslukk. Men betyr sikkert lite siden vi har så lite handler for tida.
piff
11.01.2023 kl 20:13 5871

Ergo så skulle pen med andre ord vært i minus kursmesdig etter alle disse år.
Men faktum er at penhaf steget med ca 700% ,siden icanfly solgte rundt kr 4
40something
11.01.2023 kl 20:26 5936

Det er ikke riktig å si at brent helt og fult styrer kursen i Pen. Vi har også helt eksepsjonelle oppganger som helt gir blaffen i brent. Men når pen er i villrede så er det brent som styrer kursen, og muligens som sagt tidligere noen som styrer algo.
40something
12.01.2023 kl 09:24 5845

Siden børslukk så er vel brent opp 1,6%. For at det skal matches i PEN så må jo noen faktisk kjøpe aksjen også og ikke bare små algo-handler. Hvorfor vi har så lite volum nå vet kun gudene. Det er i prinsipp umulig for den som vil, uten at kursen gruses, å komme seg ut av pen per i dag.
batterivann
12.01.2023 kl 11:43 5774

Jeg tror det er fult mulig å kommes seg ut uten å "gruse" kursen. Det ligger store aktører i sivet og plukker opp nedfalsfrukt.
Ta en kikk på 4 januar og du ser hva jeg mener. Brent falt mer enn normalt, kurs gikk marginalt ned og det ble omsatt 718K aksjer.
Fluefiskeren
12.01.2023 kl 11:47 5796

«Også litt komisk at uansett brent når den går opp så vill pen kun gå 60&% opp, men når den går ned så går den mer enn brent.»

Hvorfor fortsetter du å skrive dette? PEN har outperformed Brent spot solid nesten hvilken som helst tidsperiode du velger bortsett fra siste måned og siste uke.

PEN har steget 276 % siste fem år. Brent har steget 19,2 % i samme periode.
Siste år har PEN steget 15,8 % og Brent har sunket 0,5 %

Dette har jeg vist deg før, men du tar det visst ikke inn. Ditt mantra er at PEN stiger mindre enn Brent når Brent stiger og faller mer enn når Brent synker. Mener du at statistikken er feil?

Skriv inn Brent på feltet for sammenlign med så vil fu se at det jeg skriver er korrekt.

https://investor.dn.no/#!/Aksje/S104/PEN/PANOROENERGY
40something
12.01.2023 kl 12:15 5774

Jeg skriver også at av og til Pen "stiger eksepsjonelt uansett Brent i perioder". Så når du trekker den sammenligningen over tid så viser det dette. Jeg peker på at PEN ikke følger Brent slaviskt med de samme prosentvise økningene. Det ser man i kortere perioder. Enkelte dager har vi også få handler med pauser på opp imot 1 time. Men volum nå er som i sommer. At du skriver "mantra" kommer muligens at jeg kommenterer PEN på børs og ikke særlig PEN som selskap, det er det mange som kan bedre enn meg. Ellers så biter jeg meg merke i at jeg som svensk ikke er så avhengig av det gjentagende behovet i Norge at man skal se det positive i alt. Det holder at jeg er positiv til selskapet, men at børs er uforutsigbart. Og etter mange år så vet jeg det å være langsiktig og ikke flippe mellom selskaper.
bmw5
12.01.2023 kl 12:37 5760

40something! Jeg skal ikke ta opp diskusjonen mellom deg og fluefiskeren, men de fleste på forumet har trodd du var en ekte nordmann. Det er jo ikke et eneste svensk ord i det du skriver. Du er herved en svensk/ norsk aksje skribent.
Fluefiskeren
12.01.2023 kl 12:40 5794

Joda. Enig i at de ikke følger hverandre slavisk selv om de intradag mange ganger gjør det.

Jeg har også skrevet flere ganger at jeg synes Panoro i bortimot to år har underprestert med to tørre brønner det var stilt svært stor forventninger til. Ett treff har vi, men det var mye mindre enn estimert før spud. I tillegg har ikke Tortue prestert i nærheten av forventningene grunnet manglende trykkstøtte. Videre har fiksing av dette tatt mye lengre tid enn forventet og også igangsetting på Hibiscus/Ruche har tatt lengre tid enn kommunisert. Også Tunisia har underprestert i deler av denne perioden. Heldigvis har Ekvatorial-Guinea reddet produksjonen. Kjøpet av dette var veldig bra, men det er nesten to år siden.

Vi er avhengig av operatørene på feltene i alle fire land så jeg mener Panoro kan lastes i veldig liten grad. Får vel også ta med at det har vært korona i denne perioden.

Poenget mitt er at det er naturlig å bli straffet på lik linje med operatørene. Sett på denne bakgrunn er jeg svært fornøyd med kursutviklingen vi har hatt. Mulig det delvis skyldes meglerhusene. Vi har fem av totalt fem som anbefaler kjøp og det har vi hatt lenge.

Nå står vi ovenfor en meget spennende periode hva det operative gjelder. Spesielt på Dussafu. Da vil det være merkelig om vi ikke stiger betraktelig gitt det går etter plan. Som tidligere sagt er lista lagt høyt på Hibiscus/Ruche. Hørt lite om hvor stor forventet økning på Tortue vil være. Dette blir spennende og selvsagt også produksjonsbrønnene. På litt lengre sikt blir det også spennende med letebrønner både i EEA-området og på enda lengre sikt også på de nye lisensene i Gabon. Før det kommer letebrønn på Blokk S i EG og kanskje også i Tunisia. Alt i alt mener jeg at vi har mye å gå på rent kursmessig hvis bare oljeprisen holder seg eller helst stiger.
Fluefiskeren
12.01.2023 kl 12:42 5816

Jeg har avslørt han som svensk lenge, men ikke et vondt ord om svensker fra meg.
40something
12.01.2023 kl 14:33 5731

FF lager diagram for hvert merkelig uttrykk jeg skriver. I det korte perspektivet slår det hardt på min selvtillit, men i det lange løp så er min selvfølelse på høyde med de fleste norske.
I mellomtiden stikker Brent , mens PEN sover i timen:)
Redigert 12.01.2023 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
batterivann
12.01.2023 kl 15:24 5808

Må ikke la det det gå innpå deg. Hersketeknikk har de både i Norge og Sverige men danskene vinner gull i denne OL-grenen😉
batterivann
12.01.2023 kl 16:00 5743

La nettopp inn enn ordre på 5K aksjer. 1/2 sekund etterpå ligger det flere algo-ordrer på oppsiden. Tolker det slik at storfiskene vil ha mer men selvsagt billigst mulig 🫣 Evt bare selge til en bedre pris når jeg potensielt hever mitt bud(dream on)
Fluefiskeren
12.01.2023 kl 16:14 5808

Mener du at jeg bedriver hersketeknikk? Jeg skriver jo at jeg liker svensker. Eller er det at jeg legger fram fakta om PEN kursen og tilbakeviser at den gjør den gjør det mye dårligere enn oljeprisen? Jeg prøver alltid å forholde meg til sannheten.
Redigert 12.01.2023 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
batterivann
12.01.2023 kl 16:27 5853

Hehe. Lurte på hvor lang tid det tok før du beit på den. Nei, mener ikke det 😉 Fakta er riktige selv om de kan være aldri så irriterende 👍 Fortsett det gode arbeidet 🙂
40something
12.01.2023 kl 17:12 5782

Når det er så små handler så hadde vært mer rettferdig hvis kurtasje hadde vært lik for alle. En masse små skjulte ordrer som manipulerer bilde. Jeg tror ikke jeg har vært borte i mange 1 til 1 kjøp og salg på lenge. Kjøper eller selger jeg noen tusen aksjer så er ordren splittet i 3-5 ordre. Jeg lengter etter oppgang i volum til I hverfall over 20 milj nok. Da blir det vanskeligere for algo å styre kursen.
40something
12.01.2023 kl 17:17 5785

Fakta blir forandret når man ser det ut fra forskjellige tidsperspektiv. Med andre ord så finnes det mange sannheter. Det viktigste dog er at jeg tjener penger. Det betyr at noen må tape, og at det skal være meg er utenkelig 😲

Atter I dag var det de 3 BWE pen og pnor som ikke klarte å følge brent. Med andre ord så har dette innestående (kanskje)
Redigert 12.01.2023 kl 17:20 Du må logge inn for å svare